بازاریابی شبکهمحور یک مدل کسبوکار است، یک فرصت یا امکان است برای کسب درآمد، یک راه یا مسیر از قبل تعیین شده برای کار کردن و داشتن یک فعالیت کاری و نوعی بازاریابی که قطعا با شبکههای هرمی تفاوت دارد. بازاریابی، هنر زندگی است. ما از بدو تولد در حال بازاریابی و خریدوفروش هستیم. پس هر آن کس که این هنر را به خوبی بیاموزد، در زندگی موفقیتهای بیشتر و بادوامتری را در آغوش خواهد کشید. هروقت که ما درباره چیزهای موردپسندمان یا چیزهایی که از آنها خوشمان نمیآید به بقیه اطلاعات میدهیم، بهنوعی بازاریابی شبکهای انجام دادهایم. طبق این تعریف حتی اجداد ما هم بهصورت ابتدایی با این حرفه آشنایی داشتهاند.
حال فرض کنید که برای این کاری که انجام میدهید یعنی معرفی مشتری به فروشنده کالا یا خدمات، به شما حقالزحمهای هم پرداخت کنند؛ این یعنی بازاریابی شبکهای حرفهای. در بازاریابی چند سطحی، سطوح بالاتر باید به فکر سطوح پایینتر خود باشند، یعنی بهنوعی آنها را اسپانسر کنند، یعنی از آموزش مداوم آنها و تهیه مطالب و متون و تصویر و سایت وب و تمام امکانات در دسترس دریغ نکنند.
حمایت سطوح بالاتر باعث میشود که انگیزه و اعتماد و اطمینان در بین اعضای شبکه بالا رود و افراد مطمئنتر از گذشته درباره شما، کالا یا خدماتی که شرکت یا مؤسسه شما ارائه میدهد، با سطوح پایینتر خود صحبت میکنند. حال حاصل چیست، کالا یا خدماتی که خوب و مفید و مصرفی باشد به خوبی بازاریابی میشود، یعنی افراد با کالا یا خدمات آشنا میشوند در اثر تبلیغ شفاهی، خود آن کالا را میخرند و مصرف میکنند و اگر واقعا کیفیت آن کالا یا خدمات بالا باشد، آن را به دیگرانی که در شبکه آشنایان خود دارند و دائم به تعداد آن میافزایند توصیه میکنند و همین توصیه زبان به زبان میچرخد و از بابت این همین کار، کالاها و خدمات بیشتری به فروش میرسد و بازاریابان هم درصدی بهعنوان کاری که انجام دادهاند دریافت میکنند.
بازاریابی شبکهای، کار بسیار سختی است و اصلا نباید آن را بهعنوان یک مدل کسبوکار که با آن میشود یک شبه میلیاردر شد برخورد کرد. باید توجه داشت که متقاعد کردن مردم و جلب رضایت مردم و جلب اطمینان آنان کار سادهای نیست، خصوصا وقتی شما بخواهید این کار را روی اینترنت انجام دهید، جایی که ارتباطات رودررو نیست. اما امکان ایجاد یک درآمد خوب و سالم از این راه وجود دارد.
آن چیزی که لازم است در اینجا بگویم این است که ما باید مردم را آگاه سازیم، در بازاریابی شبکهای هم باید از استراتژیها و تکنیکها و تاکتیکهایی که پیش از این جواب دادهاند استفاده کنیم، در واقع همانطوری که قبلاً نیز گفتم، بازاریابی چند سطحی مدلی نیست که به آسانی شما را موفق کند، اما اگر موفق شوید، هم خودتان موفق شدهاید، هم کالا و خدمات خوبی را که انتخاب کردهاید به دست مصرفکنندگان واقعیاش خواهد رسید که این امر یکی از اهداف بازاریابی است و هم اینکه تولیدکننده آن کالا یا عرضهکننده آن خدمات انگیزه بیشتری برای یافتن بازارهای بیشتر و وسیعتر و نیز بالا بردن کیفیت کالا یا خدماتش خواهد داشت.