این روزها استفاده از افزونه های حذف آگهی های تبلیغاتی در اینترنت و شبکه های اجتماعی به موضوعی فراگیر میان کاربران بدل شده و بسیاری از آنها از این نرم افزارها در ابزارهای هوشمند خود استفاده می کنند. استقبال از این نرم افزارها و گسترش استفاده از آنها علاوه بر رضایت کاربران از وب گردی، همزمان موجب کاهش میزان بازدید تبلیغاتی اینترنتی شده و این موضوع به معنای کاهش قابل توجه درآمد شرکت هایی نظیر گوگل و فیس بوک از محل سفارش تبلیغات تجاری است.
در این راستا و به منظور مقابله با گسترش روزافزون استفاده از افزونه ها و نرم افزارهای حذف آگهی های تبلیغاتی، شرکت های گوگل و فیس بوک و همچنین سایر برندها و شرکت های تجاری در پی آن هستند تا به مقابله با این پدیده بپردازند.
این ائتلاف اخیرا و با عنوان تلاش برای وضعیت بهتر تبلیغات به صورت رسمی و در نمایندگی گوگل در آلمان آغاز به کار کرد. از جمله شرکت ها و برندهای تجاری که در ائتلاف برای بهبود وضعیت تبلیغات شرکت کرده اند می توان به گوگل، فیس بوک، Procter & Gamble، اتحادیه جهانی تبلیغات و روزنامه واشنگتن پست اشاره کرد.
شایان ذکر است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، هدف این کنسرسیوم نظارت بر کیفیت و نحوه پخش آگهی های تجاری در اینترنت با استفاده از به روزترین نرم افزارها و تکنولوژی های موجود است. بر اساس الگوریتم تعریف شده برای نظارت بر کیفیت تبلیغات، کارزارهای تبلیغاتی اینترنتی نسبت به میزان بازدید، اثرگذاری و همچنین میزان خلاقیت و مدت زمان لود شدن آنها امتیازاتی را دریافت می کنند، سپس اعضای هیأت نظارت بر تبلیغات اطلاعات به دست آمده را جمع آوری کرده و با در نظر گرفتن بازخورد مخاطبان و همچنین نکات مطرح شده از سوی بازاریاب ها نسبت به موثر بودن یا نبودن پویش تبلیغاتی مورد نظر اظهارنظر خواهند کرد.
Randall Rothenberg از افراد فعال در زمینه نظارت بر میزان اثرگذاری تبلیغات اینترنتی در ارتباط با فعالیت خود در زمینه نظارت بر تبلیغات می گوید: «ایجاد یک استاندارد بین المللی و معتبر برای تیزرها و تبلیغات تجاری، یک امر ضروری محسوب می شود زیرا هدف ما این است که کمترین آسیبی متوجه مشتریان نشده و آنها به هنگام جست وجو در اینترنت و وب سایت های مورد علاقه خود به دلیل وجود تبلیغات تجاری، آزرده خاطر نشوند چرا که در این صورت به شکل قابل توجهی از میزان اثرگذاری آگهی های تبلیغاتی کاسته خواهد شد.»
در پی همکاری شرکت های تجاری برای مقابله با حذف آگهی های اینترنتی، شرکت تولید کننده افزونه AdBlock Plus که یک نرم افزار مسدود کننده مشهور و محبوب آگهی های اینترنتی محسوب می شود، اعلام کرد که قصد دارد به برخی از آگهی های مثبت امکان دیده شدن بدهد. اعلام این خبر از سوی طراحان افزونه AdBlock Plus در شرایطی مطرح می شود که حذف کلی آگهی های تبلیغاتی اینترنتی موجب افزایش انتقادها نسبت به این نرم افزار شده و بسیاری از شرکت های تجاری در پی یافتن راه حلی به منظور مقابله با افزونه های حذف کننده آگهی هستند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه تبلیغات و بازاریابی معتقدند همکاری شرکت هایی نظیر گوگل و فیس بوک با دیگر شرکت ها و برندها در قالب ائتلافی برای مبارزه با حذف تبلیغات اینترنتی چیزی بیشتر از یک واکنش معمولی به افزونه هایی نظیر AdBlock Plus است.
دلیل و انگیزه اصلی از مقابله با این نرم افزارها رشد 34درصدی استفاده از AdBlock Plus توسط کاربران اینترنتی آمریکایی در سال گذشته میلادی بوده و در صورت متوقف نشدن این روند، از میزان اثرگذاری تبلیغات اینترنتی کاسته شده و در نتیجه درآمدهای شرکت هایی نظیر گوگل و فیس بوک به صورت قابل توجهی کاهش خواهد یافت.