در شماره قبلی به اهمیت تولید فایلهای صوتی برای پیشبرد استراتژیهای بازاریابی اشاره کردم. در ادامه نکاتی را به شما پیشنهاد میکنم که در فرآیند تهیه این فایلها به شما کمک میکند.
* پیشنهاد میکنم که برای انجام ادیت کلی روی فایل صوتی خود از نرمافزار رایگانAudacity استفاده کنید. این نرمافزار در وبسایت audacity.sourcefoge.net قابل دسترس است. نرمافزار Audacity این امکان را برای شما فراهم میآورد تا موسیقی ابتدایی و انتهایی را به دلخواه در فایل صوتی خود بگنجانید و ادیت کلی روی آن انجام دهید. در قسمت Preferences در نرمافزار Audacity تنظیماتی برای میزان بلندی صدای فایل صوتی شما وجود دارد. این میزان باید 64 کیلوبیت بر ثانیه باشد. در اکثر موارد نیازی به پیشروی از این حد نیست.
* منابعی از فایلهای موسیقی رایگان در اینترنت موجود است که میتوانید از آنها برای مقدمه فایلهای صوتی خود استفاده کنید. مجددا با استفاده از نرمافزار Audacity میتوانید این موسیقیها را در فایل صوتی خود بگنجانید.
* من اغلب اوقات به سادگی از گزینه بارگذاری فایل در WordPress وبلاگ خود استفاده میکنم تا فایل صوتی خود را در وبلاگم ذخیره کنم. از آنجایی که من یک لیست ایمیل مشترکان در اختیار دارم، همانند پستهای جدید خود، آنها را نسبت به فایلهای صوتی که در وبلاگ قرار میدهم باخبر میکنم و آنها میتوانند در برنامه زمانی تعیین شده خود این فایلها را گوش کنند.
* اگر میخواهید یک مرحله فراتر روید، میتوانید فایل MP3 را در iTunes یا دیگر مراجع پدکست (در Google عبارت «podcast directories» را جستوجو کنید) قرار دهید. با مراجعه به سایت blubrry.com و استفاده از ابزاری به نام PowerPress بهعنوان یک «پلاگاین» در WordPress وبلاگ خود، میتوانید فرآیند افزودن پستهای جدید به وبلاگ را اتوماتیک کنید و در عین حال این فایلها را مستقیما به iTunes یا دیگر مراجع پدکست ارسال کنید. همچنین میتوانید از control panel وبلاگ خود مستقیما به «پلاگ این ها» دسترسی یابید. در اکثر موارد افزودن آنها به وبلاگ خود تنها حدود 15 ثانیه طول میکشد. یک جدول در وبلاگ خود برای قسمتها یا اپیزودهای پدکست خود اختصاص دهید و سپس از جدول PowerPress که مختص دادههای RSS است استفاده کنید تا اینکه تنها اپیزودهای پدکست شما به iTunes یا دیگر مراجع ارسال شود (نیازی نیست که پستهای متنی خود را به مراجع پدکست ارسال کنید). پس از اینکه پلاگاین را روی وبلاگ خود نصب کردید، در صفحهmake a new blog postیک input جدید به وجود میآید. همانند تایپ کردن یک پست جدید، نتهای خود را وارد کنید و سپس یک لینک به فایل MP3 خود در آن قرار دهید. همچنین میتوانید یک دکمه play در پستی که در وبلاگ قرار میدهید، وارد کنید و بهطور همزمان پدکستها را بسازید.
* اگر فایل صوتی خود را در iTunes یا دیگر وب سایتهای پدکست منتشر کنید، باید به تگ های ID3 خود توجه کنید. در این تگ ها اطلاعاتی همچون عنوان اپیزود، نام گوینده یا گویندگان و هر نوع آثار هنری مرتبط با فایل ذخیره میشود. چندین ادیتور برای برای تگ ID3 در بازار موجود است. در سایت pa-software.com، Editor ID3 را جستوجو کنید تا یک مورد را انتخاب کنید. کلمات کلیدی که در این تگ ها استفاده میکنید، به شنوندگان کمک میکند تا شما را پیدا کنند و پدکست شما را حرفهای جلوه میدهد. من آمار و ارقام دقیق را نمیدانم، اما میتوانم به شما این مطلب را بگویم که ساختن پدکست باعث شهرت یکشبه در فضای مجازی نمیشود. تهیه کردن فایلهای صوتی و به اشتراکگذاری آنها با مخاطبان خود روش بسیار خوبی برای برقراری ارتباطی دوستانه با مخاطبانی است که از پیش داشتهاید. این روش همچنین در جذب مستمر هواداران جدید بسیار تاثیرگذار است، زیرا ترافیک و حضور شنوندگان در iTunes بسیار بالاست، اما ماجراهای موفقیت یکشبه را نمیتوان صرفا در این روش جستوجو کرد.
همانند دیگر امور بازاریابی، در این روش نیز به دنبال نتایج کار خود باشید و در صورت نیاز استراتژی خود را در جهت اهداف از پیش تعیین شده مطابقت دهید. چند نمونه از پدکستهای محبوب و پرطرفدار را که در iTunes قرار دارد، مشاهده کنید و روند موفقیت آنها را در امور معرفی خود و برقراری ارتباط با مخاطبان، شناسایی کنید. اگر بخواهم یک وجه اشتراک میان تمام موفقترین سازندگان پدکست نام ببرم توانایی آنها در جهت برقراری ارتباط و همچنین صداقت با مخاطبان است.