پرسش: کسبوکاری دارم که در ماههای اخیر وضعیت باثبات و سوددهی را تجربه و در زمینه کاری خود اسم و رسمی پیدا کرده است، حالا قصد دارم کار را گسترش دهم و چند حوزه مرتبط با حوزه کاری شرکت را هم پوشش دهم. برای این کار باید چه مراحلی را طی کنم که بهترین نتیجه را بگیرم؟
پاسخ کارشناس: تمرکز یکی از اصلیترین دلایل موفقیت یک کسبوکار است. بسیاری از شرکتها در دنیا همین کاری را که شما تمایل دارید انجام بدهید، در پیش گرفتند و ورشکست شدند و برند اصلی را هم از بین بردند. بنابراین توصیه میکنیم به هیچ عنوان فعالیتهای جدیدی را که میخواهید شروع کنید، از زمینه کاری که در حال حاضر در آن مشغول هستید و موفق هم شدید، جدا نباشد.
فعالیت مرتبط لزوما در حیطه تخصصی شما قرار ندارد. ممکن است به کار شما مربوط باشد، اما تخصص خاص خود را لازم داشته باشد. برای مثال، راهاندازی یک شبکه توزیع یک کار مرتبط برای هر تولیدی است، اما از نظر تخصصی یک فعالیت کاملا مجزاست. اینکه تولیدکننده فکر کند چون موفق است، پس چرا خودش توزیع کالایش را بر عهده نگیرد، دامی است که بسیاری از افراد در آن گرفتار میشوند و به تولید خود هم لطمه میزنند.
بنابراین محدوده تعریف زمینههای مرتبط با کار فعلی شما خیلی مهم است. توصیه نخست و کلیدی ما این است که گسترش کسبوکارتان را به تدریج انجام دهید و به هیچ عنوان وارد کاری که تخصص آن را ندارید، نشوید و مرتبطترین حوزهها را انتخاب کنید.
دوم آنکه کار جدید را با برند جدید آغاز کنید. فکر نکنید چون برند اول شما موفق است، پس باید کار تازه را هم با برند قبلی آغاز کنید. به احتمال بسیار زیاد کار جدید باعث تضعیف برند قبلی شما خواهد شد. در ضمن اگر به هر دلیلی در کار جدید شکست بخورید، برند نخست شما تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.
سوم آنکه در صورت امکان تشکیلات اجرایی مجزایی برای توسعه کسبوکارتان فراهم کنید. از فضای کار گرفته تا مدیر مستقل و... این کار کسبوکار فعلیتان را تحتتاثیر قرار نمیدهد و ارزیابی کار جدید هم بهتر صورت میگیرد.
در این صورت میتوانید هم از نظر مالی و هم از نظر اقتصادی دقیقتر بررسی کنید که توسعه جدید چقدر به طور مستقل معنیدار و سودآور است.