سرمایهگذاری در کسبوکارهای کوچک این روزها بسیار پرطرفدار است. اما طرفداران زیاد و محبوبیت این نوع سرمایهگذاری باعث نشده تا چیزی از سختیهای این کار کم شود. درباره سختیها و مشکلات کسبوکارهای کوچک و سرمایهگذاری در آنها حرفهای زیادی گفته و تجربیات زیادی نوشته شده است. از این حرفها و نوشتهها چنین برمیآید که سرمایهگذاری در هر نوع کسبوکار در عین همه خوبیها و لذتهایش میتواند بیرحم، سخت و پرزحمت باشد.
اما هرچقدر یک کسبوکار بیرحم و پرزحمت باشد، میتوان با روشهایی آن را مهربانتر و آسانتر از گذشته کرد. وقتی کسبوکار شما سودی بیشتر از آنچه فکر میکردید داشته باشد، طبعا روی مهربان خود را به شما نشان داده است.
برای مهربان شدن کسبوکار و دستیابی به سود بیشتر میتوان چند کار انجام داد. این اقدامات در چند دسته قرار میگیرند:
1) سود خود را از راه بالا بردن تعداد مشتریها بیشتر کنید. رسیدن به این هدف با روشهای زیر امکانپذیر است:
• تلاش کنید با استفاده از ابزار تبلیغات و بازاریابی مشتریهای بیشتری را جذب کسبوکار خود کنید.
• با ارائه خدمات جذبکننده کسانی را که جسته و گریخته و هرازگاهی از شما خرید میکنند به مشتری همیشگی تبدیل کنید.
• روی مشتریهایی که یکبار از شما خرید کردهاند، تمرکز کنید. با خدمات یا محصولات مطلوب وادارشان کنید دوباره سراغ کسبوکار شما بیایند.
2) با استفاده از استراتژی کاهش هزینههای غیرضروری در کسبوکار سود خود را افزایش دهید.
3) سود خود را با استفاده از افزایش قیمت متوسط سبد مصرفی هر خانوار افزایش دهید.
4) سود خود را با استفاده از روش کاهش سرمایه مورد نیاز افزایش دهید. وقتی سرمایه اولیه یک کسبوکار با قیچی کردن هزینههای اضافی کم شود، طبیعتا سرمایه اولیه بازگشت بهتری را نوید میدهد. در این شرایط، به ازای هر ریالی که شما سرمایهگذاری کردهاید، کسبوکار هم بهتر با شما راه آمده و سود بیشتری را نصیبتان میکند.
بهعنوان نمونه، هزینههای مربوط به چرخه تبدیل پول نقد را کاهش دهید. راه دیگر این است که بر فهرست داراییهای موجود خود بهتر و دقیقتر مدیریت کنید. به این ترتیب، نرخ بازگشت سرمایه به جیبتان بیشتر از گذشته خواهد شد. تقریبا هر چیزی که به سرمایهگذاری و کسبوکار مربوط شود در چهار دسته بالا جای میگیرد. البته در این مقوله هم مثل هر مبحث دیگری استثناهایی وجود دارد اما این استثناها کمرنگتر از آن هستند که به روند سرمایهگذاری یا کسبوکار خدشهای وارد کنند. برای 99 درصد کسبوکارها یا فعالیتهای اقتصادی قصه همین است. برای موفقیت در آنها باید به چهار دسته بالا حملهور شد! گام بعدی اما یافتن خطوط اصلی برای پیمودن این مسیر است. یافتن خطوط اصلی کمک بزرگی در راه پول درآوردن و نتیجه گرفتن از سرمایهگذاری است. برای یافتن خطوط اصلی مشورت با اهل فن، خواندن تجربیات دیگران و آگاهی از جو موجود در بازار موردنظر پیشنهاد میشود.
آنچه در بالا گفته شد به نظر کمی غیرعادی و فراتر از قوانین رایج در سرمایهگذاری میآید، حتی میتوان اسم طمع را نیز بر آن گذاشت. اما از آنجایی که علاقه مردمان امروزی به سرمایهگذاری و آوردن پول خود در کسبوکارهای گوناگون زیاد شده، مناسب دیدیدم تا از شما هم دعوت کنیم بیشتر به بالا بردن سود خود در سرمایهگذاری فکر کنید.