پرسش: کسبوکاری را با حدود 70 کارمند مدیریت میکنم. چند وقتی است احساس میکنم کارمندانم محافظهکار شدهاند و درباره مسائل سازمانی اظهارنظر نمیکنند. چطور میتوانم آنها را به اظهار نظر ترغیب و مشارکت آنها را در امور سازمانی بیشتر کنم؟
پاسخ کارشناس: نخستین راهحل برای برطرف کردن این مشکل این است که تلاش کنید با اتخاذ روشهای ارتباطی موثر خودتان را به کارمندانتان نزدیکتر کنید. باید موقعیت حرف زدن درباره موضوعات مختلف با کارمندانتان را فراهم کنید تا ببینید در ذهن آنها چه میگذرد و چطور با همکاران خود تعامل میکنند. میتوانید به منظور تشویق کارکنان به برقراری ارتباط با هم پاداشهایی را برای آنها در نظر بگیرید.
در نظر داشته باشید که ایجاد محیطی برای به اشتراکگذاری نظرات و اطلاعات مهم، تاثیر زیادی بر رضایت شغلی کارمندان دارد. باید مدام کارمندان خود را تشویق کنید که به شما بازخورد بدهند تا احساس کنند کنترل بیشتری روی کار دارند. لازمه این امر، ایجاد اعتماد در کارمندان است. کارمندان شما باید این اطمینان را داشته باشند که در صورت مواجهه با تفاوت و اختلاف نظر، چیزی را از دست نمیدهند، در غیراین صورت فقط چیزی را میگویند که مطمئن باشند برای همه خوشایند است و مشکلی ایجاد نمیکند.
همچنین باید در بررسی بازخوردها بر بازخوردهای مثبت و سازنده تمرکز و جو را طوری مدیریت کنید که وفور پیشنهادها و نظرات مخالف و منفی، فضا را ناخوشایند نکند؛ چراکه عدم تعادل در بیان نظرات مثبت و منفی میتواند جو سازمان شما را از آنچه بود، بدتر کند و به سکوت موجود در سازمان شما بیشتر از پیش دامن بزند.