دوشنبه, ۱۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 8 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

با توجه به افزایش جمعیت و تقاضا برای مواد غذایی مختلف سردخانه ها نقش مهمتری در زنجیره توزیع مواد غذایی پیدا کرده اند به همین دلیل امروزه ساخت سردخانه رونق گرفته است و به یک کسب و کار سودمند تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سردخانه و اهمیت آن در زنجیره توزیع مواد غذایی آشنا نماییم.

سردخانه چیست ؟

سردخانه محیطی کاملا ایزوله می باشد که دما، رطوبت، نور و حتی در برخی از سردخانه ها درصد گازهای موجود در هوای را کنترل می نمایند و با توجه به نوع محصول شرایط ایده آل برای نگهداری مواد غذایی را فراهم می آورند. درون سردخانه ها رشد باکتری ها و فرایند رسیدن میوه ها و سبزیجات بسیار کند می شود به همین دلیل می توان آن ها را تا مدت زمان طولانی در این مکان نگهداری نمود.

ساخت سردخانه

بررسی انواع سردخانه ها

برای نگهداری محصولات غذایی مختلف نیاز به سردخانه های متفاوتی داریم که در ادامه شما را با این سردخانه ها و کاربرد هر کدام آشنا می نماییم.

کاربرد سردخانه بالای صفر

از سردخانه بالای صفر جهت نگهداری محصولاتی مانند میوه، سبزیجات، برخی لبنیات مانند پنیر، ماست و مواد غذایی دیگر که می توان آنها را در دمای بین 0 الی 8 درجه سانتی گراد تا مدت زمان طولانی نگهداری نمود استفاده می شود.

سردخانه های بالای صفر این امکان را به ما می دهند تا بتوانیم از محصولات کشاورزی مختلف که به صورت فصلی تولید می شوند در طول کل سال بهره مند باشیم. همچنین با استفاده از این نوع سردخانه ها از خراب شدن حجم زیادی از محصولات غذایی جلوگیری می شود.

کاربرد سردخانه زیر صفر

از سردخانه زیر صفر برای نگهداری محصولات به صورت منجمد استفاده می شود. در این سردخانه محصولاتی مانند گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای نیمه آماده، پنیر پیتزا، بستنی و سایر محصولات غذایی به صورت منجمد نگهداری می شوند. با استفاده از سردخانه زیر صفر می توان محصولات دامی که مدت زمان نگهداری آنها بسیار کوتاه می باشد را برای مدت زمان زیادی نگهداری نمود و امکان جابجایی آن را در مسافت های طولانی امکان پذیر نمود.

سردخانه زیر صفر

ساخت سردخانه صنعتی

سردخانه های صنعتی برای انبار و انتقال مواد غذایی و کالای مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع سردخانه نیازمند طراحی و ساخت دقیق و یکپارچه است که به کمک انواع ابزارها، مواد و تکنولوژی های متنوعی که در این زمینه استفاده می شود، تهیه می شود. در سردخانه های صنعتی می توان حجم زیادی از محصولات مختلف را نگهداری نمود. سردخانه صنعتی دارای سالن های مختلفی می باشد که امکان کنترل دما و شرایط هر کدام به صورت مجزا امکان پذیر می باشد.

در برخی از سردخانه های صنعتی می توان دما را از 18- درجه سانتی گراد تا 10+ درجه تنظیم نمود که به آن سردخانه صنعتی دو مداره می گویند. این نوع سردخانه های سودآوری زیادی دارند به این دلیل که در تمامی طول سال امکان نگهداری محصولات مختلفی را دارند.

سردخانه صنعتی

معایب ساخت سردخانه

برخی مواقع محصولاتی که در سردخانه نگهداری می شوند هنگام استفاده کیفیت پایینی دارند و عده ای بر این باور هستند که محصولات سردخانه ای کیفیت بسیار پایینی دارند و نباید از این محصولات استفاده نمود.

برخی محصولات مانند گوشت و مرغ که در سردخانه نگهداری می شوند در مقایسه با گوشت و مرغ تازه از ارزش غذایی کمتری برخودار هستند که البته هر محصولی که منجمد می شود تا حدودی از ویتامین ها و پروتئین ها آن در این فرایند از بین می رود.

گاز مبرد مورد استفاده در ساخت سردخانه ها اثرات زیست محیطی مختلفی دارند و برخی از این گاز ها سبب افزایش گرمایش زمین و تخریب لایه اوزون می شوند.

مزایای ساخت سردخانه

ساخت سردخانه امر بسیار ضروری می باشد و وجود این انبار ها برای نگهداری مواد غذایی و تامین مواد غذایی مورد نیاز جهان الزامی می باشد.

در مورد معایبی که در بالا ذکر شد می توان گفت محصولات نگهداری شده در سردخانه در صورتی کیفیت پایین دارند که مراحل نگهداری و انبار کردن آنها به درستی انجام نشده باشد. اگر این مراحل به درستی انجام شوند کیفیت محصولات به لحاظ طعم، رنگ، بو و ارزش غذایی حفظ می شود.

در مورد محصولات منجمد باید گفت که هر محصولی در خانه ها منجمد می شوند ارزش غذایی پایینی دارد ولی در صنعت مواد غذایی برای جلوگیری از کاهش شدید ارزش غذایی مواد خوراکی از شیوه های جدیدتری استفاده می نمایند. محصولات منجمد مورد نگهداری در سردخانه با استفاده از تونل های انجماد در فرایندی با سرعت بالا منجمد می شوند. این روش نسبت به روش سنتی که محصول به طور آهسته منجمد می شود مزایای بیشتری دارد به این دلیل که از افت کیفیت محصولات تا حد زیادی جلوگیری می شود.

جمع بندی

در نهایت می توان گفت که وجود سردخانه ها برای تامین مواد غذایی مورد نیاز انسان ها لازم می باشد و در صورت عدم وجود این انبار ها زنجیره توزیع و تولید مواد غذایی دچار مشکل اساسی می شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/iVxHVXZj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه