ظهور فناوری اینترنت تغییرات اساسی را در سبک زندگی ما به وجود آورده است. از رستوران های آنلاین گرفته تا کتابخانه های آنلاین، همگی دست به دست هم داده اند تا ما را پشت مانیتورهای خود میخکوب کنند. از سوی دیگر، با رونق گرفتن استفاده از اینترنت، طراحان آگهی و بازاریاب ها نیز تغییر و تحولاتی را در کسب وکارشان مشاهده کرده اند.
اگرچه در اغلب موارد گفته می شود تبلیغات آنلاین بسیار دشوارتر از تبلیغات فیزیکی و محیطی است، با این حال شکی وجود ندارد که ورود اینترنت به دنیای تبلیغات کار را برای شاغلان این حوزه آسان تر ساخته است. اگر بخواهیم یک دستاورد مهم از میان امکانات وسیعی که فضای مجازی در اختیار بازاریاب ها قرار داده است مثال بزنیم، کاهش بعد مسافتی نمونه مناسبی است.
در واقع تا پیش از ظهور اینترنت، بازاریاب ها کار نسبتا دشواری برای یافتن بازارهای فروش برون مرزی برای محصولات داشتند. این مشکل برای برندهای بزرگ تا حد بسیار زیادی قابل حل وفصل بود. با این حال برندهای تازه تاسیس و کوچک در این مسیر با مشکلات نفسگیری دست وپنجه نرم می کردند.
ظهور سایت هایی مانند eBay و Amazon نمونه واضحی از چگونگی تاثیرگذاری اینترنت روی دنیای تبلیغات و فروش برون مرزی است. امروزه دیگر خرید از چنین سایت هایی تبدیل به یک عادت در میان مردم کشورهای گوناگون شده. در کنار این مورد، پیشرفت چشمگیر سرعت انتقال کالا در جهان نیز روی آسان تر شدن کارکرد سایت هایی مانند eBay شده است.
با این وجود سوال اساسی در اینجا، چگونگی بهره گیری از ایده های برندهای بزرگ در عرصه فروش اینترنتی است. در واقع کار برای Amazon و eBay به مراتب آسان تر از کارآفرینان نوپای امروزی بوده است. این برندهای بزرگ زمانی کار خود را شروع کرده اند که هیچ رقیب خاصی را در این حوزه مقابل خود نداشتند. در ادامه به بررسی راهکارهای کسب موفقیت در حوزه فروش آنلاین خواهیم پرداخت.
ایده
ایده حاضر براساس طرح یک شرکت فعال در زمینه فروش سکه های طلای کلکسیونی نوشته شده است. هنگامی که پس از توافق با شرکت مذکور عهده دار طراحی آگهی آن شدم، در ابتدا اندکی دچار شک و تردید بودم. طرح پیشنهادی شرکت طراحی یک آگهی 40 پاراگرافی بود که در هر بخش یکی از محصولات این برند را بایستی توضیح داده و به مخاطب را به خریدش ترغیب می کردم.
وظیفه اصلی من طراحی این آگهی به گونه ای سازگار با محیط وب بود. این سازگاری به طور عمده به معنای استفاده از نوعی حس صمیمیت میان برند و مخاطب است. در واقع، همان طور که پیش از این اشاره شد، تبلیغات مجازی دقت و ظرافت بیشتری را به هنگام طراحی نیاز دارند. به منظور شروع آگهی به صورت جذاب، تصمیم گرفتم ابتدا به معرفی محصولات ارزان تر این شرکت بپردازم. تیتر اصلی به این صورت بود: «دنبال خرید هدیه ای باارزش برای عزیزان خود هستید؟»
اگرچه ایده تیتر من به نوعی کلیشه ای محسوب می شود، با این حال راهکار مناسبی برای فرار از کاربرد اصطلاحات تخصصی و دشوار بود. در واقع با تمرکز روی کلکسیونرها احتمال کسب سود بالا برای شرکت کاهش می یافت. به همین منظور تصمیم گرفتم بازار فروش وسیع تری را هدف قرار دهم. البته دشواری اصلی در این میان هماهنگ ساختن اصطلاحات تخصصی با زبان روزمره (به گونه ای که اصالت اصطلاحات و معنای اصلی آنها حفظ شود) بود. در شماره بعدی به بررسی ادامه ایده حاضر خواهیم پرداخت.