تجارت بدون تبلیغات همچون راه رفتن در تاریکی است. در این شرایط شاید خودتان بدانید چه میکنید، اما مطمئنا دیگران از شما خبری نخواهند داشت. تبلیغات تاثیرگذار باعث میشود تا نام شما به خوبی در ذهن مردم باقی بماند. در واقع تبلیغات خوب به شما کمک میکند تا به اهدافتان در زمینه جذب مشتری برسید و بتوانید تولیدات و خدمات مورد نیاز مصرفکنندگان را در اختیارشان قرار دهید.
بهطور ایدهآل، تبلیغات باید موجب شود تا مصرفکنندگان در قدم اول متوجه حضور شما در بازار کسب و کار شوند و در گام بعدی به استفاده از تولیدات و خدمات شما بپردازند. بدون در نظر گرفتن روشهای متداول، تمامی تبلیغات شما باید به طور مداوم منعکسکننده موقعیت منحصربهفرد شما و خدمات مثبتی باشد که به مصرفکننده ارائه میدهید.
تبلیغات، ارتباطی است که بین شما و مصرفکننده مورد علاقهتان در نظر گرفته میشود که میتواند علاوه بر جنبه اطلاعرسانی برای او جنبه آموزشی و در عین حال متقاعدکننده داشته باشد تا او مجاب به استفاده از خدمات شما شود. تبلیغات باید با سایر ابزارهای تجارت همراه باشد تا بتواند موفق عمل کند. کلمات و شیوهای که برای این کار انتخاب میکنید از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در زیر به چند نکته مهم در این زمینه اشاره میکنیم که میتواند کمک خوبی به تولیدکنندگان برای انتخاب تبلیغ مناسب برای محصولاتشان کند:
* مطمئن شوید تبلیغات تان با استراتژی تجاری شما همسو است
بررسی درست موقعیت تجاری شما تضمینکننده شناسایی درست مصرف کنندگانی میشود که برای اهداف شما مناسب خواهند بود. در این شرایط با تبلیغاتی بجا میتوانید دلایل قانع کنندهای برای مصرفکنندهتان بیاورید که چرا دارای محصولات برتر و منحصربهفرد هستید. این نوع تبلیغات با گونهای از شخصیتشناسی تجاری همراه خواهد بود.
* با پیامی ساده ارتباط برقرار کنید
مردم به دلیل مشکلات فراوانی که در طول روز دارند معمولا به سختی میتوانند اسامی را به خاطر بسپارند. برای تبلیغاتی که قرار است در رسانههای مکتوب منتشر شوند سعی کنید یک جمله بسیار ساده و در عین حال تاثیرگذار را به عنوان جمله اصلی انتخاب کنید و بقیه عناصر و نشانههای تبلیغی را در خدمت همان جمله اصلی به کار بگیرید.
* با سبکی جذاب پیش بروید
تبلیغات برای خود شخصیت، سبک و شیوه خاصی دارند. سعی کنید برای محصولات خود تبلیغاتی به سبک و شیوهای دوست داشتنی پیدا کنید و حداقل تا یک سال آن را ادامه دهید. تغییراتی که به طور ناگهانی در سبک تبلیغات انجام میشود معمولا باعث سردرگمی خریداران میشود. علاوه بر این مانع از آن میشود که خریدارانتان شما را به خاطر بسپارند.
* قابل اعتماد باشید
اگر خودتان فکر میکنید کیفیت و ارزش تولیداتتان بهترین است، اما دیگران معتقدند که اینگونه نیست، در این شرایط تبلیغات میتواند به سرعت بخشیدن در مرگ شما کمک زیادی بکند و هیچ پیشرفتی را در کسب و کارتان موجب نمیشود. دست از شناسایی و بدنام کردن رقبایتان هم بردارید. چرا که ممکن است آتش این کار به سمت خودتان برگردد و نهتنها وفاداری آنها نسبت به رقیبتان کم نشود که با این کار شما بیشتر به سمت او جلب بشوند.
* حراج بگذارید
با این روش از خریدارانتان دعوت میکنید به فروشگاه شما بیایند و با این روش با شما بیشتر آشنا شوند. با آنها در تماس باشید و محل فروشگاه، ساعات کاری و شماره تلفن فروشگاهتان را همراه با اطلاعات مورد نیازشان برایشان بفرستید.
* اطمینان حاصل کنید که این تبلیغات حس رقابت را بر میانگیزد
درس خود را درست انجام دهید و بعد به سراغ تبلیغاتی در رسانهها بروید که حس رقابت دیگران را نسبت به شما برانگیزد. علاوه بر این خودتان هم دست به کار شوید و تبلیغاتتان در رسانهها را با دیگر تبلیغات مقایسه کنید که تا چه حد به یاد ماندنی، قابل اعتماد و منحصربهفرد هستند و انگیزهای برای خرید ایجاد میکنند.
* اطمینان حاصل کنید که تبلیغات شما کاملا حرفهای به نظر میرسد
اگر زمان و هوش لازم را دارید، گرافیستهای کامپیوتری و سازندگان نرمافزارهای مختلف میتوانند تبلیغاتی بسیار مناسب و حرفهای را برای شما فراهم کنند. برای این کار میتوانید از هنرمندان و نویسندگان و استودیوهای هنری که تجربهای در امر تبلیغات دارند هم کمک بگیرید تا بتوانید در نهایت یک تولید کاملا حرفهای در زمینه تبلیغات داشته باشید. شاید این کار در لحظه گران به نظر برسد، اما در نظر داشته باشید که در درازمدت چه پولی را برای خود پس انداز میکنید.
* صادق باشید
هر رسانهای را که برای تبلیغات محصول یا خدمات خود انتخاب کردید، مطمئن شوید که پیام تبلیغی شما در آن به صورت اخلاقی و صادقانه منتشر خواهد شد. چرا که در همه جای دنیا قوانین سختی در زمینه تبلیغات کاذب و فریبدهنده وجود دارد. شاید در برخی کشورها مانند ایران قوانین تبلیغاتی چندان جدی گرفته نشود، اما مخاطبان شما زرنگتر از آن هستند که قانونگریزی شما از چشمشان دور بماند.