دوشنبه, ۸ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شغل صافکاری یا مکانیکی؛ کدام بهتر است؟

آیا به رشته مکانیکی و صافکاری علاقه دارید اما نمی دانید کدام یک را انتخاب کنید؟ بسیاری از افراد نمی دانند سختی کار، آینده کاری، نحوه یادگیری، میزان درآمد شغل صافکاری بهتر است یا مکانیکی از این جهت بین انتخاب این دو رشته تردید دارند.

قبل از هر چیزی باید بدانید که شغل صافکاری خودرو وظیفه تعمیر بدنه خودرو را برعهده دارد و در شغل مکانیکی خودرو، تعمیرکار کارهایی مانند تعمیر موتور و قطعات داخلی خودرو را انجام می دهد. اما اگر می خواهید وارد هر کدام از این تخصص ها شوید کسب اطلاعات درمورد آینده شغلی، سرفصل های مباحث، اعتبار مدرک و ... بسیار مهم است که ما در ادامه به شرح هر کدام از آنها می پردازیم؛ ضمناً اگر قصد یادگیری این مشاغل را دارید، می توانید از صفحه آموزش مکانیکی در آموزشگاه فنی حرفه ای بازدید کنید.

تفاوت شغل صافکاری و مکانیکی خودرو

می توان فرق شغل صافکاری و مکانیکی ماشین را این طور بیان کرد؛ این دو تخصص از نظر خدمات، تجهیزاتی که باید با آنها کار انجام دهید، آینده شغلی، فرصت شغلی، نحوه یادگیری، سرفصل ها، مدت زمان یادگیری و ... باهم متفاوت هستند. یک اختلاف فاحش بین مکانیکی خودرو، تعمیرات موتور خودرو ناشی از فرسودگی یا مشکل فنی و صافکاری خودرو، بدنه خودرو ناشی از تصادفات جاده ای است.

شغل صافکاری یا مکانیکی

در جدول زیر به صورت خلاصه به ویژگی های هر کدام از رشته های مکانیک خودرو و صافکاری ماشین پرداخته ایم:

 

ویژگی متضاد

شغل صافکاری خودرو

شغل مکانیکی خودرو

نحوه یادگیری

از طریق آموزشگاه فنی و حرفه ای

از طریق تحصیل و آموزشگاه فنی حرفه ای

نوع مدرک

مدرک معتبر از سازمان فنی حرفه ای

مدرک دانشگاهی و سازمان فنی حرفه ای

فرصت های شغلی

همکاری یا به صورت آزاد

کارخانجات، شرکت ها، به صورت مستقل

بازار کار

بسیار وسیع

بسیار مناسب اما کمتر از صافکاری

وظایف انجام کار

کار با بدنه خودرو

کار با قسمت داخلی موتور خودرو

میزان درآمد

15 تا حداقل 50 میلیون ماهیانه

15 تا حدود 50 میلیون ماهیانه

آینده شغلی

یکی از پردرآمدترین شغل در آینده

پردرآمد اما نه به اندازه صافکاری خودرو

سرمایه مورد نیاز

جهت رهن مغازه+خرید تجهیزات بین 50 تا 200 میلیون

جهت رهن مغازه+خرید تجهیزات بین 70 تا 200 میلیون

ابزار و تجهیزات

شاسی کشی، پمپ رنگ، خشک کن رنگ

جک ماشین، آچار تورکس، تابه تخلیه روغن ...

 

در ادامه متن قصد داریم تا به بررسی تک تک ویژگی های گفته شده مربوط به تفاوت مکانیکی و صافکاری بپردازیم.

بررسی ویژگی های متفاوت شغل مکانیکی و صافکاری خودرو

اگر می خواهید به صورت کامل تر و جامع تر از تفاوت کسب و کار صافکاری خودرو و مکانیکی ماشین مطلع شوید در ادامه ما به شرح آنها پرداخته ایم:

فرق شغل مکانیک و صافکار خودرو؛ نحوه یادگیری

اولین قدم این است که بصورت حرفه ای مهارت های مربوط به صافکاری و مکانیکی را یاد بگیرید، از این جهت اگر قصد ورود به رشته مکانیکی را دارید می توانید در دوره تحصیلی با انتخاب رشته فنی حرفه ای و مکانیک خودرو اقدام نمایید. اما اگر حوصله و وقت تحصیل را ندارید می توانید در آموزشگاه فنی و حرفه ای دوره های مربوط به حوزه مکانیکی را بگذارنید.

تفاوت شغل صافکاری و مکانیکی خودرو

برای صافکاری نیز می توانید در همین آموزشگاه های فنی و حرفه ای و کلاس های مربوط به این حوزه شرکت کنید. در این صورت شما در مدت کوتاهی می توانید به این حرفه مسلط شده و سریعا وارد بازار کار شوید. همچنین در انتهای دوره مدرک معتبر دریافت کنید.

فرق شغل صافکار و مکانیک؛ نوع مدرک

در صورتی که برای یادگیری این دو حوزه صافکاری و مکانیکی به آموزشگاه معتبر فنی حرفه ای مراجعه کنید به شما مدرک بین المللی اعطا می گردد که از این مدرک می توانید جهت دریافت وام، مهاجرت، دریافت مجوز برای کسب و کار خود و همچنین استخدام در یک شرکت معتبر استفاده کنید.

اما اگر دوره مکانیکی را از طریق تحصیلات آموزش ببینید به شما گواهینامه فنی حرفه ای اعطا می گردد، همچنین می توانید برای دریافت وام از آن استفاده کنید اما توجه داشته باشید که برای مهاجرت حتما نیاز به مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دارید.

تفاوت فرصت های شغلی در کسب و کار مکانیکی و صافکاری خودرو

در حوزه مکانیکی خودرو شما فرصت های بیشتری برای انتخاب شغل و استخدام دارید اما در شغل صافکاری به این صورت نیست، منظور ما این نیست که در شغل صافکاری خودرو هیچ شغلی نیست یا به سختی می توانید وارد بازار کار شوید، اصلا اینطور نیست، هدف ما مقایسه فرصت شغلی صافکاری با مکانیکی است.

اما در نقطه مقابل تعداد جایگاه های شغلی مربوط به مکانیک خودرو بیشتر است.

فرق بازار کار رشته مکانیکی و صافکاری

در حال حاضر هردوی این شغل بازار بسیار پر رونقی دارند همانطور که یک ماشین دارای مشکل نمی تواند به درستی کار کند یک ماشین با ظاهری کج و معوج هم قابل تحمل نیست از این رو چون تعداد ماشین ها بسیار است می توان گفت ورود به این شغل می تواند در آمد خوبی را به همراه داشته باشد؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد درآمد مکانیک خودرو، می توانید صفحه https://iranilo.com/car/auto-mechanic-income/ را مشاهده کنید.

وظایف انجام کار در شغل صافکاری و مکانیکی

کاملا از اسم صافکاری و مکانیکی مشخص است، صافکاری یعنی برطرف کردن ایرادات ظاهری خودرو شامل، قسمت های بدنه، درب، ستون، سقف .. و خدماتی مانند رگلاژ، بادگیری درب باک، سوزاندن رنگ بدنه خودرو می باشد.
اما در شغل مکانیکی خودرو، یک مکانیک وظیفه تعمیرات موتور، تعلیق و فنر بندی، برق رسانی، هدایت و فرمان و ... را برعهده دارد.

اختلاف میزان درآمد شغل مکانیکی و صافکاری

هردوی این شغل ها پر درآمد هستند اما اگر بخواهیم مدت زمان یکسانی را در نظر بگیریم مثلا در بازه ماهانه، شغل مکانیکی درآمد کمتری را نسبت به شغل صافکاری دارد.

فرق آینده شغلی مربوط به کسب و کار صافکاری ماشین و مکانیکی

با توجه به تولیدات روز افزون خودروها در سطح کشور می توان به آینده هر کدام از این دو شغل امیدوار بود هیچ کدام از شغل های مکانیکی و صافکاری به شکلی نیستند که در آینده نادیده گرفته شوند.

اما به این مورد توجه داشته باشید که با پیشرفت در صنعت خودرو سازی و تولید ماشین های بی عیب و نقص شاید کمی بازار صافکاری نسبت به مکانیکی خودرو در آینده پر رونق تر باشد چرا که ماشین های جدید کیفیت بالاتری را در ساخت دارند و این روند روز به روز در حال پیشرفت است.

تفاوت در صافکاری و مکانیکی ماشین؛ بررسی سرمایه مورد نیاز

برای راه اندازی هر کاری نیاز به یک سرمایه اولیه دارید همچنین در حوزه تعمیرات خودرو هم به همین صورت است، اگر می خواهید به صورت مستقل مغازه خود را داشته باشید می توانید پس از دریافت مجوز و یا وام که با استفاده از مدرک فنی حرفه ای امکان دریافت آن را خواهید داشت، کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

ابزار و تجهیزات صافکاری و مکانیکی

با توجه به این که شغل صافکاری نیاز به تجهیزات کمتری دارد و همچنین تعداد خدمات کمتری را نسبت به مکانیکی ارائه می دهد برای رهن مغازه + خرید تجهیزات شما به سرمایه حدودی 50 تا 200 میلیون تومان یا بیشتر نیاز خواهید داشت، که می توانید بخشی از آن را وام فنی حرفه ای بگیرید.

اما برای راه اندازی کسب و کار مکانیکی خودرو شما با توجه به مورد نیاز بودن تعداد تجهیزات بیشتر به همراه اجاره مغازه به سرمایه حدودی 70 تا 200 میلیون تومان یا بیشتر نیاز خواهید داشت، که می توانید بخشی از آن را وام فنی حرفه ای بگیرید.

فرق شغل صافکاری و مکانیکی؛ ابزار و تجهیزات

ابزارهایی که در شغل صافکاری مورد استفاده قرار می گیرند کمی ساده تر از شغل مکانیکی هستند شامل: مشتی، شاسی کش، سنباده، لوازم بتونه کاری، نیش گیر، میله PDR، پولیش، تگرگ کش، دستگاه صافکاری، خشک کن رنگ، چسب تفنگی PDR ...

تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده در شغل مکانیکی کمی پیشرفته تر هستند چرا که در این حوزه کاری به صورت مستقیم با موتور سر و کار دارید، ابزارهای مکانیک خودرو عبارت اند از: جک ماشین، آچار شش گوش، استند جک ماشین، مولتی متر، دستکش لاتکس، آچار لاستیک، جغجغه و سوکت، آچار فیلتر روغن، چراغ قوه LED، تستر ضد یخ، WD-40 و ...

شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی؟ کدام را انتخاب کنیم؟

و در نهایت شاید سوال شما این باشد کدام شغل مناسب است؟ در پاسخ باید بگوییم که با توجه به ویژگی های هر کدام از شغل صافکاری و مکانیکی و بررسی تفاوت های آنها، شما می توانید هر کدام از این مشاغل را با توجه به روحیات خود انتخاب کنید.
واقعیت این است که هنرجویان بسیاری پس از پایان دوره آموزشی صافکاری و مکانیکی خود حتی حاضر نبودند در محیط های گفته شده شروع به کار کنند، حال شما با دریافت اطلاعات می توانید با توجه به میزان علاقه شخصی خود هر کدام از این حوزه کاری را انتخاب کنید.

یادگیری شغل صافکاری و مکانیکی؛ سخت ترین و اولین گام

آموزشگاه فنی حرفه ای دارالفنون ری

تا اینجا در مورد بازارکار، سختی کار، آینده شغلی، وظایف متخصص مربوط به شغل صافکاری و مکانیکی گفتیم و سعی کردیم با مقایسه به این بپردازیم که شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی؟ اما یکی از مهم ترین بخش ها مرحله یادگیری است، در صورتی که یک آموزشگاه معتبر و با تجربه را انتخاب کنید می تواند سبب ترغیب شما برای ادامه کار و یادگیری راحت تر مباحث هم به صورت عملی و هم تئوری شود.

با توجه به تجربه هنرجویان بسیار زیاد در سطح تهران، آموزشگاه فنی حرفه ای دارالفنون ری را به شما معرفی می کنم، این آموزشگاه یکی از بهترین آموزشگاه های فنی حرفه ای در سطح تهران است که در طی دوره سعی در آموزش تخصصی مباحث توسط اساتید مجرب به صورت عملی و تئوری دارد همچنین به هنرجویان انتهای دوره آموزشی مدرک فنی حرفه ای بین المللی ارائه می دهد.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XyT3IeyD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه