آیا میدانستید بعد از پیام دهنده، دومین عنصر تبلیغ، مخاطب و «پیامگیرنده» است، چراکه اگر مخاطبی نباشد كه پیام را دریافت كند تبلیغ و پیامرسانی معنی پیدا نخواهد كرد؟ از آن نظر مبلغ به كار تبلیغی دست میزند كه میخواهد دیگران را شریك افكار و اعتقادات خود سازد وگرنه هیچ انگیزه و عاملی برای اظهار عقیده یا دعوت به مطلب موردنظر وجود نخواهد داشت.
بنابراین بحث از مخاطب و شناخت وی از مسائل مهم در تبلیغ به شمار میآید. مخاطب كیست؟ فرد است یا گروه؟ در چه شرایط جغرافیایی زندگی میكند؟ در چه مرحلهای از رشد فكری و فرهنگی است؟ چه اندازه ظرفیت و زمینه دارد؟ شرایط اجتماعی و افكار عمومی محیط وی چگونه است؟ از نظر روانی به چه چیز گرایش و دلبستگی دارد؟ چگونه میتوان وی را به پیام توجه داد یا علاقهمند ساخت؟ و دهها نكته دیگر از این قبیل در رابطه با پیامگیرنده قابل طرح است.