همان طور که در قسمت قبل گفته شد، نکته اصلی که من را به موسسه BLU علاقه مند کرد، تصمیم این موسسه برای ورود به عرصه مطبوعات بود. سالانه چندین نسخه مجله کارآفرینی و مشاوره کسب و کار در کشورهای مختلف چاپ می شوند، با این حال تنها تعداد اندکی از آنها مورد توجه افکار عمومی و رسانه ها قرار خواهد گرفت. هدف BLU نیز تبدیل شدن به یکی از بزرگ ترین مجله های کارآفرینی بود. با این حال در عمل اوضاع آن طور که موسسه پیش بینی می کرد، رخ نداد.
به رغم این نکته که مجله BLU با افراد حرفه ای در حوزه های مختلف همکاری می کرد، آمار فروش مجلات ناامید کننده بود. به همین دلیل موسسه اقدام به تشکیل یک تیم ویژه به منظور یافتن راهکار خروج از این اوضاع کرد.
در تحلیل این تیم نکته اصلی که می توانست برای BLU مفید باشد در دو سطح طبقه بندی شده بود؛ در گام نخست این نکته که نویسندگان مقاله های مجله موسسه در بسیاری دیگر از روزنامه ها و مجلات مشابه فعالیت دارند، موجب گردش مقالات تقریبا مشابه میان چندین نشریه شده بود. بر همین اساس گام نخست استفاده از نویسندگان تمام وقت و اختصاصی بود.
در گام بعدی کیفیت کاغذ مجله مورد توجه قرار گرفت. استفاده از کاغذ معمولی به همراه چاپ سیاه و سفید مطالب دقیقا همان کاری بود که اغلب نشریات مشابه انجام می دادند.
بر همین اساس کیفیت کاغذهای نشریه به طور کلی تغییر کرده و مطالب نیز به صورت رنگی روی صفحات نقش بست.
شاید در نگاه نخست این تغییرات عادی جلوه کند، با این حال باید توجه داشت که همین تغییرات عادی و ساده را بسیاری از شرکت ها انجام نمی دهند.
این امر یک فرصت طلایی را برای شما فراهم خواهد کرد تا با انجام چند توصیه ساده جایگاه خود را در میان رقبا تقویت کنید.
البته باید توجه داشت که این تغییرات همیشه ساده نیستند. به عنوان نمونه در مقاله موسس BLU، تغییر کیفیت کاغذ مجله و چاپ نشریه به صورت رنگی هزینه فراوانی را بر این برند تحمیل کرد. با این حال گاهی صرف هزینه های زیاد به منظور کسب سود بلند مدت ضروری است.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
- هنگامی که درگیر یک پروژه تبلیغاتی هستید، مانند پروژه های قبلی یا رقبای تان عمل نکنید. اندکی خلاقیت می تواند نتایج غیرقابل باوری را برای شما به ارمغان بیاورد. با این حال توجه داشته باشید که نوآوری و خلاقیت به طور کلی متفاوت از خطر کردن است.
- به منظور طراحی تبلیغات خلاقانه یک راهکار ساده استفاده از تجربیات دیگران یا مطالعه نحوه عملکرد برندهای بزرگ است، درست مانند کاری که ما در این ایده با واکاوی عملکرد برند BLU انجام دادیم.