آیا تا به حال اتفاق افتاده است که اول صبح و پیش از بیرون رفتن از خانه در صندوق پستی خود کارت پستالی پیدا کرده و آن را نخوانده دور انداخته باشید؟ من هم مثل شما تا به حال این کار را نکرده ام. در واقع یک نوع حس غیرقابل کنترل در مورد این تکه کاغذهای کوچک وجود دارد که فرد را وادار به نگاه کردن به آن می کند.
همچنین باید در نظر داشت که ارائه این نوع کارت ها به نوعی نشان دهنده اهمیت فرد از نگاه دیگران است. پس چرا از این کارت های کوچک و دوست داشتنی در زمینه بازاریابی استفاده نکنیم؟
مزیت اصلی کارت پستال ها سادگی، قیمت ارزان، موردپسند همگان بودن، عدم نیاز به تکنولوژی بالا در استفاده از آن و همچنین وجود نوعی فاکتور طنز در آنهاست. به عبارت ساده تر با استفاده از این کارت ها می توانید اطمینان حاصل کنید که در هر زمانی به آسانی قادر به برقراری ارتباط با مخاطبان تان هستید.
وسیله برقراری این ارتباط نیز کارت های ارزان قیمت و شیک است. در مورد شرکت های تازه تاسیس این شیوه بسیار جالب تر است. در واقع برندهای نوپا معمولا بودجه چندانی به منظور انجام تبلیغات جسورانه در اختیار ندارد. با این حال کارت پستال ها این فرصت را به کارآفرینان جوان می دهند تا شانس خود را در بازاریابی امتحان کنند.
ایده
ایده این شماره با استفاده از اطلاعات یک شرکت خدمات کامپیوتری نوشته شده است. این شرکت به منظور معرفی نسخه جدید مرکز اطلاعات (Data Center) خود اقدام به استفاده از کارت پستال کرد. با این حال شیوه بهره گیری این برند در مقایسه با روش معمول بسیار متفاوت بود. در واقع به منظور جلب نظر هرچه بیشتر افراد به این محصول جدید، شرکت کمپین جالبی را به راه انداخت.
بر این اساس در طول دو ماه حدود هفت کارت برای تمام کارمندان شرکت های بزرگ فرستاده می شد. در این کارت ها تعدادی سوال در مورد نحوه عملکرد مراکز اطلاعات قرار داده شده بود که مخاطب در صورت مطالعه دقیق کارت پستال می توانست به آنها پاسخ دهد. در نهایت نیز به تعدادی از کسانی که پاسخ های درست را ارسال کرده اند، جوایز مختلفی از قبیل پول نقد و تسهیلات خرید از شرکت تعلق می گرفت.
این شیوه به منظور عدم ریزش مخاطب در کارت پستال های سریالی از سوی شرکت به کار گرفته شد. در واقع این کم هزینه ترین راهکار به منظور جلب نظر طولانی مدت خوانندگان به حساب می آید. همچنین برخلاف اندازه معمول این کارت ها، شرکت کارت پستال های بسیار بزرگی را به همراه برگه های سوالات به افراد موردنظر ارائه می داد.
ایده فوق همان طور که در بخش اول گفته شد، برای برندهای تازه تاسیس بسیار مناسب است. اگرچه شاید همین شیوه ساده و کم هزینه برای برندهای بزرگ زیاد مناسب نباشد.
در واقع امروزه راهکارهای بسیار زیادی به منظور جلب نظر مشتریان وجود دارد و شیوه کارت پستال تنها یکی از ارزان ترین آنها به حساب می آید. همچنین به خاطر داشته باشید که در طراحی کارت های خود بهتر است از ارائه مطالب تخصصی دوری کنید. مطالب را به آسان ترین شیوه ممکن برای خوانندگان شرح دهید و سعی کنید زیاد متن را طولانی نکنید. در واقع متن طولانی به طور معمول پیش از خوانده شدن راهی سطل زباله می شود.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- پس از طراحی کارت خود، راه های متفاوتی برای تحویل آن به افراد موردنظرتان وجود دارد. شیوه معمول آن استفاده از خدمات پستی است، با این حال همیشه راهکارهای خلاقانه تری نیز وجود دارد. امروزه شبکه های اجتماعی و استفاده از ایمیل بسیار فراگیر شده و به منظور مخاطب قرار دادن طیف وسیع تری از افراد می توان کارت پستال ها را به صورت الکترونیکی برای افراد بارگذاری کرد.
- به خاطر داشته باشید که همیشه کارهای دستی نتیجه مطلوب تری در این زمینه دارد. به همین منظور پیشنهاد ما طراحی و استفاده از کارت پستال های دست نویس است. اگرچه بهتر است این کارت ها دست نوشته شما به عنوان مدیر شرکت باشد، با این حال می توانید نگارش آن را به دیگران سپرده و تنها امضای خود را در پایان متن اضافه کنید.