شما به عنوان یک مدیر باید این مسئله را درک کنید که نام تجاری شما فراتر از یک لوگو، یک اسم یا یک شعار است؛ این نام تجاری، تمام تجربهای است که مصرفکنندگان شما از محصولات، خدمات و شرکتتان دارند. سیاستهای شما در نگهداری از نام تجاریتان توصیف میکند که شما برای چه هدفی تلاش میکنید، چه برنامههایی دارید و تا چه حد پای تعهدات تان ایستادگی میکنید.
شاید فکر کنید لوگویی که برای نام تجاریتان انتخاب کردهاید و رنگ و شعار آن، فقط تعدادی نشانههای تصویری هستند که درونمایه نام تجاری شما را نشان میدهند، اما باید بدانید که از طریق این لوگو و شعار، نام تجاریتان هر روز در تعاملی که با بازار فروش دارید، زنده میشود. پس به این موارد توجه بیشتری نشان دهید:
- تصویری که از کمپانی خود برای دیگران میسازید
- پیامهایی که در سایت خود به دیگران ارائه میدهید و اطلاعرسانیهای به موقعی كه دارید
- شیوه رفتاری که کارمندانتان در برخورد با مشتریان شما پیش گرفتهاند
- نظرات مشتریانتان نسبت به نحوه ارائه خدمات کمپانی شما
داشتن یک نام تجاری اهمیت زیادی در کار تولید و ارائه خدمات به بازارهای بزرگ مصرف دارد. استراتژی که در انتخاب نام تجاریتان دارید برایتان یک موقعیت خوب رقابتی در زندگی به وجود میآورد و شرایطی را ایجاد میکند که مشتریان به محض دیدن نام تجاری شما در ذهن خود میگویند: «این یک چیز خاص است.»
نام تجاری در خدمت پیشرفت کسبوکار
به موفقیت خوب برخی از کمپانیها همچون دیسنی، تیفانی و استارباکس فکر کنید. شما به خوبی میدانید که هر یک از این نامهای تجاری چه خدماتی را ارائه میدهند. حال به این فکر کنید که شما میخواهید مقابل یکی از این نامهای تجاری رقابت کنید. اگر بخواهید سهم قابل توجهی از بازار را به دست بیاورید، باید از یک نام تجاری قدرتمند شروع کنید؛ وگرنه بهتر است کل مسئله رقابت با این نامهای تجاری را فراموش کنید.
در صنعت شما ممکن است یک نام تجاری قدرتمند باشد یا نباشد، اما زمانی که دو کمپانی بزرگ را مقابل یکدیگر قرار میدهید، برندی که خدمات ارزشمندتری ارائه میدهد خیلی سریعتر میتواند به مرحله موفقیت در جذب مشتری و نگهداری آن برسد. همچنین برندهای موفق موقعیتی را نیز برای صاحبان سهام ایجاد میکنند چراکه شما به زودی به موقعیتی میرسید که مشتریان صرفا فقط به دلیل نام تجاری شما به کالای شما اعتماد کرده و از شما خرید میکنند. به علاوه اینکه ایجاد بخش حقوق صاحبان سهام شرکت شما را در درازمدت ارزشمندتر میکند.
آیا شرکت شما به دنبال یک استراتژی تعریفشده برای نام تجاریتان است؟ در این صورت شما در کدام یک از دستهبندیهای زیر قرار میگیرید؟
1- بهترین حالت: مشتریان شما دقیقا میدانند که شما در آینده چه خدماتی را به آنها ارائه خواهید کرد. به راحتی میتوانید با مشتریان جدید ارتباط برقرار و درک کنید که آنها به سرعت اهداف کمپانی شما را فهمیدهاند. شما به راحتی میتوانید مشتریان جدید به دست آورید زیرا تجربه مشتریان سابقتان در به دست آوردن بازار به شما کمک میکند و به عبارتی میتوان گفت این تجربه پشت و پناهتان میشود برای جذب مشتریان جدیدتر. علاوه بر اینها شما میتوانید حق بیمه بالایی را پرداخت کنید چراکه بازار شما میداند چرا شما جزو بهترینها هستید و میخواهید بیشترین درصد و بهترین بیمه را در اختیار داشته باشید.
2- حالت معمولی: در این شرایط شما میدانید که شاید وضعیت تولید و بازار فروش شما چندان مناسب نباشد، اما در هر حال نگاهتان به آینده مثبت است و فكر میكنید اوضاعتان چندان هم بد نیست. شما خیلی هم به نام تجاریتان فکر نمیکنید و به نظر شما این کار چندان هم لازم به نظر نمیرسد و گمان میکنید میتوانید با برقراری ارتباطی بهتر با بازار به مسئله فروشتان کمک کنید. در این شرایط شما کمکی به خود نمیکنید ولی به هر حال آزاری هم به خودتان نمیرسانید.
3- بدترین حالت: شما هیچ سیاست و هدف خاصی در پشت نام تجاریتان ندارید و این به وضوح برای همگان مشخص است.
در واقع برای شما برقراری ارتباط با مشتریان و مجاب کردن آنان برای خرید از شما بسیار مشکل است. آنها حتی نمیتوانند درک کنند که چرا باید از شما خرید کنند و چرا احساس میکنید که محصولات شما از دیگران بهتر است یا اساسا چرا فكر كردهاید میتوانید متفاوت باشید.
علاوه بر این هر کاری که انجام میدهید و هر حرفی که میزنید و هر لحنی که برای جلب کردن مشتری انتخاب میکنید تناقضی در دل خود با حقیقت دارد که باعث واکنش منفی مشتری نسبت به شما میشود و او به سختی میتواند حرفهای شما را باور كند. همچنین احساس میکنید رقبای شما زمان کمتری را برای به دست آوردن مشتری صرف میکنند.
اگر شما در حال حاضر در آخرین وضعیت به سر میبرید به شما پیشنهاد میكنم حتما به سراغ یك استراتژی قوی بروید تا بتوانید خود را از این وضعیت نجات دهید چرا كه در این صورت روزهای آینده برای شما چندان خوشایند نخواهند بود و سختیهای بسیاری را متحمل میشوید.