رونق صنعت CNG و راهاندازی سامانه کارت هوشمند سوخت، مصرف کنونی بنزین را 74 میلیون لیتر در روز کاهش داده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به شانا گفت: صنعت CNG و سهمیهبندی بنزین (با راهاندازی سامانه هوشمند کارت سوخت) راهکارهای اجرایی موثر و نمادی از اقتصاد مقاومتی هستند که از هدر رفت منابع ارزی و سرمایه قابلتوجهی در کشور جلوگیری کرده است.
سیدناصر سجادی اظهار کرد: اگر این طرحها در کشور اجرا نمیشد، مصرف کنونی بنزین کشور به روزانه 144 میلیون لیتر میرسید، در حالیکه این عدد هماکنون در محدوده 70 میلیون لیتر در روز است. وی تصریح کرد: تا قبل از سهمیهبندی بنزین در سال 1386 مصرف این فرآورده نفتی، رشد 10 درصدی و در دو سال آخر قبل از اجرای سهمیهبندی نیز رشد 11 درصدی داشت.
کاهش واردات بنزین با جایگزینی CNG
سجادی تاکید کرد: اجرای طرحهای CNG و استفاده از این سوخت پاک به جای بنزین، موجب شد تا روزانه به طور میانگین 18 میلیون مترمکعب جایگزین تقریبا همین مقدار بنزین و موجب کاهش واردات این فرآورده استراتژیک به کشور شود.
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: اگر در سال شروع سهمیهبندی بنزین (سال 1386) این مهم عملیاتی نمیشد، در همان سال مجبور به عرضه روزانه 82میلیون لیتر بنزین میشدیم، اما با راهاندازی سامانه هوشمند کارت سوخت این عدد به 60 میلیون لیتر رسید.
سجادی تصریح کرد: مدیریت مصرف بنزین با راهاندازی سامانه هوشمند سوخت و رشد صنعت CNG، موجب شده تا پایان سال گذشته، از محل اجرای این دو طرح، 57.5 میلیارد دلار برای کشور صرفه اقتصادی ایجاد شود و به لحاظ زیست محیطی نیز آثار مثبتی برجای بگذارد.
رونق صنعت CNG با دیدگاه نوین
وی گفت: با دیدگاه نوین ایجاد شده در صنعت CNG، جهتگیری در این بخش به سمت ایجاد جذابیتهای بیشتر برای حضور قویتر بخش خصوصی متمرکز شده و افزایش کارمزد فروش هرمتر مکعب گاز از 40 تومان به 80 تومان، همچنین پیشبینی پرداخت کارمزد ویژه برای سرمایهگذاران این بخش (CNG) (در کلانشهرها 140 تومان و در غیرکلانشهرها 120 تومان، از آن جمله است.
به گفته سجادی، ایجاد فاصله نرخ میان بنزین و CNG نیز از دیگر راهکارهایی است که میتواند به این جذابیت کمک کند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: تا پایان آبانماه امسال حدود 2250جایگاه CNG در کشور فعال شده است و 158جایگاه دیگر نیز در دست احداث است.