پرسش: کارآفرینی هستم که بهتازگی با تخصیص سرمایهای قصد ورود به صنعت پوشاک را دارم اما درخصوص این موضوع که با این سرمایه خط تولیدی را راهاندازی کنم یا همین سرمایه را در بخش توزیع صرف کنم دچار شک هستم. در این خصوص شما چه پیشنهادی میکنید و بهتر است این سرمایه در چه بخشی صرف شود؟
پاسخ کارشناس: امروزه راهاندازی خط تولید هزینههای گزافی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد و به همین دلیل برخی از برندهای معروف دیگر برای ارائه محصولات خط تولیدی راهاندازی نمیکنند و ترجیح میدهند که به دیگر تولیدکنندگان بزرگ سفارش محصول بدهند و آن محصول را از طریق شبکه توزیع خود به مشتریان و بازار عرضه کنند. چون راهاندازی خط تولید با سرمایهای که صرف آن میشود امکان بازگشت سرمایه آن بهسختی صورت میپذیرد و به شما هم پیشنهاد میشود درخصوص تولیدکنندگان پوشاک تحقیقاتی انجام دهید و با چند تولیدکننده به مذاکره بپردازید تا بتوانید محصول مدنظر خود را آنها برایتان تولید کنند و با بستهبندی خود آن محصول را به بازار عرضه کنید و روی شبکه توزیع خود سرمایهگذاری کنید که بتوانید شبکه توزیع قوی را ایجاد کنید.
از طرفی میتوانید بخشی از سرمایه خود را به تبلیغات این موضوع اختصاص دهید و اگر هم با کمبود بودجه مواجه شدید میتوانید از شبکههای اجتماعی استفاده و با هزینه اندکی محصولات خود را در این شبکههای اجتماعی تبلیغ کنید. این موضوع باید مدنظر قرار گیرد که برای حضور در شبکههای اجتماعی نیاز به تولید محتوا است و پیشنهاد میشود واحد عکاسی را در سازمان خود تعریف کنید تا با استفاده از مدلهای مختلفی بتوانند تولید محتوا کنند و روی شبکههای اجتماعی آن را قرار دهند. در این میان میتوانید از خردهفروشها نیز استفاده و با آنها مذاکره کنید که محصولات شما را تحت عنوان بستهبندی شما به مشتریان ارائه دهند و در صورت همکاری مداوم حتی میتوانید به آن خردهفروشها نمایندگی برند خود را بدهید.