جمعه, ۶ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Fri, 27 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

لوله های پلی اتیلن و کاروگیت دو نوع لوله بسیار پرکاربرد در صنعت هستند که برای انتقال مایعات و گازها به کار می روند. هر یک از این لوله ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باعث می شود در برخی صنایع، یکی از آنها بهترین گزینه باشد. در این مقاله به بررسی و مقایسه دو نوع لوله پلی اتیلن و کاروگیت، به همراه بررسی اتصالات هر کدام پرداخته خواهد شد تا به این سوال پاسخ داده شود که هر کدام از این لوله ها در کدام صنایع و برای چه کاربردهایی بهترین گزینه هستند.

لوله پلی اتیلن

کاربرد لوله پلی اتیلن و نحوه اتصال آن

لوله پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین لوله های صنعتی به شمار می روند که از پلیمر پلی اتیلن ساخته شده اند. این نوع لوله ها بسته به نوع مواد اولیه، میزان قطر و ضخامت لوله در فشارهای بین 2 تا 4 اتمسفر در صنایع مختلفی برای انتقال مایعات و گازها به کار می روند. این لوله ها اغلب در صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی، آب و فاضلاب، کشاورزی و عمرانی، صنایع غذایی و دارویی استفاده می شوند. از رایج ترین کاربرد لوله های پلی اتیلن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شبکه های انتقال آب شهری و روستایی
  • شبکه های انتقال فاضلاب صنعتی و شهری
  • سیستم انتقال گاز و نفت
  • پوشش و محافظ انواع سیم و کابل برق
  • اجرای سیستم آبیاری قطره ای و بارانی

از روش های اتصالات پلی اتیلن می توان به روش جوشکاری با استفاده از دستگاه جوش اشاره کرد. در این روش، دو سر لوله با یکدیگر جوش می خورند و این جوش مانند یک قطعه جامد به دو سر لوله متصل می شود. البته یک روش دیگر برای اتصال دو لوله وجود دارد و آن استفاده از اتصالاتی مانند رابط تبدیل، رابط زانو، اتصالات نر و ماده، سه راه یا انشعاب، اتصال فلنجدار، مغزی، درپوش و غیره است که به راحتی روی دو سر لوله نصب می شوند.

ویژگی منحصر به فرد لوله پلی اتیلن

از مهم ترین ویژگی لوله پلی اتیلن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش: این نوع لوله ها دارای مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و فرسایش هستند و در برابر اسیدها، بازها، شوری و مواد شیمیایی دیگر مقاومت خوبی دارند.
  • عدم جذب رطوبت: لوله های پلی اتیلن در برابر جذب رطوبت مقاوم هستند و این ویژگی منجر به کاهش خوردگی و فرسایش آنها می شود.
  • مقاومت در برابر تغییرات دمایی: لوله های پلی اتیلن دارای مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی هستند و در دماهای بسیار پایین و بالا همچنان عملکرد خوبی دارند.
  • قابلیت انعطاف پذیری بالا: لوله های پلی اتیلن دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و در برابر ضربه و خمش مقاومت خوبی دارند.
  • سبک و قابل حمل: لوله های پلی اتیلن به دلیل وزن سبک خود، قابل حمل بوده و در نصب و حمل آنها مشکلی وجود ندارد.
  • عدم نیاز به تعمیرات مکرر: لوله های پلی اتیلن دارای عمر طولانی هستند و نیاز به تعمیرات و نگهداری مکرر ندارند.

لوله کاروگیت

ویژگی ها و کاربرد لوله کارولیت

لوله کاروگیت یا لوله پلی آمید نیز مانند لوله پلی اتیلن، یک نوع لوله صنعتی است که از مواد پلیمری ساخته می شود. لوله های کاروگیت به دلیل دو جداره بودن نسبت به لوله های پلی اتیلن قیمت بالاتری دارند. این لوله ها شکل ظاهری کنگره مانند دارند و جداره بیرونی آنها به صورت موج دار یا حلقه حلقه و جداره داخلی آنها صاف و مسطح است.

این لوله ها دارای مقاومت بالا در برابر شیمیایی ها، حرارت، فشار و خوردگی هستند. به همین علت، در صنایع نفت، گاز، شیمیایی و پتروشیمی، به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم های لوله کشی به کار می روند.

از مزایا و ویژگی های لوله کاروگیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا
  • استحکام و انعطاف پذیری بالا
  • وزن کم و حمل آسان
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسایش و شکستگی
  • مناسب برای استفاده در زمین های غیر همسطح
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی

اتصالات پلی اتیلن

مقایسه اتصالات لوله کاروگیت نسبت به لوله پلی اتیلن

یکی از روش های اتصالات لوله کاروگیت که شباهت زیادی به اتصالات پلی اتیلن در لوله های پلی اتیلن دارد، روش جوشکاری با استفاده از دستگاه جوش است. البته استفاده از اتصالات قابل جداسازی مانند اتصال کوپلر و واشر نیز در این لوله ها بسیار رایج تر است و در این روش، اتصالات معمولا با پیچ و مهره یا با قفل هایی که با یکدیگر مطابقت دارند، به لوله ها متصل می شوند.

تفاوت کاربرد لوله های پلی اتیلن با لوله کاروگیت

لوله های کاروگیت نوعی از لوله پلی اتیلن است که دارای دوجداره مجزا بوده و به همین دلیل به عنوان لوله های پلی اتیلن دو جداره یا پلی اتیلن فاضلابی شناخته می شود. بنابراین مهم ترین تفاوت این لوله های صنعتی در این است که لوله های کاروگیت دو جداره و لوله های پلی اتیلن به صورت تک جداره تولید و ساخته می شوند.

پس به دلیل دو جداره بودن، قیمت لوله کاروگیت نسبت به لوله های پلی اتیلن بیشتر است و می توانند فشار بار داخلی بیشتری را تحمل کنند. بنابراین از لوله های کاروگیت اغلب برای انتقال سیالات مختلف در عمق زمین اعم از انتقال سیالات شیمیایی، پساب های صنعتی و فاضلاب استفاده می کنند و لوله های پلی اتیلن برای مصارف روی زمین کاربرد دارد.

جمع بندی

در این مطلب با مزایا و کاربردهای مختلف دو نوع لوله صنعتی پرکاربرد آشنا شدیم. همانطور که گفته شد، لوله پلی اتیلن یک نوع لوله با انعطاف پذیری و کیفیت بالا است که از آن جهت انتقال سیالات روی زمین استفاده می کنند. بنابراین مهم ترین ویژگی که روی کاربرد این دو نوع لوله تاثیر می گذارد، تحمل فشار بار داخلی است که لوله های کاروگیت فشار بار داخلی بیشتری را به نسبت لوله های پلی اتیلنی تحمل می کنند و اغلب در عمق زمین مورد استفاده قرار می گیرند. امیدواریم اطلاعات ارائه شده بتواند شما را در انتخاب این لوله با اتصالات مختلف کمک کند.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rraH5NoZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکس
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه