آیا میدانستید برای اینکه شبیه مشتریان خود فکر کنید، باید یک فرهنگ مشتریمحور در کل سازمان به وجود بیاورید؟ تصمیمگیریهایتان باید با مکانیزمی انجام شود که تمام دادههای حاصل از تحلیل اطلاعات مشتریان را لحاظ کند. قبل از هر تصمیمی در طراحی و فروش خدمات، مطمئن شوید که تمام اطلاعات قابل جمعآوری از مشتریان را به دست آوردهاید و تحلیل و ترکیب کردهاید. اما این اطلاعات از کجا به دست میآیند؟ چند منبع در ادامه آمده است:
شکایات مشتریان؛ تمام شکایتهایی را که در طول چند ماه اخیر از طرف مشتریان مطرح شده است، فهرست کنید. آیا تیم مدیریتی شرکت شما بهطور جدی علل این نارضایتیها را بررسی میکند؟ آیا راهحلهای کاهش این شکایتها را کشف کردهاید؟ منبع دیگر نظرسنجی از مشتریان است. این روش قدیمی همچنان یکی از مؤثرترین روشهای جمعآوری اطلاعات قابل اعتماد و عینی در مورد مشتریان است. گرایشات صنعت یک منبع دیگر است. الگوهای کاری شرکتهای گوناگون را مشاهده و بررسی کنید. نشریات تخصصی را بخوانید و با روشهای مشتریمداری آشنا شوید.