داشتن فرهنگ خوب در کسبوکار دیگر یک اختیار نیست. امروزه کارمندان به اندازهای که به حقوق و مزایایشان اهمیت میدهند، به این موضوع نیز میاندیشند. در حقیقت از کسب و کارها انتظار میرود که به همراه فرآیند سنتی، از فرهنگ سازمانی مناسبی برخوردار باشند. درحالیکه ممکن است فرهنگ یک شرکت برای شرکت دیگری قابل استفاده نباشد اما میتوانید به عنوان یک مدیر از کمپانیهایی که فرهنگ مناسبی دارند، چیزهای زیادی بیاموزید و در شرکتتان پیاده کنید. به خاطر داشته باشید که داشتن «فرهنگ مناسب» میتواند حس امنیت در کارکنانتان ایجاد کند.
زاپوس (Zappos)
زاپوس یک شرکت فروش کفش به صورت آنلاین است که فرهنگش نیز به اندازه کسبوکارش شناخته شده است. فرهنگ این کمپانی چگونه است؟ این فرهنگ با یک مصاحبه مناسب شروع میشود که نیمی از این مصاحبه مشخص میکند که آیا این فرد استخدام خواهد شد. اگر شرکت زاپوس بعد از یک هفته به این نتیجه برسد که این شغل مناسب کارمند تازهاستخدامشدهاش نیست، به آن کارمند جدید 2هزار دلار برای ترک کار پیشنهاد میکند. ۱۰ ارزش اصلی در این شرکت وجود دارد که به هر یک از اعضای تیم کاری القا شده است. کارمندان از طریق سیاستهای شرکت انتخاب نمیشوند، بلکه کسانی انتخاب میشوند که آزمونهای مهارتی را گذراندهاند و قابلیتشان را به نمایش گذاشتهاند. در زاپوس بخشی از بودجه به ساختن تیم کاری و ارتقای فرهنگ تعلق میگیرد. مزایای فوقالعاده و محل کار سرگرمکننده و تعهد به راضی نگه داشتن مشتریها در فرهنگ زاپوس خلاصه میشود. وقتی که فرهنگ صحیحی برای کسبوکارتان داشته باشید ارائه خدمات خوب به مشتری و یک برند خوب بودن خودش اتفاق خواهد افتاد. زاپوس براساس فرهنگی که دارد کارکنانش را استخدام میکند و آنچه مدیران این کمپانی به دنبالش هستند این است که چه کسی مناسب این فرهنگ است، در نتیجه همه اینها به رضایت مشتری منجر خواهد شد.
واربی پارکر (Warby Parker)
واربی پارکر شرکت فروش آنلاین عینکهای طبی از سال ۲۰۱۰ است؛ عینکهایی که توسط شرکت طراحی شده و به طور مستقیم به مشتریان فروخته میشوند. به این ترتیب بدون واسطه و با قیمت کمتر به دست مشتری میرسد. یکی از دلایل موفقیت واربی پارکر فرهنگی است که کارکنانش خود را وقف آن کردهاند. فرهنگ مثبتی که راهاندازی برنامهها و رویدادها و حتی داشتن ناهاری سرگرمکننده را شامل میشود. این کمپانی معتقد است که همیشه رویدادی را پیشرو دارد، بنابراین همه اعضای آن انگیزهای برای پیش رفتن به جلو دارند. واربی پارکر از روشهایی استفاده میکند که اطمینان حاصل کند اعضای تیمش بهخوبی با هم کار میکنند و تاکید دارد کمک هرکدام از این اعضا میتوانند نقاط ضعف را پوشش دهند. واربی پارکر فرهنگ شرکتش را با ایجاد یک تیم اختصاصی انجام وظایف شکل داده آن هم با پیشبینی رویدادها و برنامههایی که برای ارتقای این جامعه کوچک لازم است. فرهنگهای بزرگ خودبهخود شکل نمیگیرند.
خطوط هوایی سَوتوست (Southwest Airlines)
صنعت هواپیمایی بیشتر به دلیل داشتن کارمندانی بدخلق و ارائه خدمات ضعیف به مشتریان مورد انتقاد قرار میگیرد، اما خطوط هوایی سَوتوست این روند را تغییر داده است. مشتریان وفادار به این خطوط هوایی اغلب به برخورد خوب و دوستانه کارکنان این خطوط اشاره میکنند که سخت تلاش میکنند تا به مشتریان کمک کنند. در طول ۴۳ سالی که از فعالیت این خطوط هوایی میگذرد این کمپانی طوری مدیریت شده تا اهداف و دیدگاههایش را نسبت به مشتریان به سمتوسویی سوق دهد که آنها را به بخشی از یک تیم واحد تبدیل کند. همچنین این کمپانی به کارکنان اجازه داده تا برای راضی نگه داشتن مشتریها کاری را که لازم است انجام دهند و به آنها اختیار داده آنچه را فکر میکنند برای رسیدن کمپانی به دیدگاههایش لازم است عملی کنند. کارمندانی که متقاعد میشوند بخشی از یک هدف مشترک بزرگتر هستند کسانیاند که برای بودن به عنوان بخشی از این هدف بزرگتر هیجانزدهاند.
توییتر (Twitter)
کارکنان توییتر نمیتوانند نسبت به فرهنگ این کمپانی هیجانزده نباشند. جلسههایی که در پشتبام برگزار میشود، همکاری دوستانه و یک محیط کاری تیمگرا که در آن اهداف کمپانی به هر یک از کارکنان انگیزه میدهد. کارمندان توییتر همچنین میتوانند از غذای رایگان در دفتر مرکزی این کمپانی در سانفرانسیسکو، کلاسهای یوگا و تعطیلات کافی بهرهمند شوند. البته اینها و سایر مزایای این کمپانی چیزهایی نیستند که در سایر کسبوکارهای جهان وجود نداشته باشند. اما چه چیزی توییتر را از سایرین متمایز کرده است؟ کارکنان توییتر از حرف زدن درباره اینکه چقدر عاشق کار کردن با افراد باهوش هستند، سیر نمیشوند.
آنها از اینکه بخشی از کسبوکاری هستند که کارش برای جهان اهمیت دارد بسیار خوشحالند و حسی بین این کارکنان وجود دارد که تا وقتی کارشان تمام نشده محل کارشان را ترک نمیکنند. اتفاقی بهتر از این ممکن نیست که کارکنانی رضایتمند داشته باشید که دوستانه در کنار یکدیگر کار میکنند و نهتنها در کارشان خوب هستند، بلکه عاشق کاریاند که انجام میدهند. هیچ برنامه، فعالیت یا قانونی بهتر از داشتن کارمندان شاد و خشنودی نیست که کاری که انجام میدهند برایشان اهمیت دارد.
اسکوار اسپیس (SquareSpace)
این کسبوکار موفق بهطور معمول به عنوان یکی از بهترین محل کارهای نیویورکسیتی انتخاب میشود. فرهنگ این کمپانی بر پایه «یکدست صریح و خلاق بودن» بنا شده است. یک کمپانی یکدست جایی است که سطوح مدیریتی بین کارکنان و مدیران در آن دیده نمیشود یا بسیار کم به چشم میخورد. این روش بیشتر بین کسبوکارهای نوپا دیده میشود و میتواند به رشد این نوع کسبوکارها کمک کند.
اسکوار اسپیس همچنین مزایای زیادی را به کارمندانش ارائه میدهد مزایایی که صددرصد پوشش حق بیمه، تعطیلات مناسب، محیط کاری جذاب، سرو وعده غذایی، آشپزخانه مجهز، جشنهای ماهانه، فضاهای مخصوص استراحت و سخنرانان مهمان را شامل میشود. اینگونه مزایای ثابت به فرهنگ یک کمپانی کمک میکند اما تنها عوامل یک فرهنگ موفق نیست. مدیران واقعی و دسترسی مستقیم به مدیریت تاثیر بسزایی بر فرهنگ دارند. صدای کارکنان زمانی که زیر لایههای مدیریتی نمانده باشند شنیده میشود. این سطح از آزادی و قدرت، کارکنانی با اعتمادبهنفس به وجود میآورد و روحیه را بالا میبرد.
گوگل (Google)
گوگل سالهاست که با کلمه فرهنگ مترادف شده است و با مزایای زیادی که در اختیار کارکنانش قرار میدهد شناخته میشود. غذای رایگان، مسافرت و مهمانیهای کارکنان، پاداشهای مالی، باشگاه ورزشی، محیط دوستانه و... بخشی از امکانات این کمپانی است اما از زمانی که گوگل گسترش یافته حفظ یک فرهنگ واحد بین مرکز اصلی آن و دفاتر ماهوارهای و سایر بخشهای کمپانی سختتر شده است. هرچقدر یک کسبوکار بزرگتر میشود باید فرهنگش را بازسازی کند تا تطابق بیشتری بین کارکنان و نیاز مدیریت برقرار شود.
درحالیکه گوگل حقوقهای بالا و امکانات و مزایای زیادی دارد اما کارکنانش به مشکلاتی اشاره میکنند که میتوان از چنین کمپانی بزرگی انتظار داشت. مشکلاتی از قبیل استرسی که با چنین محیطهای رقابتی درآمیخته شده است. استخدام و انتظار بهترین بودن بهراحتی میتواند عامل استرسزا باشد، اگر فرهنگتان اجازه برقراری تعادل بین کار و زندگی را ندهد. حتی بهترین فرهنگها زمانی که کمپانی رشد میکند نیاز به بازسازی دارند. موفقترین فرهنگها منجر به بهترین کسبوکارها میشوند و این مسئله نیازمند فرهنگی است که میتواند با کسبوکار رشد کند.
ادوب (Adobe)
ادوب کمپانی چندملیتی ارائه نرمافزار در آمریکاست؛ کمپانی که به کارکنانش پروژههای چالشبرانگیز ارائه میدهد و سپس با ایجاد اطمینان از آنها حمایت میکند تا بتوانند با موفقیت این چالشها را پشت سر بگذارند. علاوه بر اینکه این کمپانی نیز مانند سایر کمپانیهای مدرن مزایایی را به کارکنانش ارائه میدهد فرهنگی در ادوب حاکم است که از مدیریت ذرهبینی کارکنان خودداری میکند و در عوض با اطمینان کردن به آنها اجازه میدهد تا بهترین کارشان را ارائه دهند. محصولات ادوب با خلاقیت مترادف هستند زیرا با خودداری کردن از مدیریت ذرهبینی کارکنان واقعا برای ساختن محصولات آزادند.
به عنوان مثال ادوب از رتبهبندی برای گسترش قابلیتهای کارکنان استفاده نمیکند زیرا معتقد است این کار باعث مهار خلاقیت شده و به کار تیمی آسیب میرساند. مدیران بیش از هر چیز نقش مربی را دارند، به کارکنان اجازه میدهند اهدافی را تعیین کنند و تشخیص دهند که چگونه باید این اهداف را بررسی کنند. همچنین سهام شرکت به کارمندان آن داده میشود بنابراین کارکنان میدانند که هم در سهام و هم در پاداش موفقیتهای شرکت سهم دارند. اعتماد به کارکنان یکی از فرهنگهای مثبت هر کمپانی میتواند باشد زیرا اطمینان کارمندانی را میسازد که به رشد کسبوکارتان کمک خواهند کرد.