بیک نام شرکتی است که در کلیشی فرانسه واقع و در سال ۱۹۴۵ توسط مارسل بیک پایهگذاری شده است. شهرت این شرکت به خاطر تولید محصولات یکبارمصرف از قبیل فندک، آهنربا، خودکار و ریشتراش است. مدیر اجرایی این شرکت در حال حاضر ماریو گوارا است.
تاریخچه شرکت
در سال 1945، در فرانسه فردی به نامMarcel Bich كه مدیر تولید یك كارخانه جوهر فرانسوی بود كارخانهای را در خارج از پاریس خریداری كرد و بهعنوان سازنده قطعات خودكارهای مغزدار و مدادهای مكانیكی سُربی همراه با شریكش تجارتی را شروع كرد. پس از كسب حق انحصاری قلم جدید (خودکار امروزی) از مخترع مجارستانی، مارسل بیک در دسامبر 1950 قلم خود را معرفی كرد. با جمعكردن مشتری برای محصولاتش بهعنوان یك خودكار مطمئن با یك قیمت مناسب، او آن را Bic نامید كه برای بهخاطر سپردن نام خانوادگیاش خلاصه و آسان بود. بدین ترتیب خودكار Bic Cristal مشهور متولد شد.
او با تبلیغات موثر و بهیادماندنی شروع به فعالیت كرد و فروش این خودكار حتی از انتظارات خود وی نیز پیشی گرفت. قیمت پایین و روان بودن این خودکارها برای نوشتن مورد توجه عامه مردم قرار گرفت. بنابراین در سال 1965 وزارت آموزش فرانسه اجازه داد تا دانشآموزانی که تا آن زمان با خودنویس تکالیفشان را مینوشتند با خودکار بیک تکالیف خود را بنویسند. به این ترتیب خودکار بیک میان دانش آموزان بهعنوان یک وسیله نوشتاری اصلی شناخته و به سراسر جهان صادر شد.
مراحل توسعه و تکامل بیک و ورود به ایران
بیک در اوایل دهه 60 میلادی بازار خود را در خاورمیانه و آفریقا توسعه داد و در سال 1965 به بازارهای ژاپن و مکزیک وارد شد. در اواخر این دهه نیز بیک گرافیک را به بازار عرضه کرد. در اوایل دهه 70 میلادی بیک بازاریابی فندکهای تولیدی خودش را آغاز کرد و توانست برای چندین هزار عدد از آن مشتری پیدا کند. 1972 سال ورود بیک به بازار بورس پاریس بود و در سال 1975 محصول جدید خود یعنی تیغ بیک را به بازار جهانی معرفی کرد. در سال 1979 بیک با خرید شرکت تابورمارین وارد بازار ورزشی شد که این مارک در سال 1985 تبدیل به برند بیک اسپورت شده بود. دهه 90 میلادی دهه پرکاری از نظر ورود بیک به دیگر بازارهای جهانی مانند بازار اروپای مرکزی و شرقی و بازار آسیا بود. 1997 سال تاسیس و آغاز تولید عطر بیک در کشورمان و بهعنوان تنها تولیدکننده عطر با این نشان تجاری در دنیا بود.
خرید برندهای دیگر
با آغاز قرن جدید بیک شروع به خرید برندهای دیگر و ارائه محصولات جدید کرد که از نمونههای آن میتوان به ورود بیک به بازار لاک غلطگیر اروپا با خرید کارخانه Tippex آلمان، ورود بیک به بازار خودنویس مدرسهای با خرید برند استایپن فرانسه و ورود بیک به بازار کاغذهای پشت چسبدار با خرید کارخانه پریماکوی برزیل اشاره کرد. در سال 2006 بیک یکی از شرکتهای تابعه خود را در ترکیه فعال کرد و در سال 2007 با خرید کارخانه هدایای تبلیغاتی آتچیسون در آمریکا تنوع محصولات بیکگرافیک خود را توسعه داد. سال 2009 سال نفوذ بیک در بازار دیگر کشورهای آسیا و اروپا مانند مجارستان و هندوستان بود. این شرکت در مشارکت و خرید سهام در هندوستان و فعالسازی یکی از شرکتهای تابعه خود در مجارستان فعال بود. همچنین توانست دومین تامینکننده هدایای تبلیغاتی در آمریکا به نام نوروود را بخرد.
آمار و ارقام
بیک روزانه 22 میلیون عدد لوازم التحریر و خودكار در سراسر جهان تولید و میفروشد و سازنده شماره یك خودكار در جهان است و در تولید لوازم التحریر پیشرو است. این شركت دامنه تولید خود را گسترش داد و با ایجاد شعبات به بازارهای خارجی وارد شد. بیک که در دهه 60میلادی اسپانسرینگ یک تیم دوچرخه سواری در توردو فرانس را عهدهدار شده بود، بار دیگر در سال 2011 حامی رسمی این بازیها شد و تا سال 2014 به این همکاری ادامه داده.