رییس کمیسیون حملونقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران گفت: ترکیه به بهانه اینکه ایران مابهتفاوت قیمت سوخت را از کامیونهای ترک میگرفت، عوارض 500 یورویی برای کامیونهای ایرانی وضع کرد اما به دلیل بیربط بودن حرف ترکیه، ایران هم عوارض 500 یورویی وضع کرد و اکنون ترکها به مقابله، این عوارض را به هزار یورو افزایش دادهاند.
به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری اظهار کرد: بحث حملونقل با ترکیه، داستانی طولانی دارد. سوخت ما ارزان است اما سوخت ترکیه علاوه بر قیمت واقعی، 100درصد مالیات دارد، به همین علت قاچاق سوخت به ترکیه از کشور ما تجارت سودآوری بوده است.
وی افزود: قیمت گازوییل در ترکیه لیتری هفت هزار تومان و قیمت گازوییل در ایران لیتری 250تومان است. به همین علت دولت ایران از سالهای پیش مقرر کرده بود که کامیونهای ترکیه در ایران باید مابهتفاوت سوخت را براساس کیلومتری که در ایران طی میکنند و 2500تومان قیمت جهانی گازوییل بپردازند.
خوانساری گفت: ترکیه به این بهانه میگوید: کامیونهای ایرانی هم باید در ترکیه مابهتفاوت بدهند، به همین دلیل عوارض 500 یورویی را گذاشتند. اما به دلیل بیربط بودن حرف ترکیه، دولت ایران هم عوارض 500 یورویی را وضع کرد و اکنون ترکها به مقابله، این عوارض را به هزار یورو افزایش دادند.
به گفته خوانساری، اگر قرار است بنزین در داخل کشور به قیمت یارانهای به کامیونهای ترک داده شود و مابه تفاوت این قیمت را نگیریم و کامیونهای ما در ترکیه از سوخت هفتهزار تومانی استفاده کنند، یعنی عملا به کامیونهای ترکیه نیز یارانه میدهیم و سود سیستم حمل و نقل خودمان هم از بین میرود. به همین علت دولت ایران باید کاملا مقاومت کند و از مواضع خود پایین نیاید.
وی اظهار کرد: حملونقل ترکیه به ایران 50 -50 است و مشکلی از نظر خرابی بار به وجود نمیآید، زیرا موادغذایی فسادپذیر در کانتینرهای یخچالدار هستند اما ممکن است، ضررهای ناشی از عدم تعهد و تحویل به موقع بار برای بازرگانان به وجود بیاید.