توی بازار داشتم قدم میزدم و به اجناسی نگاه میکردم که در انواع و اندازههای مختلف به فروش میرسید. این مغازهها تقریبا همگی فقط و فقط فروشنده بودن و هرچی که تولیدکننده براشون میآورد، میفروختن. میشه به جرات گفت این بنگاهها اختیاری توی ایجاد تنوع و خلاقیت ندارن و کاملا تابع کارخونهها و طراحهای محترم هستن. همینطور که داشتم این موضوع رو توی ذهنم حلاجی میکردم یه دفعه چشمم به اجاق گازهایی افتاد که پشت ویترین داشتن خودنمایی میکردن.
تا دلتون میخواست تنوع توی این گازها موج میزد و الحق که خریدارها اگه مشکلی از لحاظ پرداخت پول نداشته باشن، برای انتخاب نهایی مردد میشن، اما توی اون لحظه یه فکری به ذهنم رسید و دیدم با این همه تنوع، انگار باز هم میشه انعطافپذیر بود و امکانات جدیدی برای وسیله سادهای مثل اجاق گاز خلق کرد.
لازمه قبل از لو دادن ایده موردنظرم، یه چیزی رو براتون تعریف کنم. ما توی روزنامه یه گاز رومیزی داریم که آبدارچی محترم هرروز روی یکی از شعلههاش یه کتری میذاره و برامون چای درست میکنه. این کتری شیری داره که نسبتا کوتاهه و من و همکارام موقعی که میخواهیم از طریق این شیر، توی استکانمون آب جوش بریزیم، غصهمون میگیره! خب شاید بپرسید که چرا این داستان کذایی رو براتون تعریف کردم؟ الان میگم. قصدم از این همه رودهدرازی این بود که بپرسم چرا سازندگان اجاق گاز، این وسیله رو طوری طراحی نمیکنن که یه جای مخصوص برای گذاشتن لیوان یا استکان برای ریختن چای داشته باشه؟ چرا همیشه برای این کار باید کلی دنگوفنگ کشید؟! مثلا یه قسمت U شکل در کنار یکی از شعلهها طراحی کنن که استکان توی اون جا بگیره. به نظر شما این ایده بکر و جدید نیست؟ تصور کنید مشتری موقع خرید، چشمش به گازی بیفته که کار ریختن آبجوش رو ساده کرده. درسته که این موضوع خیلی پیش پاافتاده است، اما مشتری همیشه به دنبال راحتی بیشتره. فکر میکنم کارخونههای مربوط اگه روی این ایده سرمایهگذاری کنن، توی جذب مشتری موفقیت بیشتری کسب میکنن. فراموش نکنید که این ایدهها در اطراف ما خیلی خیلی زیاده؛ فقط باید کشفشون کرد!