رشد جمعیت، بالا رفتن سبک زندگی و صنعتی شدن جوامع، خصوصا در مناطقی با اقتصادهای نوظهور، از جمله دلایل اصلی رشد صنعت مواد شوینده در جهان است و در این میان کشورهای آسیایی و خاورمیانه از بازارهای بزرگ و بالقوه این صنعت به شمار میروند، ضمن اینکه آمریکا نیز از صادرکنندگان عمده صنعت مواد پاککننده جهان با شمار میرود.
پاککنندهها در زندگی امروز جایگاه ویژهای یافتهاند و در انواع متفاوت جامد و مایع در بازار یافت میشوند، با توجه به اهمیتی که در سالهای اخیر به بهداشت فردی، خانواده و جامعه داده میشود، بازار صنعت مواد شوینده نیز رشد چشمگیری پیدا کرده است.
استفاده از این مواد دیگر تنها در منازل و برای کاربردهای شخصی و خانوادگی مرسوم نبوده، بلکه در همه اماکن عمومی مانند بیمارستانها، ادارات، هتلها، پاساژها، مغازهها و... کاربرد وسیعی یافتهاند و خصوصا با وضع مقررات سختگیرانه نسبت به رعایت بهداشت در جوامع، همه مشاغل، خود را ملزم به رعایت آن کرده و در نتیجه گرایش و تقاضای عمومی نسبت به شویندها افزایش زیادی پیدا کرده است.
صنعتی شدن: دلیل اصلی رشد بازار شویندهها
بازار مواد شوینده خانگی و صنعتی پتانسیل زیادی از رشد را با خود به همراه دارد. تغییر در سبک زندگی مردم جهان و اهمیت دادن به مسائل بهداشتی، نوسازی مداومی که در شهرهای جهان اتفاق میافتد، از جمله دلایل اصلی رشد بازار مواد شوینده در جهان به شمار میروند، همچنین وفور ماشینهای لباسشویی و خشکشویی که تقریبا در اکثر منازل جهان یافت میشوند نیز نیاز جوامع را به ابزارهای شوینده مخصوص این ماشینها بیشتر کرده است، اما با این حال، مهمترین و اصلیترین دلیل برای رشد تقاضای جهانی نسبت به مواد شوینده، روند صنعتی شدن در جهان است.
صنایعی مانند مواد شیمیایی، نساجی، رنگ، کاغذ و خودرو از جمله محرکهای اصلی رشد بازار مواد شوینده صنعتی به شمار میروند. البته در کنار این عوامل، دلایلی مانند سیاستهای سختگیرانه نسبت به تولیدات صنعتی این مواد و اصلاحات محیط زیستی از جمله بازدارندههای رشد بازار مواد شونیده به شمار میروند که در سالهای اخیر توجه زیادی به آنها مبذول شده است.
اما به طور کلی باید گفت در درجه اول روند صنعتی شدن تولیدات جهانی و سپس تغییرات شیوههای زندگی در جهان و افزایش جمعیت شهری از جمله گردانندگان اصلی بازار مواد شوینده به شمار میروید که رشد این بازار در سالهای آینده کاملا چشمگیر خواهد بود.
بزرگترین بازار مصرف
کشورهای آسیایی بزرگترین و سریعترین بازار روبهرشد را برای مصارف خانگی و صنعتی مواد شوینده دارا هستند و بزرگترین بازار این صنعت در حال حاضر محسوب میشوند. بعد از آسیا نیز ایالات متحده آمریکا و خاورمیانه در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. افزایش جمعیت و رشد سریع شهرنشینی و از همه مهمتر، صنعتی شدن کشورهای آسیایی از جمله دلایل اصلی رشد بازار مواد شوینده در این مناطق است.
در این میان دو کشور چین و هند از رهبران عمده عرضه و تقاضای محصولات شوینده در آسیا هستند، به این معنا که تولید و عرضه این صنعت در دو کشور مذکور بسیار بالا بوده و از طرفی به علت جمعیت زیادی که دارند، خود از بزرگترین مصرفکنندگان آن نیز به شمار میروند.
در ایالات متحده آمریکا با یک بازار بالغ و کامل در زمینه مواد شوینده خانگی و صنعتی روبهرو هستیم که بر صادرات این صنعت متمرکز است و عمده تولیدات صنعتی شوینده خود را صادر میکند؛ خاورمیانه نیز با توجه به رشد سریع صنعتی که در سالهای اخیر تجربه کرده، از جمله بازارهای روبهرشد تقاضا برای این صنعت محسوب میشود.
رشد 8درصدی مواد شوینده مایع تا سال 2019
در اینجا بهعنوان نمونه، بازار یکی از تولیدات صنعت پاککنندهها، یعنی مواد شوینده مایع را در فاصله سالهای 2015 تا 2019 بررسی میکنیم. طبق نظر تحلیلگران اقتصادی بازار این صنعت در دوره مورد پیشبینی با نرخ رشد مداوم 8درصد به جلو حرکت خواهد کرد که نشاندهنده رشد زیادی است که صنعت مواد شوینده مایع در این سالها تجربه خواهد کرد. افزایش جمعیت کار زنان و در نتیجه بالا رفتن میزان درآمد قابل تصرف خانوادهها از جمله دلایل اصلی این رشد است.
در طول سال 2014 نیز در بازار خردهفروشیها، سوپرمارکتها و هایپرمارکتها با داشتن 45درصد از سهم این بازار، بیشترین میزان درآمد را در بازار شویندههای مایع از آن خود کردهاند. همچنین در همان سال، به لحاظ منطقهای نیز آمریکا بیشترین سهم را در زمینه تقاضا برای این مواد در بازار جهانی داشته است و خصوصا ایالات متحده آمریکا، کانادا و برزیل بیشترین میزان مصرف و در نتیجه درآمد این بازار را داشتهاند.