فانتا یک نام تجاری جهانی از شرکت کوکاکولا برای نوشابههای گازدار با طعم میوه است. این دومین نوشیدنی تولید شده توسط کوکا بعد از نوشیدنی اصلی این شرکت است. این نوشابه نخستین بار در سال ۱۹۴۲ میلادی به بازار عرضه شد. خاستگاه فانتا به کشور آلمان در زمان جنگ جهانی دوم باز میگردد؛ یعنی زمانی که نیروهای متفقین ممنوعیت تجارت با آن کشور را وضع کرده بودند و شرکت کوکاکولای آلمان قادر نبود مواد اولیه مورد نیاز خود را برای تولید نوشابه وارد کند. در نتیجه مکس کیث مدیر شرکت کوکاکولای آلمان در زمان جنگ جهانی دوم، تصمیم گرفت یک محصول جدید به بازار آن کشور عرضه کند که مواد اولیه آن در آلمان موجود باشد. این مواد اولیه شامل آب پنیر و تفالههای میوه بود.
انتخاب نام فانتا نیز نتیجه جرقه ذهنی یکی از فروشندگان آن شرکت به نام جونیپ بود؛ بدین ترتیب که وی در جواب درخواست کیث از کارمندانش برای نامگذاری این محصول جدید، بلافاصله نام فانتا را بر زبان آورد. طعم فانتای اولیه که به رنگ زرد بود و با توجه به شرایط جنگ و موجود نبودن بسیاری مواد اولیه، با فانتای پرتغالی امروز متفاوت بود. این نوشیدنی در آلمان به دلیل مزه میوهای بسیار محبوب شد. اکنون این نوشیدنی که در بیش از 180 کشور دنیا وجود دارد و از محبوبیت ویژهای ب رخوردار است. از نظر حجم مصرف، برزیل بزرگترین مصرفکننده فانتا در دنیاست. فانتا در اروپا و آمریکای جنوبی هچنان پرطرفدارتر از آمریکاست.
فانتا به خاطر تبلیغات شاد و موفقش در آمریکا شناخته شدهاست. تبلیغات فانتا توسط گروه فانتاناس انجام میگیرد که شامل گروهی از جوانان است. هر کدام از این مدلهای تبلیغاتی کار تبلیغ یک طعم را انجام میدهند. فانتا بیش از ۷۰ طعم مختلف در سراسر جهان دارد. برای نمونه در کشورهای رومانی، بلغارستان، مقدونیه، بوسنی و هرزگوین و برخی کشورهای دیگر فانتا با طعم انگور سیاه و در سوییس و هلند فانتا با طعم انگور فرنگی تولید میشود. بعضی مزههای مشابه دارای نامهای مختلف در کشورهای مختلف هستند. نام این برند برای کشورهای اسکاندیناوی و بلژیک به Fanta Funky Orange تغییر نام یافت اما برای کشورهای دیگر همچنان همان نام باقی ماند. فرمول اصلی که در آلمان، اتریش و دیگر کشورها وجود دارد کاملا با نوشیدنیهای فانتا که در آمریکا وجود دارد متفاوت است.
یکی از نکات جالب درباره این برند آن است که پاپ بندیکت شانزدهم از جمله طرفداران نوشابههای فانتاست که روزانه سه تا چهار قوطی فانتا مینوشد. فوریه 2015 جشن 75 سالگی ورود نوشابه فانتا برگزار شد و این شرکت طی اقدامی، نوشیدنی اولیه که در زمان جنگ جهانی بود با 30درصد طعم آب پنیر و تفاله میوه را در بستهبندیهایی که روی آن عبارت کم شیرین حک شده بود و نسخه آلمانی اولیه به بازار عرضه کرد. آنها طی یک آگهی تلویزیونی تاریخچه تولید این نوشیدنی را به تصویر کشیدند و در واقع میخواستند حس روزهای خوب قدیم را به مخاطب برگردانند. این آگهی بارها از تلویزیون و شبکههای نمایش خانگی پخش شد تا یادآور خاطرات نوستالژیک برای مصرفکنندگان باشد.