پرسش: مدیر یک شرکت بازرگانی هستم. میخواستم بدانم برای مدیریت توسعه بازار چه اقداماتی را باید انجام داد و همچنین وظایف مدیر توسعه بازار در چه حیطهای تعریف میشود؟
پاسخ کارشناس: به این دلیل که شرکتها همواره به دنبال تولید محصولات جدیدی هستند و برای آن انواع معاملات جدیدی را نیز ارائه میکنند، مدیران توسعه بازار برای تضمین موفقیت آینده شرکت باید ارتباط خود را با توزیعکنندگان، مشتریان و افراد گروه فروش شرکت حفظ کنند و تمرکز اصلی کار خود را به مدیریت ارتباطات بین بخشها، گروهها و افراد گوناگون که با آنها در ارتباط هستند معطوف کنند.
وقتی مدیران توسعه بازار در جلسات و مذاکرات مرتبط با کسبوکار شرکت میکنند، ملزم میشوند همواره از مهارتهای تحلیلی و تحقیقاتی قوی برخوردار باشند و مدیر توسعه بازار نقش اساسی در ایجاد تغییر و تحولات آینده کسبوکار شرکتها بازی میکند.
وظایف کلیدی یک مدیر توسعه بازار عبارتند از:
• برنامهریزی و پیادهسازی استراتژی توسعه بازار برای مشتریان جدید و برقراری ارتباط با مدیران شرکتهای تأمینکننده خدمات موردنیاز در زنجیره ارزش کسبوکار شرکت.
• نظارت و رهبری پروژههای توسعه بازار شرکت.
• تجزیهوتحلیل بازار برای شناخت فضای رشد جدید. تحلیل جذابیتها، نیازها و فرصتهای بازار برای ایجاد ارزشهای جدید برای مشتریان و ارائه راهکارهای مؤثر در این راستا.
• گسترش فرصتهای جدید در کسبوکار، تجارت با آنها و افزایش سود حاصل از رشد کسبوکار جدید.
• تبدیل ارزشهایی که کاربرد محصولات و تجربه خدمات شرکت به مشتری ارائه میدهد به اطلاعات کاربردی برای گروه تبلیغاتی شرکت بهمنظور تعیین استراتژیهای جدید ارائه کالا و خدمات.
استراتژی توسعه بازار، مشتریان بالقوه جدید را در بازارهای جدید، علاوه بر مشتریان فعلی هدف قرار میدهد. اهمیت نقش مدیر توسعه بازار به شناخت کافی از بازار هدف منوط میشود بهنحوی که در پیادهسازی برنامه توسعه بازار موفقیت حاصل شود.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.