وب2.0 نسخه ارتقا یافته وب1.0 است که کمک شایانی در راستای تعامل بیشتر بازدیدکنندگان سایت ها با مدیران آن می کند. نمونه واضح یک سایت وب2.0 ویکی پدیاست. این دایره المعارف آنلاین به طور کامل توسط بازدیدکنندگان اداره می شود و مدیران این سایت تنها فضایی در راستای تعامل بهتر کاربران و سایت را فراهم کرده اند.
در مقابل ویکی پدیا که یک سایت وب2.0 است، دایره المعارف بریتانیا یک سایت نسخه وب1.0 است. در این سایت دیگر خبری از تعامل گسترده کاربر و سایت وجود ندارد. مطالب توسط نویسندگان تعیین شده دایره المعارف بریتانیا نوشته می شود و روی سایت قرار می گیرد. همچنین یکی از ویژگی های اصلی وب2.0 امکان دسترسی سریع به پربازدید ترین مطالب و تعیین محبوبیت پست ها براساس رأی کاربران است.
توصیف ویژگی های وب2.0 را که کنار بگذاریم، بحث اصلی بر سر این است که چگونه از این امکانات جدید نسخه ارتقا یافته وب در تبلیغات خود استفاده کنیم. در وهله نخست باید بدانید نیازی به طراحی مجدد سایت تان برای هماهنگی با نسخه وب2.0 ندارید. با این حال شاید لازم باشد نگاهی دقیق به سایت خود انداخته و به برخی سوالات پاسخ دهید.
ایده
ایده این بخش براساس نحوه انطباق بسیاری از سایت های وب1.0 با نسخه جدید این پلتفرم نوشته شده است.
جست وجو با استفاده از موتورهای جست وجوگر در وب2.0 بسیار لذت بخش و دقیق تر شده است. دیگر خبری از خیل عظیم سایت های بی ربط با موضوع وب گردی تان وجود نخواهد داشت. همچنین سایت ها براساس میزان بازدید برای شما ترتیب بندی می شوند. این ویژگی درست برخلاف نسخه1.0 است که در آن ترتیب لینک های به نمایش درآمده براساس تاریخ به روز رسانی آنهاست. با توجه به همه این پیشرفت های فنی در نسخه وب2.0، بهتر است به بررسی راهکارهای استفاده مناسب از آنها نیز بپردازیم. در ادامه به تحلیل و بررسی دو مورد از نکات کلیدی در این زمینه خواهیم پرداخت.
1- به عنوان توصیه نخست، باید یادآور شد آنچه هر تبلیغی را جذاب و دلربا می سازد، استفاده از تصاویر مناسب در کنار متن آگهی است. با این حال کار به همین نقطه ختم نمی شود. مشکل اصلی تبلیغات آنلاین عدم توانایی برندها در تاثیرگذاری روی افراد است. به عبارت ساده تر، مخاطب گمان می برد که در بین یک بوروکراسی کاملا الکترونیکی گیر افتاده است و هیچ انسانی پشت این تبلیغات دل فریب وجود ندارد.
در همین راستا، وظیفه اصلی شما تغییر این جو خطرناک است. در هر صورت اگر مخاطب به شما اعتماد نداشته باشد، تمام تلاش های شما بیهوده خواهد بود. راهکار پیشنهادی ما در این مورد، استفاده از تصویر مدیران شرکت، کارمندان یا خودتان به عنوان طراح تبلیغات در آگهی است.
به این ترتیب شما قادر خواهید بود تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب خود داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که در انتخاب تصویر موردنظر، بهتر است زیاد از نرم افزارهای ویرایش عکس استفاده نکنید. به هر حال با یک جست وجوی ساده تصاویر بسیاری از مدیر یا کارمند شرکت موردنظر در دسترس
خواهد بود.
2- نکته بعد که قصد بررسی آن را داریم، اندکی ظریف تر است. در واقع امکان استفاده از رنگ های بسیار متنوع در آگهی های اینترنتی همیشه امتیاز مثبتی به حساب نمی آید. اگر از رنگ هایی استفاده کنید که خواندن آگهی تان را برای مخاطب دشوار سازد، نباید انتظار چندانی نسبت به تاثیرگذاری تبلیغات تان داشته باشید.
نمونه ای که در اینجا مورد بررسی قرار خواهیم داد، آگهی یک فروشگاه فرانسوی است که با ترکیب رنگ زرد برای متن و پس زمینه صورتی روانه سایت های مختلف شده بود. ترکیب این دو رنگ چشم هر مخاطبی را اذیت خواهد کرد. براساس پژوهش های اخیر، افراد همچنان ترجیح می دهند متن های اینترنتی را در پس زمینه تیره مطالعه کنند. در همین راستا بهتر است برای جلب نظر تعداد بیشتری از مخاطبان، رنگ های تیره را در اولویت خود قرار دهید.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- آگهی های بلند در زمینه تبلیغات آنلاین نیز کاربرد خاص خود را دارد. با این حال باید توجه داشت که مانند آگهی های چاپی، آگهی های آنلاین بلند نیز باید به اندازه کافی جذاب باشد. در غیر این صورت در تعامل با مخاطب موفق نخواهد شد.
- به مخاطبان خود آنچه را واقعیت دارد ارائه دهید. از خیال پردازی بیجا در مورد محصول تان خودداری کنید. این گونه دروغ پردازی ها را تنها طراحان مبتدی به کار می گیرند.