ممکن است مردم از سیاتل به عنوان یک شهر پیشرفته و به اصطلاح high tech یاد کنند، اما کارزار تبلیغاتی این شهر که به منظور جذب توریست طراحی شده است کاملا خلاف جهت تکنولوژی حرکت می کند. پویش تبلیغاتی Visit Seattle که به منظور بزرگداشت کتابخانه تاریخی این شهر شکل گرفته، هم اکنون به ابزاری برای جذب توریست ها به این شهر تبدیل شده است.
در چارچوب این کارزار تبلیغاتی، کتابخانه هایی کوچک در خیابان های سیاتل نصب شده است که به رهگذران این امکان را می دهد تا کتاب مورد نظر خود را انتخاب و آن را مطالعه کنند. این کتابخانه های کوچک و رایگان که با شعار «یک کتاب بردار و یک کتاب بگذار» به صورت گسترده در سراسر خیابان های شهر نصب شده اند در واقع یک برنامه تعویض رایگان کتاب است که از سوی مقامات شهر سیاتل به منظور افزایش امکان مطالعه کتاب و ایجاد جذابیت برای توریست ها و مسافران راه اندازی شده است.
به این منظور مدیران این شهر با نصب کتابخانه های کوچک در پیاده روهای بوستون، شیکاگو و اوستین توریست ها را به بازدید از سیاتل تشویق می کنند و امیدوارند اجرای این طرح در نهایت منجر به افزایش قابل توجه تعداد توریست ها و افزایش درآمدهای این شهر شود.
این کتابخانه های کوچک که در حقیقت هدف اصلی از نصب آنها در خیابان های سیاتل بزرگداشت جشن ملی کتاب در ایالات متحده است، به صورت قایق های کایاک طراحی شده و در آن کتاب هایی قرار داده شده است که مناسب توریست ها و افرادی است که برای نخستین بار به سیاتل سفر می کنند.
کتاب هایی نظیر راهنمای مسافران که در آن به معرفی جذابیت های توریستی سیاتل پرداخته شده است به همراه تعدادی از رمان های معروف و پرفروش که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه رو شده از جمله کتاب هایی است که مدیران پویش تبلیغاتی بزرگداشت کتاب در شهر سیاتل برای کتابخانه های کوچک و خیابانی این شهر در نظر گرفته اند. گفتنی است بخشی از این کتاب ها به رمان هایی اختصاص دارد که یا در شهر سیاتل اتفاق افتاده یا اینکه توسط یکی از ساکنان این شهر نوشته شده است.
شایان ذکر است به منظور غنی تر شدن این کتابخانه ها، گروه هایی مسئول قرار دادن کتاب های جدید در آن دسته از کتابخانه هایی شده اند که کتاب های موجود در آنها توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته است. این افراد با گشت زدن در مناطق مختلف شهر اقدام به پر کردن مخزن کتابخانه های کوچک نصب شده در خیابان می کنند تا همواره کتاب های مورد نیاز شهروندان در دسترس آنان قرار داشته باشد.
این کتاب ها که روی آنها جمله # Visit Seattle دیده می شود از مخاطبان درخواست می کند تا با این کتابخانه های کوچک و سیار سلفی گرفته و آن را با #SeattleStory در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
لازم به ذکر است اقدام اخیر شهر سیاتل در استفاده از کتابخانه های سیار در خیابان در شرایطی صورت می گیرد که این شهر بالاترین نرخ سواد را در ایالات متحده در اختیار داشته و اغلب ساکنان آن به مطالعه علاقه فراوان دارند.
مدیران شهر سیاتل معتقدند در شرایطی که تمامی کارزارهای تبلیغاتی در حوزه های مختلف دیجیتالی شده و بیشتر شرکت ها و سازمان ها از تبلیغات اینترنتی و تلویزیونی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند، ایده نصب کتابخانه های کوچک در خیابان های این شهر و امکان استفاده رایگان از این کتاب ها توسط مردم و توریست ها، موجب جلب توجه بخش قابل توجهی از مردم خواهد شد، چرا که هیچ نشانی از تکنولوژی در این طرح تبلیغاتی یافت نمی شود.