ریفورمیت همان چیزی است که دولت یازدهم استفاده از آن را ممنوع کرده است. یعنی همان بخش سرطانزای بنزین پتروشیمیها. یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست و رییس پیشین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، درباره ریفرومیتها به خبرآنلاین میگوید: «در دورهای دولت گذشته مجبور شد بخش قابل توجهی از کسری بنزین داخلی را با استفاده از محصولات پتروشیمیها، تامین کند. این محصولات یا ریفورمیت بود یا بنزین پیرولیز.»
به گفته او، ریفورمیتها بهطور متوسط هشت تا ۱۰درصد بنزن داشتند و بنزین پیرولیز تا ۴۰ درصد بنزن داشت: «ریفورمیت و پیرولیز، محصولات پرکاربرد در صنعت هستند و از آنها محصولات مختلفی بهدست میآید. قیمتشان از سوخت خودروها هم بسیار بیشتر است. هرچند که نوع احتراق آنها به دلیل اکتانی که دارند، مناسب است، اما به دلیل اینکه ترکیبات آروماتیک در آنها بالاست، نمیشود برای سوخت خودروها استفاده کرد. به همین دلیل در اردیبهشت ۹۳ دولت یازدهم مصوبهای داشت که محصولات پتروشیمی در کاربرد اصلیشان استفاده شوند. ضمن اینکه دولت مصوبهای داشت که پالایشگاهها باید بنزین باکیفیت یورو ۴ تولید کنند. همان اتفاقی که در چند پالایشگاه افتاده است.»
و اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم، چه گفته است؟ سخنگوی دولت روز جمعه در جمع خبرنگاران درباره کیفیت بنزین داخلی چنین گفت: دولت سرطانزا بودن بنزین تولید داخل را نفی میکند. اگر چنین بود دولت جلوی آن را میگرفت. همین سخنان با واکنشهای رسانههای مخالف دولت یازدهم مواجه شده و آن را نشانه عقبنشینی دولت روحانی از ماجرای بنزینهای آلوده و سرطانزا دانستهاند، اما یک نکته را فراموش کردهاند؛ دولت یازدهم مدعی آلاینده و سرطانزا بودن بنزین تولیدشده در دولت دهم است و نه بنزینی که خودش تولید میکند. ضمن اینکه باید حق را به سخنگوی دولت یازدهم داد؛ او از عملکرد دولت متبوعش دفاع کرده، نه عمکرد دولت دهم که انتقادات زیادی را از سوی دولت روحانی به خود میبیند. ضمن اینکه چندماهی است که بنزین پتروشیمیها که دعوای سرطانزا بودن آن میان مسئولان دولت دهم و یازدهم بالا گرفته، از چرخه سوخت کشور حذف شده است.
شنبه، معصومه ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمیسیون بهداشت مجلس و آقای نوبخت از سوی دولت مطرح کردند که بنزین پتروشیمی و بنزین داخلی سرطانزا نیست آیا شما در این خصوص واکنشی دارید، به خبرگزاری تسنیم گفت: تنها یک نفر از کمیسیون بهداشت در این خصوص صحبت کرده است که باید بگویم ما گزارش کامل را در زمینه بنزین پتروشیمی ارائه دادیم و از نظر ما موضوع قطعی و تمام شده است و جای شک و شبههای نیست. وزارت نفت و وزارت بهداشت نظرش مانند ماست؛ سازمان محیطزیست بهعنوان متولی گزارش و اطلاعات را به مجلس ارائه داده و به سوالات در مجلس شورای اسلامی پاسخ داده و در مجلس حضور یافته است و اگر باز هم نیاز باشد و بخواهند در مجلس حضور پیدا میکنیم و توضیحات را ارائه میدهیم. بنزین پتروشیمی از رده خارج شده که امروز کیفیت هوا بهتر شده است. در پنج شهر کشور بنزین یورو 4 توزیع میشود که شامل تهران، تبریز، کرج، اراک و اصفهان است. در واقع اکنون در این پنج شهر بنزین یورو4 توزیع میشود.
از سوی دیگر، روز جمعه عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در مراسم شروع توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهر اصفهان از تولید ۱۹ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاههای ایران خبر داد و گفت: با تکمیل و راهاندازی مجتمع بنزینسازی پالایشگاه اصفهان ظرفیت تولید بنزین یورو 4 در کشور به 19 میلیون لیتر در روز رسیده است. قیمت بنزین یورو 4 تولیدشده در کشور با بنزین کنونی تفاوتی ندارد و کیفیت آن بسیار مرغوبتر است.