با ورود به سال 2015، فرصتی عالی برای ارزیابی مجدد فرآیندهای قدیمی و اجرای ایدههای تازه جهت برخورداری از سالی شادتر و پربارتر برای صاحبان كسبوكارهای كوچك به وجود آمده است. در ادامه به چهار هدفی اشاره میشود كه هر صاحب كسبوكار كوچك باید امسال آنها را مورد نظر قرار دهد.
1- روی كارمندان خود تمركز كنید
اگــر مــیخواهید سـال موفقیتآمیزی را تجربه کنید، روی محافظت بیشتر از كارمندان خود در یك سال پیشرو تمركز كنید. جلب رضایت كارمندان در شركت نهفقط از لحاظ مالی مهم بوده بلكه روی شرایط كلی محیط كار نیز تاثیر میگذارد. اگر كارمندانتان از كار در شركت لذت ببرند، پربارتر خواهند بود. این نگرش مسلما به دیگران نیز سرایت میكند.
از كارمندانتان بپرسید كه خود را در كجای مسیر موفقیت تصور میكنند. در ادامه هر چقدر میتوانید برای ایجاد هماهنگی میان علایق آنها و اهداف خود تلاش كنید. شاید نیاز به تغییر عناوین شغلی یا انتصابها در یك پروژه دارید. علاوهبراین به ارزیابی مجدد فرهنگ حاكم بر دفتر خود بپردازید. گهگاه درصدد ایجاد ساعاتی شاد و پرانرژی برای كارمندان یا فراهم كردن زمینه انجام فعالیتهای تیمی برای آنها با هدف شناخت بهتر یكدیگر باشید.
اگر زن و شوهر شاغل در شركت خود دارید، فضا را برای آنها انعطافپذیرتر از دیگران كنید یا سیاستهایی را پیشنهاد دهید که امكان آوردن کودک به سر كار را فراهم میکند. در نهایت، ارائه یا افزایش هرگونه خدمات نظیر بیمه درمانی یا حتی عضویت در یك باشگاه ورزشی را مطرح كنید.
در شركت Palo Alto Software، مدیران كمكهزینه عضویت در یك باشگاه ورزشی را پرداخته و در صورت مراجعه مكرر كارمندان به باشگاه ورزشی، پرداخت بخش عمدهای از هزینه عضویت ماهانه را متقبل شدهاند. این شركت قصد تشویق كارمندان به بهرهبرداری از این امكانات و درنتیجه حفظ سلامت و شادابی آنها را دارد. شما هم سعی كنید به كلیات بیندیشید. مزایایی را به كارمندان پیشنهاد دهید كه واقعا روی سلامتی و رضایتمندی آنها تاثیر میگذارد.
2- بیشتر با مشتریان صحبت كنید
نیازها و خواستههای مشتریان در گذر زمان مدام تغییر میكند. محصول یا خدمت شركت شما شاید در حال حاضر مورد تقاضای مشتری باشد اما تا ابد چنین نخواهد بود. امسال هدف خود را بر پایه گفتوگو با تعداد بیشتری از مشتریان بگذارید. گفتوگوهای چهرهبهچهره، ایجاد گروههای تمركز یا انجام یك سری بررسیها به درك بهتر طرز فكر مشتری در سال آینده منجر میشود.
هربار كه برای درك بهتر مشتری وقت صرف میكنید، به ارزیابی مجدد محصول یا خدمت خود خواهید پرداخت. شاید زمان آن فرارسیده تا چند تغییر كوچك را برای پیشی گرفتن از تقاضای مشتری اعمال كنید. بررسی محصولات یا خدمات جدید به علاوه نمونههای كارآمد قبلی را مدنظر قرار دهید. شاید ارائه تخفیف برای جلب مشتریان راهی جدید به حساب آید. اتكای بیش از حد روی برخی موارد، كسبوكارتان را از مسیر عادی خود خارج خواهد كرد. مطمئن شوید كه هنوز قادر به تمركز روی پیشنهادهای اصلی و موفقیتآمیز هستید..
درباره تشویق كارمندان بیشتری به تعامل با مشتری فكر كنید. در شركت Palo Alto Software یكسری تیمهای اجرایی و بازاریابی در فواصل معین برای پاسخ دادن به تماسها و ایمیلهای مشتریان خیز بر میدارند. به وسیله برقراری تعامل با مشتریان در سطحی خدماتی، مدیران این شركت ضمن یادگیری لزوم پیشی گرفتن از دیگران برای حل مشكلات، نگرانیها و اعتراضهای مشتری نسبت به خرید محصولات یا استفاده از خدمات شركت را درك میكنند. به این ترتیب امكان تغییر نحوه بازاریابی و فروش و همچنین روش حمایت از مشتریان در راستای كمك به تیم خدمترسانی به مشتری و همچنین سودرسانی به همه مشتریان شركت به وجود میآید.
3- سطوح استرس خود را ارزیابی كنید
صاحبان كسبوكار همیشه در حال فعالیت هستند. آنها بهندرت مطابق قانون پنج تا 9 ساعت در روز كار میكنند. صاحبان كسبوكار با قلب و روح خود به مدیریت شركتها میپردازند اما این طرز فكر ثابت در رابطه با كار و فعالیت میتواند تاثیری منفی روی سلامتی شما در طول زمان بگذارد. ضمن ارزیابی میزان استرس خود یكسری اقدامات مبتكرانه شخصی را مورد نظر قرار دهید تا از مدیریت لذتبخش كسبوكارتان در سالهای آینده مطمئن شوید.
تمایل به خوشحال كردن دیگران چیز عجیبی نیست اما گهگاه باید به خود نیز اهمیت بدهید. یك تا دو ساعت در روز را به كار برنامهریزی شده خود اختصاص دهید. به هیچ قرار ملاقات یا تماسی در این زمان نپردازید. این كار به شما چند ساعت در روز زمان برای پاكسازی ذهن و تمركز روی كارهایی كه به خاطر كمك به دیگران از انجامشان سر باز زدهاید، هدیه میدهد. دیگر كارهای روزمره نظیر پیادهروی در ساعت ناهار، ورزش صبحگاهی یا قطع ارتباط با محیط كار برای چند ساعت در هر شب نیز میتواند به شادابی مجدد شما كمك كند.
بـهعنـوان یك صــاحب كسبوكار، حتی وقتی كار نمیكنید، ذهن شما هنوز درگیر است. با اختصاص ساعاتی در روز به ورزش، گذراندن زمان با اعضای خانواده و اطمینان از اینكه انرژی خود را هدر نمیدهید، شما كمكم متوجه خواهید شد كه گاهی اوقات سختترین مشكلاتتان را در پیادهروی صبحگاهی یا دراز كشیدن كنار كودك دو ساله خود در رختخوابش در شب حل میكنید.
4- از قبل برنامهریزی مالی كنید
البته همیشه برنامهریزی مالی برای یك سال پیشرو مهم است. بدون یك برنامه جامع و مستحكم كه شامل بودجه، پیشبینیها و اهداف میشود، افزایش آمار فروش و درآمد در گذر زمان سخت است. دورنمای كسبوكار خود را در شش ماه آینده تصور كنید. این برنامهریزی را به یك تا سه سال آینده تعمیم بدهید. در ادامه معیارهایی را برای نیل به این اهداف در طول راه مشخص كنید.
با برنامهریزی میتوانید مطمئن باشید كه بهطور مداوم مسیر پیشرفت خود را طی میكنید. نظارت روی شاخصهای كلیدی عملكرد بهطور روزمره به درك موفقیتآمیز بودن امور مالی شما كمك میكند. با نیل مداوم به اهداف خود و وقوف به پیشرفت همه امور، شما به آرامش خواهید رسید. در صورت عدم تحقق اهدافتان، پیگیری مستمر به انجام عكسالعملی سریع برای اعمال یكسری تغییرات در رئوس كارها قبل از به قهقرا رفتن كسبوكارتان منجر میشود.
بهعنوان یك صاحب كسبوكار، گرفتار شدن در امور روزمره شركت آسان است. همیشه زمانی را به ارزیابی مجدد فرآیندهای كاری خود و توجه به تغییر وضع موجود اختصاص دهید. چند تغییر كوچك میتواند واقعا در طول مسیر نیل به شادی و بهرهوری در یك سال پیشرو بسیار موثر باشد.