برخی از مشترکان اپراتور اول تلفن همراه کشور در آخرین قبوض خود با رقمهای نجومی روبهرو شدند که منجر به نارضایتی و افزایش شکایت مشترکان این اپراتور شد. این اعتراضات باعث شد تا مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی واکنش نشان دادند و همراه اول را موظف کردند تا نسبت به شکایات به وجود آمده عکسالعمل نشان داده و از طریق اطلاعرسانی شفافسازی کند که این اتفاق رخ نداد.
علی اصغر عمیدیان، معاون وزیر ارتباطات درباره ادعای افزایش رقمهای بعضی از مشترکان گفت: در قبضهای اخیر شرکت ارتباطات سیار در برخی موارد مشکلاتی به وجود آمده و ممکن است ارقامی که در قبض صادر شده به دلیل نقص فنی در سیستم با واقعیت مغایرت داشته باشد. بر همین اساس اگر مشترکی احساس میکند در قبض خود با رقمهای بالا مواجه شده میتواند این موضوع را از طریق سامانه شرکت ارتباطات سیار پیگیری کند تا قبض او مورد بررسی دوباره قرار گیرد.
وی افزود: در صورتی که شکایتهای مربوطه از این طریق رسیدگی نشد و پاسخ اپراتور مشترک را قانع نکرد، مشترکان میتوانند اعتراض خود را از طریق سامانه ۱۹۵ با وزارت ارتباطات در میان بگذارند تا قبضهای آنها مورد بررسی دوباره قرار گیرد.
این واکنشها باعث شد تا همراه اول نیز به یک اعلامیه در وب سایت خود بسنده کند و پذیرفته نشدن درخواست تمدید یا فعالسازی بستههای هوشمند اینترنتی را دلیل افزایش رقم قبوض تلفن همراه مشترکان دائمی این اپراتور اعلام کند.
در این بیانیه آمده است: «نظر به اینکه در اوایل آبانماه سالجاری سیستم خدمات مشتریان و صورتحسابگیری همراه اول در حال ارتقا بود، ممکن است درخواست تمدید یا فعالسازی بستههای هوشمــند اینترنت تعدادی از مشترکان دائمی، پذیرفته نشده و این دسته از مشترکان در صورتحساب خود هزینه استفاده از اینترنت با نرخ آزاد را متحمل شده باشند. مشترکانی که معتقدند جزو این دسته هستند، جهت بررسی مشکل خود میتوانند با مرکز تماس همراه اول (۹۹۹۰) تماس بگیرند و خواهان بررسی دوباره صورتحساب خود شوند.»
وحید صدوقی، مدیر عامل همراه اول نیز در این رابطه اظهار کرد: قبوض تلفن همراه اول هر دو ماه توزیع میشود و مشترکان این اپراتور در صورت مشاهده هرگونه اختلالی در قبوض میتوانند اختلال پیش آمده را به 9990 گزارش دهد. وی با اشاره به راهاندازی شبکه 3G در ارائه دیتا به مشترکان تصریح کرد: با راهاندازی 3G مصرف کیلوبایت اضافی در قبوض مشترکان محاسبه شده است و چون حجم این مصرف زیاد شده، هزینه استفاده از دیتا نیز افزایش پیدا کرده است. مدیر عامل همراه اول با اشاره به اینکه برخی بستههای مربوط به 3G را فعال نکردهاند، افزود: به همین دلیل هزینه این مشترکان در قبوض آنها افزایش پیدا کرده است.
صدوقی در ادامه تصریح کرد: اگر به هر دلیلی مشترک بسته مربوط به 3G را خریداری کرده باشد و بسته فعال نشده باشد، میتواند آن را به همراه اول اعلام کرده و همراه اول میتواند قبوض مربوطه را اصلاح کند. وی افزود: همراه اول در ماههای اخیر در حال ارتقای سیستم برای مشترکان بود و ممکن است در این حین اختلالی در ارائه بستهها پیش آمده باشد که در این مورد نیز همراه اول اعلام کرده است که اگر مشترکان اعتراضی به محاسبه هزینه مکالمه یا استفاده از دیتا دارند میتوانند آن را اعلام کنند.
وی درباره توضیحات رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر اینکه اختلال در محاسبه قبوض همراه اول به دلیل ایجاد مشکلات در بیلینگ یا صورتحسابگیری بوده است و برای برخی از مشترکان هزینههایی اعمال شده که مشترک در طول ماه استفادهای از خدمات مربوط به آن نکرده است، گفت: همراه اول یک دوره ارتقای سیستم بیلینگ داشت و مشکلات مربوط به آن برطرف شده است.
صدوقی ادامه داد: اگر مشترکان در زمینه نحوه محاسبه هزینه مکالمه یا استفاده از دیتا اعتراضی داشته باشند میتوانند آن را به مرکز همراه اول اعلام کنند و این مشکلات برطرف خواهد شد. وی همچنین درباره مشترکان سیمکارتهای اعتباری تصریح کرد: مشکلات مربوط به بیلینگ و محاسبه قبوض درباره مشترکان اعتباری وجود ندارد. اما بحث افزایش رقم قبوض مسئلهای است که برای چندمین بار برای مشترکان نخستین اپراتور تلفن همراه کشور پیش آمده است و این شبهه را در اذهان به وجود آورده که شاید بدون اطلاعرسانی تعرفههای خدمات این اپراتور افزایش یافته است که مسئولان مربوطه افزایش هرگونه تعرفههای ارتباطی را تکذیب کردهاند. از طرفی راهاندازی خدمات 3G در همراه اول مشکلات و اختلالاتی را از همان ابتدای امر برای مشترکان اعم از اعتباری و دائمی به وجود آورده است و مسئولان همراه اول قول دادهاند بهزودی و تا آخر امسال مشکلات به وجود آمده را برطرف کنند.