وقتی صحبت از سرمایهگذاری میشود، ناخودآگاه افراد یاد پولهای درشت و رقمهای بالا میافتند. چیزی که به نظرشان روند سرمایهگذاری را آسان میکند داشتن حجم بالایی از سرمایه اولیه است. این حجم حالا میتواند خیال سرمایهگذار را دستکم برای مدتی راحت کند. در واقع مراحل اولیه سرمایهگذاری که بهنوعی مهمترینش هم هست، از نظر بسیاری از علاقهمندان به دنیای سرمایهگذاری با داشتن سرمایه زیاد به خوبی پشت سر گذاشته میشود.
اما در این میان یک نکته مهم وجود دارد که معمولا زیر بار این طرز تفکر له میشود: مدیریت پول. مدیریت پول. غلبه بر معضلی به نام مدیریت پول چه برای مردان و چه برای زنان کار چندان سادهای نیست. دلیل بسیاری از شکستها در سرمایهگذاری برای کسبوکارهای کوچک نیز همین ناتوانی در مدیریت پول است. بسیاری از افراد در روزهای اول با گشاده دستی پولهایشان را خرج آنچه در ذهن دارند میکنند اما پس از مدتی به تنگدستی گرفتار شده و مجبور میشوند رویه خود را تغییر دهند.
تجربه بنیانگذار یک شرکت مشاوره مربوط به محیطزیست در لسآنجلس کالیفرنیا به نام Three Squares Inc به خوبی نشان از سختی این راه دارد. او با آزمون و خطاهایی که در روند سرمایهگذاری و راهاندازی کسبوکار کوچک خود داشت، سرانجام آموخت که چگونه پول خود را در چشمانداز رقابتی فناوری این روزها افزایش دهد. او آنقدر توانست تجربه کسب کند که اکنون دومین شرکت خود را نیز با نام One Drop راه انداخته است.
استراتژی و عملیات
او برای شرکت مشاوره خود یک پروژه فناوری را بهعنوان استارتاپ شروع کرده است. وی برای اینکه بتواند پروژه دوم خود را به سرانجام برساند، از استراتژیهای نابی بهره برده که به او اجازه میدهد تا با بودجه بسیار کم کارش را پیش ببرد. برای او گسترش پروژه فناوریاش امکانپذیر بود اما یک شرط مهم داشت و آن جذب سرمایه از جایی خارج از کسبوکار خودش بود. در واقع او به جای اینکه از کسبوکار اولیه خودش برای گسترده کردن پروژه فناوریاش استفاده کند، به سراغ جذب سرمایه در خارج از مجموعه خودش رفت. به این ترتیب، او توانست محصول نهایی خود را زودتر به بازار بفرستد.
طبیعتا در میانه اداره کردن دو نوع کسبوکار یکی از نوع مشاوره محیطزیست و دیگری از نوع فناوری کار بسیار سختی است که زمانی برای تمرکز روی جذب سرمایه و تهیه منابع مالی بیابید، بهویژه اگر در کار یافتن استراتژیهای مناسب و انجام عملیات برای پیادهسازی این استراتژیها نیز باشید. برای اینکه به نتیجه درستی درباره تهیه منابع مالی برسید باید تن به برنامههای کشدار، نشستهای بیشمار و جلسات خستهکننده بدهید.
در این میان یک نکته بسیار مهم اما کمتر دیده شده وجود دارد و آن اینکه برای گذر از سختیهای جذب سرمایه از بیرون باید طوری ایدهها و کسبوکارتان را مطرح کنید که «شنیده شود». در واقع سخنوری و احاطه به موضوع بسیار به شما در شنیده شدن کمک میکند. شما نمیدانید قرار است با چه کسانی در یک نشست شرکت کنید و این کار را سختتر میکند. بنابراین باید به جای اینکه در پی تحلیل شخصیت طرف مقابل برآیید با صدای رسا، بیان شیوا و تسلط بر موضوع کار را پیش ببرید تا همنشینهای شما در جلسه مجاب به حمایت از شما شوند.
نکته دیگر پایداری و اصرار بر خواسته است. باید پیگیر باشید و کار را در نیمه راه به بهانه خستگی یا عدم تمایل طرف مقابل به سرمایهگذاری رها نکنید. در واقع شما با پایداری که به خرج میدهید شانس برداشته شدن بار مالی از دوش خود را بیشتر کرده و سرمایهگذاران خارج از کسب وکار شخصیتان را به سرمایهگذاری در آن نزدیکتر میکنید.