همان طور که در بخش قبلی توضیح داده شد، در تبلیغات مرتبط با مواد غذایی علاوه بر ذکر ویژگی های محصول، باید لذت خرید کالای مورد نظر نیز برای مخاطب شبیه سازی شود. برند Waitrose این شیوه تبلیغاتی را به طور خارق العاده ای به کار گرفته است.
در واقع به هنگام ارائه آگهی برای نوع جدید نوشیدنی های این فروشگاه، آگهی این شرکت به شدت من را تحت تاثیر قرار داد. من به طور معمول به یک متن تبلیغاتی توجه کرده و آن را حس می کنم. با این حال این ایده واقعا نوآوری جالبی به حساب می آید.
متن آگهی اولیه به شرح زیر بود: «الان که این متن را می نویسم، هوا گرم تر شده و آفتاب در حال طلوع کردن است. تابستان ها همیشه مشکل زیادی با گرمای هوا دارم و تنها چیزی که اکنون می تواند حالم را بهتر کند، قدم زدن در حیاط و نوشیدنی جدید Waitrose است. شاید این نوشیدنی بتواند اندکی گرمای هوا را تحمل پذیر سازد.»
در این سطر به طور عمده لذت مصرف این نوشیدنی جدید توصیف شده است. در ادامه هنگامی که هنوز خواننده درگیر توصیفات محصول است، آگهی ضربه نهایی خود را وارد می کند: «در حال حاضر نوشیدنی با قیمت 3پوند در ازای هر بطری قابل دسترسی است. با این حال در صورت ارائه این آگهی می توانید از تخفیف 25درصدی برای هر باکس بهره مند شوید.»
این ایده کاملا سنتی اگرچه از سال ها قبل مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال همه شرکت ها توان استفاده صحیح از آن را ندارند. ایده فوق در عین وفاداری به چارچوب اولیه این نوع آگهی ها، عنصر خلاقیت را نیز به آن اضافه کرده است. حاصل کار فروش بالای نوشیدنی جدید شرکت در همان ابتدای کار بود.
بدون شک ایده این برند Waitrose برای همه فروشگاه های زنجیره ای قابل اجراست. با این حال نباید فراموش کرد که ارزش هر کاری به خلاقیت و نوآوری ارائه دهنده اش است، حتی اگر آن طرح از یک ایده دیگر الگوبرداری شده باشد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- مشکل اغلب آگهی ها در حوزه مواد غذایی رها کردن خواننده پس از توصیفات محصول است. در واقع نویسنده آگهی تنها به ذکر ویژگی های محصول اکتفا می کند. با این حال لازم به ذکر است که این شیوه هیچ تاثیر خاصی روی ذهن خواننده نخواهد داشت. در واقع شما نیاز دارید پیشنهاد ویژه ای به مخاطب خود ارائه داده و نظر او را برای انتخاب برند تان در میان انبوه برندهای موجود جلب کنید.
این پیشنهاد می تواند ارائه یک تخفیف مناسب باشد. با این حال هرگز خود را محدود به ارائه تخفیف های وسوسه انگیز نکنید. راه های بسیار زیادی برای جلب نظر خواننده وجود دارد و تنها کاری که باید انجام دهید تلاش برای یافتن آن شیوه هاست.
- به منظور کپی برداری از آگهی های دیگر، موردی را انتخاب کنید که در وهله نخست نتیجه مطلوبی برای شرکت ارائه دهنده در پی داشته است و در قدم بعدی برای اطمینان می توانید به میزان موفقیت کلی آن شرکت نیز توجه کنید. با این حال همیشه نیز این فرمول درست نخواهد بود. بسیاری از ایده ها، اگرچه در نوع خود بسیار جالب هستند، با این حال به درستی توسط شرکت ارائه دهنده مورد استفاده قرار نگرفته اند، بنابراین در انتخاب ایده خود این نکته را نیز مدنظر قرار دهید.