پرسش: مدیر بازاریابی یکی از شرکتهای «آیتی» در داخل کشور هستم که قصد ورود به بازار کردستان عراق را دارم. مشاورهای سازمان شیوههای مختلفی را در راستای ورود به بازار پیشنهاد کردند اما بنده بر این باور هستم که از طریق اعطای امتیاز به یکی از شرکتهای موجود در کردستان عراق میتوان حضور مناسبی را در بازار این کشور داشت. از نظر شما این استراتژی تا چه اندازه میتواند مثمر ثمر واقع شود؟ و اعطای امتیاز چه مزایا و معایبی را برای سازمان ما به همراه خواهد داشت؟
پاسخ کارشناس: اعطای امتیاز یکی از روشهای ورود به بازارهای بینالمللی است که معمولا نیاز به سرمایهگذاری ندارد؛ البته این گونه حضور در بازارهای خارجی با مدت زمان زیادی همراه است و دو طرف قرارداد با مسئولیت بیشتری همراه خواهند شد و چون نیاز به سرمایهگذاری شرکت مبدا در این استراتژی کمتر دیده میشود، شرکتهای کوچک نیز در این بازارهای خارجی میتوانند حضور پیدا کنند.از طرفی این استراتژی بسیار سریع و راحتتر است و شرکت واقع در کشور عراق چون به اطلاعات محلی به خوبی دسترسی دارد، راحتتر میتواند محصولات را در بازار به فروش رساند.
این موضوع بسیار حائز اهمیت است که سازمان شما چه موضوعی را بهعنوان حق امتیاز به شرکت عراقی میدهد؛ بهعنوان نمونه برخی از سازمانها حق استفاده از یک تکنولوژی یا فرآیند، علائم تجاری، نشر و تکثیر، دانش فنی محصول و... را به شرکتهای خارجی میدهند و شرکت شما نیز باید در این موضوع تصمیمگیریهایی را انجام دهد. پس از مشخص شدن این موضوع باید شرکت طرف دیگر قرارداد تعهد دهد که فقط محصولاتی را که امتیاز آن را گرفته است تولید کند یا در قلمرویی که مشخص شده است این محصولات را به فروش برساند.