دوشنبه, ۸ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ویژگی انواع درب های ساختمانی

انواع درب ها در طول دوران به منظور زیبایی بخشی به سازه ها و ساختمان ها به کار برده می شدند و بعضا حتی در تمام مدت شبانه روز آنها را باز می گذاشتند اما امروزه علاوه بر زیبایی، دلیل اول استفاده از درب امنیت نیز هست.

همانطور که می دانید امروزه انواع درب های ضد سرقت، رمزدار و ضد حریق ساخته می شوند تا شما بتوانید در تمام بخش های ساختمان خود امنیت را برقرار کنند. به دلیل تمایل زیادی که افراد به تنوع در استفاده از درب ها دارند، در این مقاله سعی کردیم انواع درب های ساختمانی را به شما معرفی کنیم.

ضرورت استفاده از درب ها چیست؟

درب ها براساس متریال و ساختاری که دارند به منظورهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و مزایای زیادی دارند. از طرفی نیز استفاده از آنها تاثیر بسزایی در طراحی سازه ها دارد. از جمله مزایای استفاده از درب های ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد نمای زیبا
  • حفظ امنیت محیط
  • حفظ حریم خصوصی
  • جلوگیری از ورود افراد غریبه
  • جلوگیری از ورود حشرات و حیوانات
  • ایجاد عایق در برابر صدا، سرما و گرما
  • برقرار کردن امنیت افراد ساکن در خانه

انواع درب های ساختمانی

درب های ساختمانی بر اساس کاربردشان، دارای انواع مختلفی هستند. معمولاً هر فردی می تواند طبق خواست و سلیقه خود درب را سفارش دهید و یا درب مورد علاقه خود را در بازار پیدا کند. این محصولات با توجه به جنس، موقعیت، عملکرد و کاربرد، دسته بندی می شوند.

انواع درب ساختمان بر اساس موقعیت استفاده

به طورمعمول درب ها در قسمت های ورودی همانند بیرون از خانه، ورودی اتاق ها و مکان های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

درب هایی که برای ورودی اصلی ساختمان کاربرد دارند، از اهمیت بیشتری برخوردارند. زیرا تاثیری مستقیم بر حفظ امنیت خانه دارند. از طرفی آنها بر روی حفظ دمای ساختمان مؤثر هستند و از ورود و خروج گرما و سرما به محیط جلوگیری می کنند.

تولیدکنندگان، درب های بیرونی را با استحکام بیشتری می سازند. همچنین برای جلوگیری از فرسودگی آنها، معمولا از لایه های محافظتی همانند رنگ و جلا روی درب استفاده می کنند. اغلب درب های بیرونی از متریال های محکمی همانند فولاد ساخته می شوند و می توان از قفل های مختلفی بر روی آنها استفاده کرد.

از طرف دیگر نیز در قسمت ورودی اتاق ها، سرویس بهداشتی و آشپزخانه به منظور حفظ زیبایی و همچنین ایجاد یک حریم خصوصی، از درب استفاده می شود. این درب ها نسبت به آنهایی که در بیرون ساختمان استفاده می شوند استحکام و ضخامت کمتری دارند چراکه در معرض آسیب و فرسودگی نیستند.

انواع درب بر اساس نوع کاربرد

همانطور که اشاره کردیم انواع درب ها برای حفظ امنیت، زیبایی و همچنین حفظ شرایط مطلوب جوی خانه و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. درب ها بر اساس نوع کاربردی که دارند نیز به چند دسته تقسیم می شوند:

درب ضد سرقت

امروزه افراد زیادی خواهان استفاده از درب ضد سرقت هستند. ازآنجایی که حفظ امنیت از موارد بسیار حائز اهمیت است، افراد ترجیح می دهند با صرف هزینه بیشتر، امنیت ساختمان خود را افزایش دهند. خوب است بدانید که درب های ضد سرقت دارای نشان امنیتی هستند و به این منظور تحت آزمایش قرار می گیرند. این درب ها از جنس های فولاد، شیشه ضد گلوله و متریال محکم با وزن زیاد ساخته می شوند.

درب ضد حریق

برای حفظ جان و مال از آتش سوزی، از محصولاتی که در برابر حریق و آتش مقاوم هستند استفاده می شود. تولیدکنندگان برای ساخت این مدل درب از فناوری های مدرن بهره می برند و ایمنی آنها را با روش های مختلفی می سنجند.

درب آسانسور

نصب درب هایی که برای آسانسور به کار می روند به دلیل حساسیت زیادی که در تأمین و حفظ جان انسان دارند باید توسط افراد حرفه ای و مجرب انجام شود تا جان افراد با خطر مواجه نشود. درب آسانسور در دو نوع اتوماتیک و دستی ساخته می شود. شما بر اساس فضایی که می خواهید از این درب استفاده کنید می توانید نمونه مورد نظر خود را سفارش داد.

انواع درب بر اساس جنس

انواع درب بر اساس جنس

با داشتن اطلاع و آگاهی از جنس درب می توانید حین خرید دقت بیشتری داشته باشید که محصولی مناسب را بر اساس موقعیت کاربردی آن انتخاب کنید. چوب، شیشه ، PVC و آلومینیوم نمونه هایی از جنس های استفاده شده برای ساخت درب هستند.

درب چوبی

از این جنس اغلب برای قسمت های داخلی ساختمان استفاده می شود. درب های چوبی عایق خوبی برای صدا هستند به همین دلیل در دسته بهترین موارد برای بخش های داخلی قرار دارند. از طرفی نیز نصب آنها راحت است. سبک بودن، داشتن عمر طولانی و زیبایی ظاهری ازجمله مزایای استفاده از درب چوبی است.

درب شیشه ای

سازندگان برای درب های ورودی مغازه ها، اماکن اداری، تجاری و پاساژها از شیشه استفاده می کنند. آنها ظاهری خاص و زیبا دارند که موجب ایجاد فضایی شیک می شوند. یکی از معایب این درب ها، بالا بودن احتمال شکستن آنها است. با این حال استفاده از درب های دوجداره این ریسک را کاهش می دهد.

درب فلزی

به طورمعمول درب های فلزی در بخش بیرونی ساختمان ها کاربرد دارند. آنها با متریال فولاد و یک لایه عایق، بسیار مستحکم ساخته می شوند و دارای مقاومت بالایی هستند. دلیل اصلی استفاده از جنس فولاد در ساخت درب، افزایش امنیت است و به همین علت ممکن است جذابیت زیادی نداشته باشند.

درب PVC

درب پی وی سی سبک و نصب آن نیز راحت است. PVC دچار زنگ ضدگی و خوردگی نمی شود. همچنین عایق مناسبی در مقابل هوا، صدا و آب است. معمولاً از این جنس درب برای سرویس بهداشتی استفاده می شود. البته محصولات ساخته شده از پی وی سی ضد خش و ضد حرارت نیستند. به همین دلیل بهتر است دقت بیشتری در محافظت از آن ها داشته باشید.

درب فایبرگلاس

این جنس درب اغلب برای ورودی ساختمان ها به کار می رود. طرح و مدل هایی که برای ساخت درب فایبرگلاس مورد استفاده قرار می گیرد متنوع است. داشتن قیمت مقرون به صرفه و مقاومت بالا، این متریال را به یک نمونه پرطرفدار تبدیل کرده است. 

درب آلومینیومی

اگر به یاد داشته باشید در چند دهه گذشته از درب های آلومینیومی برای حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شد. همانطور که می دانید آلومینیوم در مقابل رطوبت و خوردگی مقاوم است؛ ازاین رو می تواند گزینه مناسبی برای مکان های مرطوب باشد. همچنین در ب های آلومینیومی وزن سبکی دارد و حمل و نقل آنها آسان تر است.

درب آلومینیومی شیشه ای

قاب آلومینیومی و داخل شیشه ای یکی از مدل درب های قدیمی و رایج است که دارای استحکام بالایی می باشد. استفاده از شیشه موجب ایجاد زیبایی و جذابیت بیشتری در این محصولات می شود. درواقع آلومینیوم به تنهایی نمی تواند زیبایی خاصی را برای محیط داشته باشد.

درب کامپوزیت

مقرون به صرفه بودن، ایمنی بالا، دوام زیاد و زیبایی ازجمله مشخصات درب های کامپوزیت هستند. محصولات تولیدی از کامپوزیت که ساخته شده از الیاف شیشه، فیبر کربن و چوب است، به عنوان یکی از بهترین درب ها شناخته شده است.

درب FRP

FRP از متریال های جدیدی است که دارای طرح ها و رنگ های متنوعی می باشد. مستحکم بودن، مقاوم بودن در مقابل دماهای مختلف، وزن سبک و ساخت راحت جزو مزایای درب های FRP محسوب می شوند.

انواع درب بر اساس نوع عملکرد

انواع درب بر اساس نوع عملکرد

همانطور که جنس درب ها با یکدیگر متفاوت است، عملکرد یا به عبارتی مدل های آن نیز دارای انواع مختلفی هستند . همین موضوع باعث شده در موقعیت های گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرند.

درب کشویی

تولیدکنندگان درب های کشویی را از قاب فلزی و داخل شیشه ای می سازند و درنهایت آنها را با یک غلتک فلزی ثابت می کنند. درواقع با حرکت غلتک در یک مسیر، درب باز و بسته می شود. به دلیل کارایی زیاد و نیاز به فضای کم برای نصب درب کشویی، از آنها برای اداره ها، درب لابی و اماکن پر رفت و آمد استفاده می شود.

درب تاشو

این مدل به شکل یک طرفه و یا قسمت های مجزای تاشو است. درب ورودی باغ، تراس و ایوان با مدل تاشو ساخته می شود که هم ظاهر زیبایی دارند و هم به راحتی نصب می شوند.

درب گردان

این درب ها به شکل دایره حول یک محور می چرخند و شیوه چرخش آنها به شکل خودکار است. از این مدل در مکان های شلوغ همانند بیمارستان ها و ساختمان های عمومی استفاده می شود.

درب لولایی

درب لولایی یک مدل قدیمی و رایج است که به دلیل قیمت کم و تعمیر آسان، افراد زیادی طرفدار استفاده از آن هستند. معمولا از درب لولایی برای درب اتاقی استفاده می شود.

درب کرکره ای

امروزه درب کرکره ای به جایگزینی برای درب فلزی پارکینگ ها تبدیل شده است. مستحکم بودن، بالا بودن ایمنی و نیاز به فضای کم ازجمله دلایل انتخاب آنها است. معمولا از این درب برای کارگاه ها، کارخانه ها، فروشگاه ها و پارکینگ ها استفاده می شود.

درب جمع شونده

در اصطلاح به درب هایی که به شکل آکاردئون باز و بسته می شوند درب جمع شونده گفته می شود. از آنها به دلیل نیاز به فضای کم در قسمت ورودی مغازه ها، سالن ها و ساختمان ها استفاده می شود. این درب را می توان با وارد کردن یک فشار کم، باز و بسته کرد. در حین باز شدن، لایه ها بر روی یکدیگر قرار گرفته و یا از هم فاصله می گیرند.

درب پیوت

در این مدل از درب، لولاها بر روی زمین نصب می شوند و درب حول یک محور مرکزی باز و بسته می شود. برای درب ورودی ساختمان می توان از پیوت استفاده کرد. این درب ها دارای ظاهری زیبا هستند و جذابیت زیادی به محیط می بخشند.

درب های ساختمانی بر اساس کاربرد و جنس، در مکان های مختلف به کار می روند. جدا از این موارد، داشتن کیفیت درب یکی از موارد غیر قابل چشم پوشی است که همه افراد به آن توجه دارند. درواقع صرف هزینه بیشتر برای حفظ امنیت کار معقولی است. به همین دلیل افراد به دنبال باکیفیت ترین محصولات هستند.

برای ساخت درب ساختمانی باید به عملکرد، میزان مقاومت و استحکام، ظاهر زیبا و مبلغی که می خواهید برای این کار هزینه کنید توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین مدل را با قیمت مناسب تهیه نمایید. درنا چوب فارس یکی از بهترین تولیدکننده های درب است که انواع آن را با استفاده از متریال درجه یک و قیمت مناسب تولید و عرضه می کند.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/DkgBVE21
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه