نگاه ویژه به راهآهن در برنامه ششم توسعه جدیت دولت و حاکمیت را به تحقق ماموریتهای تعریف شده در حوزه ریلی را نشان میدهد، از این رو بستههای حمایتی و تشویقی متعددی برای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در این حوزه تدوین و ارائه شده است که روز گذشته هم معاون وزیر راه و شهرسازی از نیاز به سرمایه 20 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی تا چهار سال آینده برای نوسازی ناوگان خبر داد.
به گزارش «فرصت امروز» محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راهآهن در هفدهمین همایش بینالمللی حمل و نقل ریلی با اشاره به افزایش سهم سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای راهآهن در برنامه ششم توسعه، گفت: نوسازی ناوگان راهآهن چه در حوزه ناوگان مسافری و چه ناوگان باری تنها با مشارکت بخش خصوصی تحقق مییابد. وی با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید میزان جابهجایی مسافر از طریق راهآهن به 43 میلیون نفر در سال برسد، اظهار کرد: نیاز راهآهن به ناوگان جدید در بخش لکوموتیو باری به 583 لکوموتیو، در بخش باری به 28هزار واگن و در بخش مسافری به 1520 واگن است که تأمین این تعداد ناوگان با مشارکت 56درصدی بخش خصوصی و سرمایهگذاری 20 هزار میلیارد تومانی توسط سرمایهگذاران تا سال 99 انجام میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به راهآهن توجه ویژهای شده است، ادامه داد: در حال حاضر میزان جابهجایی بار توسط قطار 34 میلیون تن است که تا سال 99 باید به 91 میلیون تن افزایش یابد. این یعنی سالانه جابهجایی بار توسط قطار چیزی حدود 22درصد رشد یابد. این در حالی است که طبق برنامه ششم افزایش میزان رشد جابهجایی از طریق جاده سالانه 3درصد پیشبینی شده است.
وی با تأکید بر اینکه میزان افزایش 30درصدی جابهجایی بار از طریق ریل قابل تحقق نیست، گفت: هرچند رشد جابهجایی بار از طریق قطار در پایان سال سند چشمانداز چیزی حدود 30درصد در نظر گرفته شده بود اما به دلیل عقبماندگی برنامهها این رقم را میتوانیم به 17درصد برسانیم. پورسیدآقایی گفت تا پایان سال 99 باید 3 هزار کیلومتر از خطوط راهآهن دو خطه شوند که 1200 کیلومتر آن در حال ساخت است، اظهار کرد: همچنین در بخش تراکبندی خطوط باید تا پایان سال 99، 4613 کیلومتر ریل تراکبندی شود که در این بخش هم به سرمایهگذاری 35 هزار میلیارد تومانی نیاز داریم.
پورسیدآقایی با اشاره به برنامهها و دستاوردهای راهآهن پس از لغو تحریمها، گفت: توسعه ترانزیت، افزایش خطوط ریلی، افزایش بودجه ساخت راهآهن، افزایش سرمایهگذاریهای خارجی و اعلام فاینانس از جمله دستاوردهای پس از تحریم برای راهآهن است. معاون وزیر راه و شهرسازی آزاد شدن منابع دولتی و بانک مرکزی و بازشدن هرچه سریعتر السیها را یکی از دستاوردهای راهآهن پس از لغو تحریمها دانست و گفت: با ارزآوری بیشتر امکان تحریک تقاضا از سوی دولت به وجود میآید.
وی ادامه داد: از دیگر دستاوردهای لغو تحریمها، افزایش صادرات نفت است که به گفته وزیر نفت بلافاصله پس از لغو تحریمها یعنی یک ماه پس از آن در دیماه سال جاری رقم صادرات نفت 500 هزار بشکه افزایش مییابد. همچنین طی 8 تا 10 ماه میزان صادرات تا یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. وی افزود: درآمد ناشی از افزایش صادرات نفت چیزی حدود 8 تا 18 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که این درآمدها باعث افزایش بودجه عمومی کشور خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن خط اعتباری فاینانس را از دیگر برنامههای راهآهن پس از لغو تحریمها عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه و آلمان برای ارائه فاینانس اعلام آمادگی کردند و پس از لغو تحریمها مشکل فاینانس هم حل خواهد شد و امکان تأمین مالی از طریق فاینانس و اعتبارات خارجی فراهم میشود. بسیاری از کشورهای خارجی برای سرمایهگذاری در پروژههای زیرساختی و تأمین ناوگان ریلی از طریق لیزینگ و تشکیل شرکتهای مشترک ایرانی و خارجی اظهار علاقهمندی کردند.
وی با بیان اینکه پس از لغو تحریمها ترانزیت هم توسعه پیدا میکند ادامه داد: در حالی که سهم ترانزیت ریلی در سال 92، 500 هزار تن بوده این رقم در سال 93 به 800 هزار تن بار رسید و پیشبینی میکنیم تا پایان سال جاری این رقم به 2 میلیون تن بار برسد. ایران این مزیت را دارد که همه بارها از مسیرهای شمال به جنوب از راههای ترانزیتی کشورمان میگذرد. البته بسیار از شرکتها سعی کردهاند رقیب دیگری برای کریدورهای ترانزیتی ایران ایجاد و بندر گوادر را تقویت کنند. وی افزود: اما به دلیل ناآرامیهای پاکستان و سایر کشورهای همسایه هنوز هم مزیت ترانزیتی ایران به دلیل ایمنی و امنیت بالای آن نسبت به کشورهای همسایه پابرجاست.
پورسیدآقایی با اشاره به راهاندازی مسیر ریلی ترانزیتی آستارا ایران- آستارا آذربایجان گفت: طبق توافقهای انجام شده تا دی ماه سال آینده مسیر ریلی آستارا- آستارا ساخته میشود. وی ادامه داد: این مسیر ریلی مسیر بسیار مهمی است و همچنین شرکتهای خارجی زیادی برای ساخت مسیر رشت – آستارا اعلام آمادگی کردهاند که پس از لغو تحریمها این قراردادها عملیاتی خواهند شد.