سه شنبه, ۹ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 30 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

چرا باید وکیل بگیریم؟

11 ماه پیش ( 1402/5/10 )
 

بهترین وکیل در تهران

اگر اهل اخبار هستید، شاید متوجه شده باشید روزانه جمع کثیری از مردم برای حل مشکلات خانوادگی، کیفری، حقیقی و حقوقی شان به کلانتری ها، دادگاه ها و دادسراها مراجعه می کنند. اما سوال اینجاست که آیا همه این مردم می توانند به تنهایی از پس مراحل پیچیده قضایی و کاغذبازی های اداری آن بربیایند؟ ما در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی بهترین وکیل در تهران به شما در یافتن وکیلی ماهر و زبده کمک کنیم و این مراحل را برایتان آسان کنیم. همچنین برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از سایت وکیلچی (vakilchi.com) کمک بگیرید.

وکیل کیست؟

وکیل، نماینده یا جانشین کسی است که از طرف شخص دیگری (حقیقی یا حقوقی) به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می شود. شخص وکیل در موضع دفاع، از تامینات شغل قضا برخوردار است و شخصاً امکان مبادرت به تجارت ندارد زیرا خلاف شأن اوست. حرفه وکالت از آثار مترتبه بر تجارت، پیروی نمی کند و به همین دلیل، وکالت یک کسب و کار تلقی نمی شود. سیاستهای کلی نظام در امور قضایی وکالت را در زیرمجموعه امور قضایی آورده است و در قانون اساسی هم در فصل حقوق ملت ذکر شده و از اصل چهل و چهار مستثنی است.

همچنین وکالت یک عقد جایز است که در چارچوب مقررات قانون مدنی اجرا می شود و طرفین آن وکیل و موکل نامیده می شوند. می توان برای وکیل انتخاب شده حد و مرزی مشخص کرد که در چه موردی اجازه وکالت از طرف موکل دارد و در چه موردی خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد. جالب است بدانید به نایب السلطنه در دوره صفویان «وکیل» می گفتند و عنوان «وکیل الرعایا» هم از همین جا برخاسته است.

انواع وکالت

وکالت به دسته های تقسیم می شود:

  • وکیل انتخابیزمانی به کار می رود که شخصی، وکیل خود را انتخاب و با عقد قرارداد وکالت از او می خواهد وکالتش برای دفاع از حقش در مراجع قضایی بر عهده بگیرد.
  • وکیل تسخیریدر مواردی که دعوای کیفری جریان داشته و علی رغم اضطرار حضور وکیل، در دادرسی و محاکمات، به دلیل خودداری متهم از گرفتن وکیل و یا نداشتن بضاعت مالی برای این کار، وکیلی برای دفاع از متهم وارد پرونده نشده است که در این مورد به تشخیص دادگاه، از بین وکلای دادگستری وکیل رایگان برای او در نظر گرفته می شود. عنوان وکیلی که به این ترتیب وارد پرونده می شود، وکیل تسخیری است.
  • وکیل معاضدتیدر مواردی که اشخاص برای دفاع از حق خود در دعاوی حقوقی نیاز به وکالت داشته باشند اما به دلایلی شرایط گرفتن وکیل نداشته باشند، با تشخیص عسر و حرج موکل از سوی دادگاه یا تشخیص کمسیون معاضدت کانون وکلا، در این موارد یک وکیل به صورت رایگان دفاع از حق شخص معسر را بر عهده می گیرد. عنوان وکیل یاد شده در این موارد، وکیل معاضدتی است.
  • وکیل اتفاقی: اگر شخصی تحصیل کرده در رشته حقوق باشد ولی شغلش وکالت نباشد، بخواهد به صورت اتفاقی برای حل مشکلاتی که اقوامش در مراجع قضایی دارند، دور از چرخه و آزمون های سخت کانون وکلای دادگستری، از این کانون برای همان مورد خاص پروانه وکالت موردی بگیرد، با گذراندن مراحل قانونی و پرداخت هزینه مربوطه می تواند به این امر اقدام کند. شخصی که با این روش وکالت موردی برای دفاع از حقوق بستگانش گرفته است را وکیل اتفاقی می گویند.

بهترین وکیل متخصص و حرفه ای

نکاتی که در انتخاب وکیل باید به آن دقت کنید

یکی از مهم ترین موارد و نکاتی که در انتخاب وکیل باید دقت کنید آن است که شخصی که قرار است به وکالت از ما پرونده ای را به عهده بگیرد، دانش کافی در این حوزه را داشته باشد ؛ به دلیل این که امر وکالت یک مسئله کاملا تخصصی است . با این توضیح که همه وکلا از سطح دانش قابل قبولی در اغلب حوزه های حقوقی برخوردار هستند ؛ اما بعضی از وکلا، مانند وکیل خانواده هستند که صرفا در یک زمینه حقوقی بخصوص فعالیت می کنند و طبیعتا در آن حوزه به دانش بیشتری رسیده و کاملا به این حوزه اشراف دارند .

به طور مثال ، وکیل خانوادگی با وکیل دیوان عدالت اداری متفاوت است و وکیل کیفری هم با وکیل فعال در حوزه ملک و قرارداد فرق دارد . با وجود اینکه همه وکلا می توانند در همه حوزه ها و دعاوی حقوقی به وکالت از دیگران در دادگاه حضور یافته و از موکل خود دفاع کنند ؛ اما استفاده از وکیل متخصص و حرفه ای نتیجه بهتری را تضمین می کند ؛ هر چند وکیل می تواند با حق توکیل، اقدام به وکالت در وکالت کند. علاوه بر مسئله تخصص حرفه ای ، برخورداری از صلاحیت های اخلاقی هم توسط وکلا ضروری است . فرض بر این است که وکلای دارای پروانه سوگند یاد کرده اند که شرافت و اخلاق را در کار خود رعایت کنند ؛ بنابراین قطعا هستند وکلایی که هرگز وجدان کاری شان را قربانی منافع شخصی خود نکرده و به بهترین وجه از موکل خود دفاع کرده و برای عدالت و کشف حقیقت در پرونده تلاش می کنند .

انتخاب وکیل از سایت وکیلچی

کلام آخر

بسیاری از مردم به صورت خلاصه و اجمالی با مفهوم وکالت و انتخاب وکیل آشنایی دارند و وکیل و وکلا را اشخاصی می دانند که در دادگاه ها و مراجع قضایی حاضر شده و به دفاع از حقوق موکل خود می پردازند. هر چند واژه وکیل به همان معنایی است که بسیاری از افراد تصور می کنند، با این حال وکیل شدن و وکالت کردن علاوه بر اینکه شغلی تخصصی است ، نیازمند داشتن تحصیلات بالا و گذراندان دوره های مخصوصی است تا شخص به عنوان وکیل شناخته شود . هر زمان شخصی به عنوان وکیل شناخته شود ، تعهدات و اختیارات قانونی ویژه ای پیدا می کند و این امر ، او را از سایر اشخاصی که در علم حقوق تحصیل کرده اند ، مانند مشاوران حقوقی و کارشناسان حقوقی، تمیز می دهد . به همین دلیل پاسخ به این سوال که به چه کسانی وکیل گفته می شود و نکات مهم در انتخاب وکیل کدامند ، مهم و ضروری است . برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت وکیلچی (vakilchi.com) مراجعه کنید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8SqRbOeX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه