نگاهی کوتاه به تبلیغات مختلف می تواند همه ما را نسبت به یک واقعیت تلخ آگاه سازد. منظور من از تبلیغات شامل همه قالب های تبلیغاتی از قبیل آگهی های مطبوعاتی، کلیپ های تلویزیونی، بیلبوردها، ایمیل و خیل عظیم نوآوری های جدید در این زمینه است. براساس پژوهشی که اخیرا انجام گرفته، 50 آگهی تصادفی مورد بررسی قرار گرفته است.
این بررسی شامل مقایسه تطبیقی قالب و محتوای آگهی هاست. نتیجه کار بسیار ناامید کننده بود. در واقع تمام آن 50 آگهی از شیوه های یکسان برای طراحی متن و سایر اجزای تبلیغات شان استفاده کرده بودند. با این حال به منظور نقد یکنواختی حاکم بر بخش بزرگی از دنیای تبلیغات، ابتدا باید علت عدم مطلوبیت این یکنواختی را مورد بررسی قرار داد.
بحث را با یک سوال ساده شروع خواهم کرد. بهترین کتابی را که در چند ماه اخیر خوانده اید به یاد دارید؟ احتمالا پاسخ اغلب افراد مثبت خواهد بود. حال تصور کنید که ساختار سایر کتاب هایی که درآینده خریداری می کنید هم مانند کتابی باشد که قبلا مطالعه کردید.
شاید برای مدتی اندک یادآوری کتاب دوست داشتنی و قدیمی تان لذت بخش باشد، اما پس از گذشت زمان اندکی این امر بدل به یک عذاب و رنج طاقت فرسا خواهد شد. در این میان هرکسی به دنبال کتابی متفاوت است. مهم نیست این کتاب در چه زمینه ای نوشته شده، تنها فاصله گرفتن از فضای یکنواخت برای افراد لذت بخش خواهد بود.
این مثال را می توان به نوعی با دنیای تبلیغات همانند سازی کرد. در واقع آنچه موفقیت تبلیغات خلاقانه را رقم می زند، علاوه بر تلاش تیم طراح آن، اندکی ناشی از فضای یکنواخت و عدم رضایت مخاطبان از این وضعیت است. این فضای یکنواخت در همه جا قابل مشاهده است. نمونه کوچک آن پیام هایی است که شرکت ها برای مشتریان شان ارسال می کنند. ابتدای این نامه ها همیشه به این شکل است: مشتری گرامی .....
براساس آنچه در ایده های قبلی بیان شد، ابتدا و پایان آگهی ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. چنین آغازهای کلیشه ای برای پیام تان به احتمال فراوان تا انتها توسط مخاطب خوانده نخواهد شد.
ایده
موسسه BLU یک آژانس تبلیغاتی بزرگ در بریتانیا بود. ایده این شماره براساس عملکرد این شرکت در زمینه متحول ساختن مجله های کارآفرینی است.
به رغم ایده های خلاقانه این موسسه، نکته ناراحت کننده کنار رفتن این برند از بازار رقابت است. این به معنای آن است کهBLU دیگر وجود خارجی ندارد.
صرف نظر از سرنوشت ناامید کننده BLU، خدمات این موسسه به طور کلی شامل ارائه توصیه های کاربردی در زمینه فرصت های کسب وکاری جدید، نکات طلایی در مدیریت منابع انسانی و زمان، نحوه کاهش هزینه های جاری شرکت و بسیاری دیگر از این گونه راهنمایی ها بود.
حوزه فعالیت های این موسسه نیز به هیچ کسب وکار خاصی محدود نبود. بر همین اساس این موسسه هنگامی که قصد تقویت جایگاه خود در بازار داشت، به فکر ورود به عرصه مشتریان افتاد. این طرح آغاز راهی است که در قسمت بعد پی خواهیم گرفت.