پرسش: مدیر کسبوکار کوچکی هستم که تصمیم دارم بودجه کمی را صرف طراحی پوستر تبلیغاتی کنم. با توجه به اینکه محدودیت مالی داشته و نمیتوانم مدیر هنری یا طراح حرفهای استخدام کنم، چه پیشنهادهایی برای طراحی پوستر تبلیغاتی کسبوکارم پیشنهاد میکنید؟
پاسخ کارشناس: هدف پوستر در واقع این است که در یک فرم ساده، مفهوم را به بیننده توضیح داده و ذهن او را درگیر چالش و بحث کند. موضوع اصلی پوستر باید برای مخاطب جذابیت ایجاد کند. مثل طرح یک معمای جالب یا مطرح کردن یکسوال. یک پوستر باید ساده باشد تا پیچیدگی در بیان موضوع باعث خسته شدن بیننده نشود و هدف اصلی پوستر را که ایجاد جذابیت و بحث برانگیزی است، بیثمر نگذارد. یک موضوع پیچیده اگر در قالب یک پوستر ساده بیان شود بهمراتب تاثیرگذاری بیشتری نسبت به یک کتاب چندین صفحهای با توضیحات فراوان دارد!
در واقع یک بیننده عام از هر قشری باید قادر به درک مفهوم اصلی پوستر باشد. شما باید نکات اصلی موضوعی را که میخواهید پوستری برایش تهیه کنید شناسایی کرده و حتی آنها را بهصورت لیستی تهیه و اولویتبندی کنید. از جادوی فونت و رنگها غافل نشوید. رنگها و مفاهیمشان باعث میشود چشم بیننده روی یک موضوع متمرکز شده و استفاده از همین نکته در طراحی پوستر یک سکوی پرتاب برای رسیدن به موفقیت در هدف و طراحی پوستر است. استفاده از رنگهای مناسب در قالب نقشها و اشکال متناسب با موضوع یک پوستر تاثیرگذاری بهمراتب بیشتری نسبت به نوشتن یک شعار به بهترین نحو در پوستر دارد.
کلیت بصری پوستر، چه حاصل عکاسی باشد و چه تصویرسازی، باید صریح و ساده حرف خود را بیان کند و نباید از مفاهیم گوناگون و پیچیده در پوستر استفاده شود؛ زیرا در این صورت مخاطب نمیتواند در زمان بسیار کوتاهی که از مقابل پوستر میگذرد پیام را جذب کند و با تصویر ارتباط لازم را برقرار کند. شعار اصلی پوستر یعنی عنوان آن نیز باید صریح و ساده باشد و اگر به دلایلی در یك پوستر ضروری است كه پیام در چندین سطر نوشته شود، روش صحیح آن است كه یك عبارت كوتاه، شعار اصلی پوستر باشد و بقیه نوشتهها با حروفی كوچكتر و معمولا فشرده در محل مناسب قرار گیرد تا به خواننده مجالی برای خواندن دهد.