استفاده از رسانههای اجتماعی در چند سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده است، از این رو زمینه برای شکلگیری و توسعه کسبوکارهای مبتنی بر این رسانهها فراهم شده و این روند روز به روز در حال گسترش است. براساس آمارهای بیزینس مانیتور درحال حاضر بیش از 2 میلیارد کاربر فعال رسانههای اجتماعی در جهان وجود دارد که با یک نرخ رشد 25 درصدی درسال در حال افزایشند در نتیجه بیشتر مردم در حال حاضر بهصورت مستمر از رسانههای اجتماعی بهعنوان ابزاری برای توسعه فعالیتهای کسبوکاری خود استفاده میکنند.
در حالی که استفاده از پیجهای مختلف در رسانههای اجتماعی با شدت بیشتری نسبت به وبلاگها و وبسایتها در حال رشد است، میتوان روندی را برای یک تغییر، در رویکرد استفاده از دنیای مجازی در جهت توسعه و شکلگیری فضاهای کسبوکاری در نظر گرفت. امروزه، رسانههای اجتماعی برای کسبوکارها به یک نیاز تبدیل شده است و نقش یک بیلبورد تبلیغاتی را برای معرفی کسبوکارها بازی میکند. این موضوع برای کسبوکارهای بخش خصوصی به یک سازمان ارزش تبدیل شده است.
حضور در شبکههای اجتماعی برای کسبوکارها به یک بازی اثر بخش در جهت افزایش فروش بدل شده است، از این رو شرکتها و بنگاههایی که به این مسئله بهعنوان یک سرمایهگذاری هدفمند در جهت افزایش درآمد و سود مینگرند، برنده واقعی بازی هستند. در مقابل نگاه هزینهای برای حرکت در این مسیر منجر به اتلاف منابع و حتی نتیجه معکوس خواهد شد.
از سوی دیگر، سرمایهگذاری در راهاندازی و ایجاد شبکههای جدید با ماهیت و کاربریهای تخصصیتر یک فرصت بینظیر برای فعالان و علاقهمندان به این بازار است . امروزه شاهد رشد رسانههای اجتماعی تخصصی و کاربردی هستیم، به طوری که روزبهروز بر قابلیتها و امکانات این سرویسها افزوده میشود. از این جهت میتوان سال 2016 میلادی را بهعنوان نقطه عطف تاثیرگذاری رسانههای اجتماعی در فضای کسب وکار نامید. یک تغییر رویکرد در شیوههای تبدیل مخاطبان شبکههای اجتماعی به مشتریان واقعی.
از طرف دیگر، به دلیل افزایش استفاده از این شبکهها در محل کار سرمایهگذاران و صاحبان سرمایه در حال راهاندازی نسل جدید شبکههای اجتماعی داخلی برای استفادههای درون سازمانی با کار بردهای متفاوت و متنوع است این موضوع که با استقبال خوبی از سوی کاربران این شبکهها مواجه شده فرصتهای جدیدی را در عرصه کسبوکارهای مبتنی بر شبکههای اجتماعی به وجود آورده است.
نسل جدیدی از ابزارها برای تسهیل به اشتراکگذاری کارکنان در محل کار که بهعنوان یک عامل تحول سازمانی مطرح است. سال 2016 میلادی باسرمایهگذاریهای انجام شده، در رسانههای اجتماعی در جهت توسعه شبکههای پیام رسان، فروش اطلاعات برای کسبوکارهای جدید، سرویس مشتری اجتماعی، تبلیغات رسانههای اجتماعی، میزبانی ابزارهای جدید برای کسبوکارهای کوچک و... نقطه عطفی در تغییر مسیر استفاده از شبکههای اجتماعی در دنیای کسبوکار خواهد بود.