پرسش: مدیر فروشگاهی در غرب تهران هستم که محصولات پوشاک را به مشتریان ارائه میدهیم. در این فروشگاه محصولات برندهای مختلف به مشتریان عرضه میشود. در مورد چیدمان محصول تا به حال از مشاوران و متخصصان بسیار زیادی استفاده شده است؛ در راستای این موضوع شما چه پیشنهادهایی میکنید و برای این چیدمان از نظر شما چه اقداماتی باید انجام شود؟
پاسخ کارشناس: امروزه رقابت فروشگاههای مختلف در جذب مشتری تا حدی جدی شده است که این فروشگاهها از تکنیکها و استراتژیهای بازاریابی مختلف استفاده میکنند تا بتوانند فروش خود را افزایش دهند؛ یکی از موضوعاتی که در فروشگاهها بسیار حائز اهمیت است، نحوه چیدمان محصول است که پیشنهاد میشود نمای جلویی فروشگاه به صورتی طراحی شود که برای مخاطب آرامشبخش باشد و برای این موضوع باید از رنگهای آرامبخش استفاده شود و این رنگها میتوانند آبی و سبز باشد که مخاطب را جذب کند، چون هنگامی که مخاطب حس کند که در این فروشگاه حس آرامش دارد، قطعاً به این فروشگاه حتی برای یک بار هم شده سر میزند.
از طرفی میتوان محصولات مشابه را در کنار یکدیگر قرار داد، زیرا خرید یکی از این محصولات احتمال خرید محصولات دیگر را افزایش میدهد و اگر مخاطب قصد داشته باشد یکی از این محصولات را خریداری کند، به احتمال زیاد ممکن است محصول مشابه آن را نیز انتخاب کند. از طرفی پیشنهاد میشود محصولات گرانقیمت را با رنگهای متفاوت در معرض دید مشتریان قرار داد، چون طراحی متفاوت ممکن است به مشتری این حس را القا کند که در حال خرید یک محصول خاص و منحصر به فرد است.