در هر شرکت یا محل کار صاحبان هر محصول یا خدمت دارای ابزاری قدرتمند هستند که میتوانند از آن بهعنوان یک بازاریاب رایگان و تمام وقت استفاده کنند. صاحبان کسبوکار میتوانند فقط با استفاده از دستگاه ارتباطی تلفن با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و سعی کنند با استفاده از ارائه اطلاعات لازم در مورد کالا یا خدماتی که میفروشند، به جای پخش آهنگ انتظار و متناسب با نیاز مشتری، او را به خرید کالا یا خدمات خود ترغیب و تشویق کند.
مخاطب، مشتری احتمالی است و با کمی هوشمندی میتوان او را به مشتری بالفعل تبدیل کرد. در این نوع شیوه بازاریابی، مشتری، شرکت یا فرد بازاریاب را نمیبیند و نمیشناسد ولی اگر از شیوه صحیح و حرفهای ارتباطی استفاده شود، مشتری میتواند با او ارتباط برقرار کند و به خرید کالا یا خدمات تمایل نشان دهد. در این نوع بازاریابی میتوان نکات ریز و فواید محصول را ذکر کرد تا هم در وقت و هزینه مشتری و هم شرکت صرفهجویی شود.
آشنایی کامل بخش عمدهای از مردم با وسیله ارتباطی تلفن، در جریان ضبط پیام روی دستگاه تلفن شرکت و بیان نکات خاص و کوتاه و تازه از محصول یا خدمت بیتاثیر نیست. اما هر قدر هم که یک مدیر تجربه زیادی از ارتباط تلفنی داشته باشد، باز هم مقوله بازاریابی از طریق تلفن، مقوله حرفهای و جداگانهای است و نیازمند توجیه، آموزش و تمرین در این زمینه است. بدون آموزش و تخصص، پس از تماسهای بسیار از طرف مخاطبان و صرف انرژی خواهیم دید که هیچکس برای خرید از ما پیگیر نیست و تلاشمان نتیجه لازم را ندارد.
از آنجا که در این نوع بازاریابی نامحسوس و موثر ارتباط با مخاطبان یکجانبه است، سرعت عمل و بازدهی کار به دلیل انتقال اطلاعات سریع، افزایش پیدا میکند. در مورد آموزش پرسنل و کارشناسان فروش هم میتوان گفت در صورتی که این افراد به لحاظ انطباق و هماهنگی روحی و فکری، برای این کار مناسب باشند، پس از آموزشهای کوتاه و با تکرار و تمرین کافی میتوانند به شکلی حرفهای پیگیر فرآیند فروش و پاسخگویی به پیامها باشند.
کارشناسان بازاریابی و فروش که از این شیوه استفاده میکنند به خوبی میدانند که بازدهی این شیوه زمانی تثبیت و تضمین میشود که فرد در این زمینه آموزش دیده و با جزئیات و نقاط قوت و ضعف آن آشنایی کافی داشته باشد. در غیراین صورت، نه تنها از تماسهای تلفنی بیشماری که برقرار میشود، تعداد بسیار کمی به نتیجه و عقد قرارداد فروش منجر میشود، بلکه هزینه سنگینی هم از لحاظ هزینه تماس تلفنی با مشتریان به شرکت شما تحمیل خواهد شد.
یکی از مهمترین مزایای ضبط پیامهای کوتاه تلفنی و انتقال پیام به مخاطبان، صرفهجویی در هزینههاست. هزینه زمانی و مالی که برای دعوت از مشتری برای حضور او در دفتر کار یا نمایندگی فروش یا برای حضور در محل کار مشتری صرف میکنیم، از جمله هزینه پذیرایی و حضور پرسنل و زمانی که باید برای قرار ملاقات با او و انتظار برای از راه رسیدن او صرف کنیم دهها برابر بیشتر از زمان و هزینهای است که برای برقراری تماس تلفنی با مشتریهایمان صرف میکنیم.