با صنعتی شدن دنیا و پیشرفت تکنولوژی، زندگی این روزهای آدمها در جای جای دنیا به خودروی شخصی وابسته است. در حال حاضر خودروی شخصی آنقدر محبوب شد که در رده مسکن برای خانوارها اهمیت یافت تا جاییکه داشتن خانه و ماشین گران و لوکس از مصادیق ثروتمند بودن شمرده میشود و خودرو داشتن آنقدر اهمیت دارد که خانه داشتن مهم است.
حتی گرانی بنزین، افزایش نرخ ارز و گرانیهای بیحد و حصر خودرو در سالهای اخیر هم نتوانسته از این محبوبیت کم کند و همه خانوارهای ایرانی سعی میکنند حداقل یک خودروی رده پایین هم شده برای ایاب و ذهاب و تفریح خانواده داشته باشند. به همین دلیل است که صنایع مربوط به خودرو همواره رونق دارد و شغلهای جانبی هم که به واسطه خودرو ایجاد شده، پررونق است.
به این ترتیب است که از فروش لوازم یدکی و جانبی خودرو گرفته تا تعمیر و ارائه خدمات خودرویی همیشه و همیشه پررونق است.
در این میان اما همانطور که مردم علاقهمند پاکیزگی لباسها و خانههای خود هستند، تمیز بودن خودروها نیز اهمیت دارد و همین امر است که راه را برای پر سود بودن کارواشها باز میکند.
کارواشداری در دنیا بسیار پر سود است،برای مثال کارواشی در کرک کاردلی اسکاتلند (به نام
Ultimate Shine و به معنای درخشش نهایی) وجود دارند که شست و شوی هر خودرو در آن ۱۰۰ هزار پوند آب میخورد، یعنی ۴ تا ۵ برابر قیمت خودرویی مانند مرسدس بنز، پورشه یا شورلت، اما در هر حال از نظر صاحب یک فراری یا لامبورگینی مدل 2014، این رقم ارزشش را دارد که خودروی خوشرنگش چنان برق بزند که از دو فرسخی چشمها را کور کند.
البته در ایران هم خودروی لوکس زیاد است، در هر حال خودروی لوکس، خدمات لوکس میخواهد و با سرمایه متوسط هرگز نمیتوان کارواشی راهاندازی کرد که برای خدماتدهی لوکس آماده باشد. در واقع هنوز هم بسیاری از کارواشها در ایران سنتی هستند و به دستگاههای مکانیزه مانند بخارشوهای صنعتی مجهز نشدهاند.
از مواد شوینده گران و قوی هم در آنها خبری نیست، اما در هر حال قشر متوسط هم در بسیاری از مواقع ترجیح میدهند به جای حیاط خانه یا خیابان خودروی خود را پاک شویی جدی کنند و برای همین کارواش در همه حال درآمدهای مخصوص خود را دارد.
چگونه میتوان یک کارواش راهاندازی کرد؟
برای راهاندازی کارواش مهمترین مسئله در مرحله اول مکان یابی و داشتن جای مناسب است که مشکلی برای شست و شو و دفع پساب ایجاد نکند.
در واقع شاید برای راهاندازی یک کافی شاپ تنها لازم باشد از لحاظ مشتری مکان یابی شود، اما کارواشها به فضایی زیاد با امکان قرار دادن ابزار نیاز دارند و برای همین اجاره چنین مکانی به طور حتم گران است.
در شــهرهای کوچـــکتر مسلما این هزینهها ارزانتر خواهد بود. از سوی دیگر، هر چند کارواشهای سنتی تنها به شلنگهای مخصوص شستوشو، دستمالها و حولههای مخصوص و مواد شوینده احتیاج دارند، اما برای داشتن یک کارواش کوچک مجهز به تجهیزاتی چون بخارشوها، واکسهای مخصوص خودرو و دستگاههای مکانیزه شست و شو و خشک کردن خودروها و شویندههای خاص نیاز است که بسیار هزینه بر بوده و حداقل به یک سرمایه 100 میلیونی برای راهاندازی یک کارواش کوچک مکانیزه احتیاج است.
در این میان اخذ پروانه کسب و مجوزهای لازم نیز مراحل و هزینههای مربوط به خود را دارد و از آنجایی که کارواشها زیر نظر اتحادیه اتوسرویس و توقفگاه شهر تهران هستند باید برای اخذ مجوزهای لازم از این طریق اقدام کرد.
البته بهترین و کمهزینهترین راه، راهاندازی کارواشهای سیار است که نه به مکان خاص احتیاج دارد و نه تجهیزات پیچیده. منظور از كارواش سیار ارائه خدمات كامل شستوشوی خودرو در محل حضور مشتریان (پاركینگ منزل، محل كار یا هر موقعیت جغرافیایی است كه مشتری تعیین کند) است، كه نقطه شروع این فرآیند تماس تلفنی صاحبان خودرو و درخواست خدمات است. خدمات قابل ارائه این پروژه شامل شستوشوی كامل بدنه خودرو، شستوشوی موتور خودرو و تجهیزات موتور و هر قسمتی از وسیله نقلیه میشود كه به دلیلی باید تمیز شود است. برای این طرح یك دستگاه وانت جهت جاسازی وسایل و تجهیزات كارواش سیار مورد نیاز است. تجهیزات اصلی شامل واتر جت جهت تامین آب گرم و سرد تحت فشار و استیم جت بخار شوی است كه این دستگاهها به همراه مخزن آب روی وانت جاسازی میشوند. در این طرح از مواد شوینده، واكس داشبورد و سایر ملزومات مورد نیاز شستوشوی خودرو نیز استفاده میشود.
کارواشدار موفق چه میگوید؟
«مازیار.ن» یکـــی از کارواشدارهای مجهز در شمال شرق تهران است. کارواش او به گفته خودش پاتوق خودروهای لوکس و گرانقیمت است، هر چند خودروهای معمولی را هم میپذیرند. او در خصوص کارواشهای ایران به «فرصت امروز» میگوید: اگر خدمات خاص در هر کاری ارائه دهی خاص میشوی و در شغل ما هم همین قاعده وجود دارد. در حال حاضر اكثر كارواشها بهصورت سنتی اقدام به فعالیت میكنند و باوجود اینكه سالها از ورود تكنولوژی كارواش اتوماتیك میگذرد، اما همچنان به ندرت شاهد فعالیت كارواشهای اتوماتیك و مكانیزه در سطح شهر هستیم و به همین دلیل است که ما و مانند ما به دلیل داشتن تجهیزات خاص، خاص میشویم. مازیار ادامه میدهد: مشکلات اقتصادی دلیل اصلی عدم مکانیزه کردن کارواشها است. در واقع کارواشهای مکانیزه، فضای زیادی را اشغال میكنند و هزینه فراوانی میطلبند، از سوی دیگر به علت گران بودن خدمات آنها، عامه مردم تمایل چندانی برای مراجعه به كارواشهای مكانیزه ندارند و البته نرخگذاریهای اتحادیه هم موثر است. این کارواشدار تاکید میکند: در كارواشهای سنتی، کلیه خدمات مانند روشویی، موتورشویی، زیرشویی و نظافت داخل اتاق اتومبیل ارائه میشود و اگر برای این خدمات مدرنیزه رعایت شود هزینه جا، انرژی و استهلاک دستگاهها هم اضافه میشود و این در حالی است که نرخهای مصوب اتحادیه برای کارواشهای مدرن منصفانه نیست. او در خصوص شرایط گرفتن مجوز برای کارواشها نیز میگوید: مجوز کارواش از اتحادیه اتوسرویس و توقفگاه شهر تهران اخذ میشود و برای احداث كارواش، باید مساحت زمین كمتر از 400مترمربع نباشد، ضمن اینكه نداشتن مشكلات اخلاقی و اعتیاد از جمله شروط لازم برای صدور مجوز فعالیت كارواشها است.
مازیار همچنین تاکید میکند برای این کار باید اطلاعات لازم برای نحوه شست و شو و شویندهها و کار با دستگاهها در اختیار کارواشدار باشد و برای همین بهتر است که برای احداث کارواش مدتی در یک کارواش موفق کارآموزی شود.
شستوشوی کامل یک خودروی متوسط در یک کارواش سنتی 26 هزار تومان و در یک کارواش مکانیزه 32 هزار تومان هزینه دارد.