سه شنبه, ۱۵ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Tue, 5 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
سلسله مقالات معرفی بوم مدل كسب و كار قسمت نخست

مدل کسب‌ و‌ کار؛ كروكی برای نقشه (طرح) بازاریابی

8 سال پیش ( 1395/1/29 )
پدیدآورنده : دكتر مهدی كنعانی   پدیدآورنده : محمود كنعانی  

«هنری چسبرو» (استاد برجسته دانشگاه برکلی و خالق كتاب‌های نوآوری باز) می‌گوید: «شرکت‌ها ایده‌ها و فناوری‌های خود را از طریق مدل کسب‌و‌کارشان به بازار می‌رسانند؛ در حالی‌که بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای جست‌وجوی ایده‌ها و فناوری‌های جدید انجام می‌دهند و فرآیندهای زیادی را برای این کار توسعه می‌دهند، اما توان اندکی برای نوآوری در مدل‌های کسب‌و‌کاری که این ایده‌ها و فناوری‌ها از طریق آنها به بازار راه می‌یابند، دارند. یک ایده یا فناوری هنگامی که از طریق دو مدل کسب‌و‌کار متفاوت به بازار برده می‌شود، نتایج اقتصادی کاملا متفاوتی را رقم می‌زند؛ فناوری متوسطی که در درون یک مدل کسب‌و‌کار عالی قرار گرفته است، نسبت به فناوری عالی‌ که در یک مدل کسب‌و‌کار متوسط قرار گرفته، می‌تواند به نتایج بسیار ارزشمندتری دست یابد.»

این یعنی اینکه بسیاری از پروژه‌ها یا برنامه‌هایی که توسط شرکت‌ها انجام می‌شوند یا مورد حمایت هیات‌مدیره هلدینگ‌ها قرار می‌گیرند، نباید به تنهایی و به صرف ویژگی‌های موضوع یا تیم مورد ارزیابی قرار گیرند، بلکه مدل کسب‌و‌کار انتخابی برای هریک از این پروژه‌ها یا طرح‌ها  نیز باید در نظر گرفته شود؛ ‌ای بسا تیمی کارآفرین و ایده‌ای جدید با یک مدل کسب‌و‌کار خاص توجیه‌پذیر بوده و بدون آن صرفه اقتصادی و حتی ملی نداشته باشد.

مدل كسب و كار چیست؟

معمولا وقتی کسی برای طرح ایده یا فیلمنامه خود به کارگردانان و تهیه‌کنندگان مراجعه می‌کند، از او می‌خواهند تا «اصل قصه» را در چند خط بازگو کند یا در نهایت در یکی دو صفحه برای‌شان بیاورد. مدل کسب‌و‌کار (Business Model)  هم اصل قصه شرکت‌هاست. مثل یک «كروكی» برای رسیدن به چشم‌انداز و ماموریت‌های بزرگی که برای آن مبارزه می‌کنند؛ به عبارتی دقیق‌تر، مدل کسب‌و‌کار نوشته‌ای است که  در یک یا چند برگ، حداقل سه بعد اصلی فعالیت شركت را مشخص می‌کند:

• ارزش‌های خلق شده برای مشتریان و ذی‌نفعان

• الگوهایی خلق و كسب درآمد و ثروت برای شرکت

• چگونگی خلق و توسعه این فرآیند ارزش‌آفرینی و ثروت‌آفرینی و تبدیل آن به مزیت رقابتی پایدار شركت

مدل كسب و كار و مقایسه آن با طرح بازاریابی

کاربرد اصلی مدل کسب‌و‌کار در ساماندهی مسیر حرکت شرکت و تصمیمات کلیدی ماست. حتی می‌توانیم از آن برای جذب مشاوران و همکاران متخصص یا همفکری و گرفتن مشورت برای طراحی و توسعه مدل کسب‌و‌کار شرکت‌مان استفاده کنیم. همین‌طور مدل کسب‌و‌کار مبنایی است برای تدوین «طرح بازاریابی» (Marketing Plan) و «طـــرح کســــب‌و‌کار» (Business Plan)، مثل اینكه مدل كسب‌وكار خلاصه و محورهای قصه باشد و طرح كسب‌وكار، فیلمنامه‌ای برای كارگردانی (البته فیلمنامه‌ای نه با تمام جزییات) یا مدل كسب و كار «كروكی»‌ای باشد كه بخش‌های اصلی مسیر و روش رسیدن به هدف را مشخص می‌كند و طرح كسب و كار، «نقشه‌ای دقیق و پر از جزییات».

با این‌حال تدوین مدل کسب‌و‌کار قبل از طرح بازاریابی و طرح كسب‌وكار، برای کارآفرینان و شرکت‌های نوآور، ارزش افزوده‌ای بیشتر از سایرین به همراه دارد؛ چراکه فعالیت‌های نوآورانه با پیچیدگی‌های فناورانه و محیطی بسیار بالایی همراه است و مسائل و چالش‌هایی بیشتر از سایر شرکت‌ها و بنگاه‌ها دارند؛ تا آنجا که شركت‌های فعال در این حوزه را مستلزم برنامه‌ریزی برای رویارویی با شرایط پر نوسان داخلی و خارجی می‌كند. از همین‌رو موسسان، کارآفرینان و مدیران این شرکت‌ها بهتر است قبل از تدوین طرح‌های بازاریابی و كسب‌وكار، با ترسیم و طراحی مدل کسب‌وکار تراوشات ذهنی خود را در قالبی منسجم قرار داده‌ (مانند یك كروكی دقیق) و بعد نقشه كامل كار خود را تدوین کنند.

بوم مدل كسب‌وكار و اجزای نه‌گانه آن

در این سلسله مقالات، مدل کسب‌و‌کار در قالب رویکردی نوین و تصویری در برنامه‌ریزی‌های مدیریتی و بر مبنای «الگوی 9 بخشی» خلق مدل کسب‌و‌کار در جهان مدنظر قرار گرفته  است. این الگو در كتابی پرتیراژ با عنوان «خلق مدل كسب و كار» (از انتشارات معتبر Sons &John Willy ) مطرح شده و در كشورهای مختلف از جمله ایران مورد اقبال فراوان قرار گرفته است. الكساندر استروالدر (نویسنده این كتاب مشهور و جهانی)، مدل كسب‌وكار را «توصیفی منطقی در مورد نحوه خلق، نشر و به‌دست آوردن ارزش (اقتصادی، اجتماعی، اعتبار و...) توسط یك سازمان» می‌داند.

به عبارتی دیگر مدل کسب‌و‌کار سنگ بنای اولیه یک شرکت است (مانند DNA در انسان‌ها) که شیوه خلق و ارائه ارزش و درآمدزایی شرکت را توصیف می‌کند. بوم  بخشی مدل كسب‌وكار (Business Model Canves)  كه توسط استروالدر معرفی شد، اقبالی جهانی یافت و از همین رو این سلسله مقالات به تشریح اجزای این بوم پرداخته است. در هر یك از بخش‌های بعدی این سلسله مقالات، اجزای نه گانه بوم مدل كسب و كار مطابق با الگوی تدوین شده توسط آقای الكساندر استروالدر در كتاب پرفروش «Business Model Generation» معرفی شده و كاربرد آنها در استراتژی بازاریابی شركت تشریح خواهد شد. ترتیب این معرفی مطابق همان ترتیبی خواهد بود كه در كتاب برای تكمیل پیشنهاد شده است.

دكتر مهدی كنعانی: عضو هیات علمی موسسه ثروت‌آفرینان و مشاور و مدرس برند

محمود كنعانی: كارشناس ارشد كارآفرینی دانشگاه تهران

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wTW9gpUE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهند
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه