برای اینکه در یک زمینه خاص در سطح جهان به یک متخصص تبدیل شوید نیاز است تعداد زیادی کتاب در آن حوزه مطالعه کنید. نظر به تحقیقاتی که انجام شده است، مطالعه بهترین و مفیدترین روش برای کسب تخصص در زمینه کاری است. جالب آنکه مطالعه روشی است که به علاوه رفع خستگی به معلومات ما در زمینه مورد نظر میافزاید. مطالعه در هر بخشی که باشد، تاثیرات خود را در رفتار، کردار و گفتار انسانها دارد. اشخاصی که همیشه مطالعه میکنند، اشخاصی هستند دارای معلومات کافی که در هر وقت و در هر جا و در هر موقعیت فروش که غیرقابل پیشبینی باشد این معلومات به آنها کمک میکند تا از معلومات خود استفاده کرده و به شخصیت خود بیفزایند.
بازاریابان با مطالعه میتوانند خود را از رویدادهای جدید جهان آگاه سازند. بازاریابان و فروشندگانی که به مطالعه علاقه دارند کتابهای مرتبط با این رشته را بهترین دوست خود میدانند و در تمام امور از کتاب و مطالعه مشاورههای مفیدی گرفته، کتاب را مهمترین راهنمای خود میدانند و همیشه در زندگی شغلی خود موفق هستند. البته انسانها از کتاب خواندن هدفهای مختلفی دارند. عدهای به دلایل تحصیلی یا به دلایل شغلی یا بهعنوان گذراندن وقت این کار را انجام میدهند، اما در حقیقت مطالعه کتاب از کارهایی است که علاوه بر کسب اطلاعات و استفاده از تجربیات دیگران و دستیابی به روشهای نوین و علمی در زمینه کار و هدف ما که فروش و بازاریابی است، منفعتهای بسیاری برای سلامتی دارد.
به بازاریابان موفق پیشنهاد میشود اگر کار روزمره شما کتاب خواندن نیست حداقل بهعنوان گذران وقت از آن استفاده کنید، مثلا همانطوری که تلویزیون میبینید و به فیلم نگاه میکنید قسمتی از وقت خود را نیز به مطالعه کتابهای تخصصی در این زمینه اختصاص دهید. در سالهای اخیر با ورود رقبای ریز و درشت داخلی و خارجی به میدان تولید، تجارت و خدمات، بازار ایران نیز تا حد زیادی تبدیل به یك بازار رقابتی شده است و در این میدان تقریبا هیچ کسبوکاری تنها و بدون رقیب نیست. در این فضا، توجه جدی به بازاریابی برای تمام شركتها یك امر ضروری است و كسانی كه در این مورد غفلت كنند به سرعت میدان را به نفع رقبا از دست خواهند داد.
از آنجا كه بازاریابی مانند بسیاری از دانشهای دیگر امروز امری تخصصی شده است اتكای مدیران شركتها به روشهای سنتی گذشته و پیروی از تجربههای قبلی كافی نیست و باید با ملاحظه عوض شدن شرایط رقابت، از شیوههای جدید بازاریابی استفاده کرد. از آنجا كه امروزه مدیران شرکتها نیاز به دانش، مهارت و تخصص بازاریابی در بهكار بستن این شیوهها را بیش از گذشته احساس میکنند استفاده از خدمات یك بازاریاب با اطلاعات به روز با مطالعه کافی و متخصص كاملا بدیهی به نظر میرسد.
در واقع تخصص پیدا کردن نقطه شروع یک بازاریابی موفق است. جالب است بدانیم که نتایج تحقیقات پژوهشگران علوم پزشکی نشان داده است که خواندن یک کتاب خوب میتواند اتصالات موجود در مغز و تغییرات عصبی را افزایش داده و عملکرد مغز را حداقل به مدت پنج روز افزایش دهد. با هوشمندی میتوان از این چند روز نهایت استفاده را برد.