ما در عصری زندگی می کنیم که تولیدات صنعتی جهان به سوی هوشمند شدن در حال حرکت هستند و این روند حتی در لوازم آشپزخانه نیز دیده می شود.
زندگی انسان مدرن با سرعت و حرکت درآمیخته است و سریع شدن روند زندگی، دیگر وقتی برای پخت وپزهای طولانی روی اجاق گاز را به او نمی دهد؛ خصوصاً با رشد شهرنشینی و ماشینی شدن بسیاری از صنایع مورد نیاز، روند سرعت زندگی بسیار بالاتر رفته است؛ از این رو در عین حال که بازار اجاق گاز در خانه ها بسیار گرم است، انواع پیشرفته تر و هوشمندتری از آنها نیز به آشپزخانه های امروزی راه یافته است، مایکروویو به عنوان یکی از نسل های جدید اجاق گاز، جایگاه خود را در بازار امروز به خوبی پیدا کرده است، چراکه با داشتن انرژی حرارتی بالایی که دارد و از طریق امواجی که ساطع می کند، روند پخت وپز را بسیار آسان تر و سریع تر کرده و به خوبی با نیازهای انسان امروزی مطابق است. انواع این محصول با داشتن صفحه های نمایشی و لمسی، قابلیت کنترل و برنامه ریزی را داشته و از این نظر هوشمند به شمار می روند.
چشم انداز بازار جهانی اجاق های مایکروویو و انواع آن تا سال 2020
از جمله عواملی که در سال های اخیر توجه تولیدکنندگان لوازم خانگی را به تولید انواع مایکروویو جلب کرده، تقاضای زیادی است که برای این نوع محصول در بازار جهانی پدید آمده است. عواملی چون رشد سریع شهرنشینی، بالاتر رفتن درآمد خانواده ها و تغییر در سبک زندگی، میزان تقاضای جهانی برای این دست از محصولات را افزایش داده و بازار رو به رشدی را برای آن رقم زده است.
اجاق های مایکروویو به خاطر سرعت عملکرد و قدرت حرارتی بالایی که دارند، تنها مصارف خانگی نداشته، بلکه در رستوران ها و هتل ها نیز به صورت فزاینده ای استفاده می شوند. ضمن اینکه در ادارات و محیط های کاری نیز انواع متفاوت این محصولات به چشم می خورد و در سرعت بخشی بر روند کار تأثیر قابل توجهی دارند.
درآمد 25 میلیاردی این صنعت تا سال 2020
با توجه به گرایش عمومی که سبک زندگی امروز نسبت به اجاق های مایکروویو ایجاب می کند، چشم انداز این بازار نیز با تقاضای زیادی روبه رو خواهد بود و در نتیجه بازار رو به رشدی را تجربه خواهد کرد. به طور کلی طبق آمارهای ارائه شده، انتظار می رود درآمد حاصل از صنعت تولیدات مایکروویو تا سال 2020 به ارزش 25.4میلیارد دلار رسیده و با نرخ رشد سالانه 6.07درصد رو به جلو حرکت کند که این آمار نشان دهنده شکوفایی این بازار در سال های نه چندان دور است.
تولیدات مایکروویو در سطح جهان در سه نوع کلی عرضه می شوند:مایکروویوهای حرارتی (convection)، کوره ای (grill) و تک (solo).در این میان، نوع کانوکشن، بیشترین سهم را در بازار جهانی مایکروویو داراست و نوع گریل با داشتن 30درصد سهم، مقام دوم را در این بازار از آن خود کرده است، در مقابل دو نوع ذکر شده، مایکروویوهای سولو نیز برای پخت وپز حرارتی استفاده می شوند، اما فاقد کیفیت پخت دو نوع اول نیستند، درحالی که مایکروویوهای حرارتی با داشتن عناصر مجهز گرمایشی، روند پخت وپز را بهتر و سریع تر انجام می دهند و با توجه به خصوصیاتی که دارند انتظار می رود درصد قابل توجهی از تقاضای جهانی را در سال های آینده به خود اختصاص دهند.به طوری که پیش بینی می شود تا سال 2020 سهم این نوع مایکروویو از درآمد جهانی این صنعت، به بیش از 12میلیارد دلار برسد که تقریباً نزدیک به نصف درآمد کلی این بازار خواهد بود.
بزرگ ترین بازارهای جهانی مایکروویو
از نظر جغرافیایی بازار مایکروویو در جهان با اقبال خوبی مواجه شده است و خصوصاً آمریکای شمالی و اقتصادهای نوظهور آسیایی از جمله بازارهای اصلی آن به شمار می روند. شمال آمریکا بیشترین میزان درآمد در این بازار را داراست و انتظار می رود در سال های آینده نیز همین روند ادامه یابد.
کشورهای آسیایی نیز شاهد رشد قابل توجهی در این بازار هستند، افزایش درآمد قابل تصرف و رشد طبقه کارگر، بالا رفتن قدرت خرید مصرف کنندگان، همچنین تغییر شیوه های زندگی در این مناطق از جمله دلایل اصلی رشد این صنعت در مناطق مذکور است.
از جمله تولیدکنندگان اجاق مایکروویو می توان به شرکت های معروفی مانند سامسونگ، شارپ، ال جی، الکترولوکس، ویرل پول، گالانز و پاناسونیک اشاره کرد که از مهم ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در جهان به شمار می روند.
نگاهی به میزان درآمد سالانه این شرکت ها کاملاً نشان می دهد که بازار لوازم خانگی در جهان با تقاضای زیادی روبه رو است، به عنوان مثال شرکت ویرل پول با داشتن درآمد سالانه 21میلیارد دلار و داشتن97هزار کارمند و 70مرکز تحقیقاتی تولیدی و فناوری در سطح جهان، از جمله شرکت های موفق در زمینه محصولات فوق به شمار می رود.
همچنین از جمله شرکت های موفق در تولید لوازم خانگی که در سال های اخیر تمرکز عمده ای بر تولید اجاق های مایکروویو داشته است، کمپانی گالانز است به طوری که حدود 4هزار کارمند این شرکت به طور اختصاصی برای توسعه جهانی محصولاتی مانند مایکروویو، اجاق گاز و سیستم های تهویه مشغول به کار هستند.