شبکه اجتماعی فیسبوک به دنبال معرفی روشهایی جهت بررسی اثرگذاری تبلیغات موجود در این شبکه اجتماعی محبوب و میزان مراجعه مشتریان به کسبوکارهای تبلیغکننده در این وب سایت است. براساس اطلاعات موجود، هدف از بررسی این موضوع یافتن میزان افزایش احتمالی مراجعه مشتریان به فروشگاههای نزدیک به محل زندگیشان است.
در این راستا و براساس اعلام مدیران فیسبوک این وب سایت بهزودی ابزارهای محاسبهای جدیدی را در اختیار شرکتها و کسبوکارها قرار میدهد تا با استفاده از آن بتوانند میزان مراجعه به آگهی تبلیغاتی خود در فیسبوک را مشاهده کرده و تحرکات بازدیدکنندگان این آگهیها را رصد کنند.
گفتنی است ابزارهای مذکور به آگهیدهندگان اجازه میدهد تا با توجه به میزان مراجعه بازدیدکنندگان به صفحات آنان در فیسبوک تغییرات مورد نظرخود در آگهیهای تبلیغاتیشان اعمال کرده و کارزار تبلیغاتیشان را بر این اساس طرحریزی کنند.
به روزرسانی اخیر فیسبوک به بازاریابها و کسبوکارها اجازه میدهد تا آگهی تبلیغاتیشان را در هر زمانی که بخواهند با استفاده از امکاناتی که فیسبوک در اختیارشان قرار میدهد بهبود بخشیده و کارزار تبلیغاتی فیسبوکی خود را مدیریت کنند.
بهعنوان مثال چنانچه یک شرکت خردهفروشی در سطح داخلی قصد داشته باشد برای هر یک از بازارهای مورد نظر خود کارزار تبلیغاتی جداگانهای راهاندازی کند، میتواند اطلاعات مربوط به آگهی موردنظر خود را مدیریت کرده و آن را با دیگر آگهیهای تجاری خود در سایر نقاط مقایسه کند.
براساس اطلاعات منتشر شده از سوی فیسبوک، آمارهای مربوط به میزان علاقه کاربران برای مراجعه به کسبوکارها و فروشگاههای تبلیغکننده در فیسبوک براساس روشن شدن قابلیت مکانیابی روی گوشیهای تلفن هوشمند این افراد است.این ویژگی که در ماههای آینده بهصورت رسمی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت هماکنون دوره فعالیت آزمایشی خود را طی کرده که نتایج بهدست آمده بسیار امیدوارکننده بوده است.
بهعنوان مثال خرده فروشی E. Leclerc در فرانسه به هنگام استفاده از این ویژگی جدید فیسبوک دریافت که در فاصله 10 کیلومتری خود میتواند به یک میلیون و 500هزار نفر دسترسی داشته و 12درصد از کلیکهای انجام شده روی آگهی این شرکت در فیسبوک به مراجعه کاربران به این فروشگاه منتهی شده است.
در همین چارچوب دیگر شرکتهای تجاری و کسبوکارهای کوچک و بزرگ نیز استفاده از ویژگیهای جدید ارائه شده از سوی فیسبوک را آغاز کردهاند. در همین رابطه «سم انگلند» مدیر تولید فیسبوک در مصاحبهای اظهار داشت: «ویژگی جدیدی که فیسبوک به آگهیدهندگان ارائه کرده تا به امروز در دسترس مخاطبان نبوده و از چنین امکانی برخوردار نبودهاست.»
وی ادامه داد: «ویژگی جدید ارائه شده از سوی فیسبوک صرفا یک امکان جدید در این سایت نبوده بلکه در سرتاسر جهان بینظیر است.»
در این بین کارشناسان فعال در حوزه شبکههای اجتماعی معتقدند اقدام اخیر فیسبوک در ارائه امکانات جدید به ارائهکنندگان آگهیهای تبلیغاتی در راستای برنامه این شبکه اجتماعی بزرگ و محبوب برای اتصال دنیای آنلاین و آفلاین است.
سال گذشته فیسبوک ویژگیای را معرفی کرد که به فروشندگان اجازه میداد با آگهی تبلیغاتیشان مشتریان نزدیک به خود را شناسایی کرده و آنها را هدف قرار دهند. این ویژگی به آگهیدهندگان اجازه میدهد تا مشتریان را در فواصل نزدیک خود شناسایی کنند.
با وجود تبلیغات وسیع فیسبوک در رابطه با ویژگی جدید ارائه شده برای بهبود و توسعه استفاده از تبلیغات تجاری، گوگل نیز از ویژگی مشابهی برای سفارشدهندگان آگهیهای تبلیغاتی خود در سال 2014 میلادی رونمایی کرده و در پی آن است تا با مکاننمایی فروشگاههای آگهیدهنده روی گوگلمپ امکانات بیشتری را در اختیار خردهفروشیها و شرکتهای تجاری قرار دهد.
ارائه ویژگی مذکور از سوی گوگل در حالی صورت میپذیرد که فیسبوک نیز از ارائه ویژگی مشابهی به منظور سهولت مکانیابی فروشگاههای آگهیدهنده از سوی کاربران و انتخاب بهترین مسیر برای رسیدن به این فروشگاهها خبر داده است.