در شهر آنتورژ بلژیك، ساعت 9:15 دقیقه صبح یك خودروی مخصوص پر از بار از راه میرسد. حضور این خودرو صحنهای عجیب و شگفت انگیز را رقم میزند. در این كمپین ما شاهد گم شدن خودرو و تلاش برای پیدا كردن راه بازگشت به فرودگاه به وسیله آن هستیم. راننده خودرو جلوی افراد مختلف را میگیرد و به دو زبان هلندی و انگلیسی درباره مسیرهای منتهی به فرودگاه«Schiphol» از آنها سوال میكند. مردم پس از خندیدن به این درخواست شگفت انگیز به او آدرس میدهند.
اسیر ترجمه؟
ویدئوی آژانس تبلیغاتی «Fama Volat» برای این كمپین با هدف تبلیغ فرودگاه«Schiphol» یك مشكل خاص را بیان میكند: این ویدئو فقط با زیرنویس هلندی در دسترس است و همین مشكل باعث از دست دادن بسیاری از جزییات و زیرنویسها میشود. از این اتفاق میتوان تعبیر خوب و بد كرد. در صورت تمایل به تاكید روی هلندی زبانها از آن به خوبی یاد میشود اما چنانچه خواستار معرفی آژانس و كمپین به مردم در سرتاسر جهان هستید، باید بعضی از قسمتهای آن را به زبان انگلیسی ترجمه كنید.
كمپین معرفی این فرودگاه بلژیک خود كمی گیجكننده است: چرا باید یك خودروی مخصوص حمل چمدان فرودگاه« Schiphol » در آنتورپ وجود داشته باشد؟ این اقدام از یك طرف خلاقانه است اما شاید با ایجاد فضایی بیش از حد خندهدار، خطر عدم انتقال پیام درست و مورد نظر افزایش یابد.
ما همگی خنده از صمیم قلب را دوست داریم ولی در صورت ایجاد ابهام در فرآیند تبلیغات، این پدیده خود مشكل به وجود میآورد. نكته خوب كمپین آن است كه گذشته از شوخی، هدف اشاره به یك فرودگاه است. جدا از شوخی در همه لوكیشنها یا هر خودروی مخصوص حمل بار دیگری نیز نام فرودگاه « Schiphol » دیده میشود.
مقصد ناشناخته
آیا مسئله این آگهی تبلیغاتی واقعاً تشویق مردم به پرواز است؟ این موضوع بیشتر یك جوك به نظر میرسد.شاید این راهی خلاقانه برای فریب دادن مردم و ترغیبشان به مسافرت به شمار رود؟ البته هیچ نتیجهای در این رابطه حاصل نشد. همچنین شاید وجود یك خودروی باربر فرودگاه «Schiphol» در این جا كمی غیر منطقی به نظر برسد. با این وجود، همه این نكات زمینهساز وقوع اتفاقی خندهدار میشود و قطعا برای همیشه در ذهن خواهد ماند.
دست اندرکاران
آژانس تبلیغاتی: Fama Volat، آیندهوون، هلند
ایده: توماس كریمرز، لیوای سارس، جرون مندرس
شركت فیلمسازی: Wenneker بلژیك