در انگلستان، مجموعه ویرجین برندی شناخته شده و بسیار محبوب است. ویرجین آتلانتیک، زیر مجموعه مجموعه ویرجین بوده و یکی از بزرگ ترین شرکت های هواپیمایی در بریتانیا است که به وسیله سِر ریچارد برنسن تأسیس شده است. 51درصد از سهام شرکت ویرجین آتلانتیک متعلق به مجموعه ویرجین بوده و 49درصد از سهام باقی مانده، در انحصار دلتا ایرلاین است. بیانیه ماموریت کمپانی ویرجین آتلانتیک به این شرح است: «روح انسان را در بر گرفته و به پرواز در آورید.»
ویرجین آتلانتیک، پرواز های طولانی و کوتاهی به 35 مقصد مختلف که در محدوده ایالات متحده، اروپا، شرق دور، خاور میانه، آسیا و اقیانوسیه را پوشش می دهد.
هدف
در سال 1984، سِر ریچارد برنسن اعلام کرد که قصد دارد وظیفه اداره ویرجین آتلانتیک ایر لاین را بر عهده بگیرد. این کار نه تنها کیفیت پرواز ها را به کلاس جهانی می رساند، بلکه منبع در آمد زایی ارزش مندی به حساب می آمد. در اواخر دهه 80 میلادی، مشتریان وفادار ویرجین آتلانتیک، از مرز یک میلیون نفر گذشتند. این شرکت، یکی از نخستین شرکت های هواپیمایی بود که برای تک تک مسافرانش، تلویزیون شخصی قرار داده بود.
در دهه 90، این کمپانی با ارائه قیمت های مناسب و خدمات منحصر به فرد، مشتریان را تحت تأثیر قرار داد. در سال 1999، 49درصد از سهام ویرجین آتلانتیک به هواپیمایی سنگاپور فروخته شد.
سهامداران، استراتژی ها و مسئولیت ها
ویرجین آتلانتیک، شرکای کلیدی و مختلفی دارد که وظیفه خود می داند به تمام آنها توجه کند. برای اداره کلیه شرکا و برای اطمینان از رضایت آنها، ویرجین آتلانتیک، سیاست های مختلفی را در پیش گرفته.
شرکای اصلی ویرجین آتلانتیک شامل:
سهام داران
مشتریان
کارکنان
آژانس های دولتی
فروشندگان
سازمان های غیر دولتی و غیر انتفاعی
برای اطمینان از رضایت سهامداران، کسب سود و باز گشت سرمایه های آنها، از جمله اهداف مهم ویرجین آتلانتیک است.
ویرجین آتلانتیک، خدماتی با کیفیت بالا و در حد کلاس جهانی به مشتریانش ارائه می کند و همین موضوع، نام این شرکت را در میان سایر شرکت های هواپیمایی، بر سر زبان ها انداخته است. خدمات تفریحی مناسب، خدمات VIP و زیبایی، از جمله استاندارد های مربوط خدمات مشتریان ویرجین آتلانتیک است. از سوی دیگر، تأمین امنیت و سلامت مسافران نیز یکی دیگر از اهداف این کمپانی به شمار می رود.
ویرجین آتلانتیک تعهد کرده که بهترین سرویس ها و خدمات را برای کارکنانش فراهم کند. کارکنان نمونه پاداش خواهند گرفت و دوره های آموزشی مطابق با استاندارد بین المللی برای آنها در نظر گرفته شده است. با تمام کارکنان یکسان و محترمانه بر خورد می شود، و فرصت پیشرفت برای همه آنها یکسان است.
سیاست های پولی و مالی
سیاست های مالی هم می توانند انبساطی باشند، هم انقباضی. در سیاست های مالی انبساطی، رشد اقتصادی به کمک افزایش تأمین نقدینگی، جهت مبارزه با تورم صورت می گیرد. این کار به وسیله کاهش پرداخت مالیات ها صورت می گیرد.
سیاست های مالی برای کاهش نرخ بیکاری، آن هم در بازه زمانی کوتاه مدت، تأثیر گذار خواهد بود. سیاست های مالی فعالیت هایی است که توسط بانک مرکزی، و برای اطمینان از افزایش تأمین نقدینگی صورت می گیرد.
بحران اقتصادی، اثرات منفی را برای ویرجین آتلانتیک به همراه داشت. در این دوره، این شرکت 135 میلیون یورو ضرر کرد. از طرفی 600 فرصت شلغی را حذف کرده و هیچ افزایش حقوقی برای کارکنانش در نظر نگرفت.
سود حاصل از تجارت بین الملل
جهانی بودن این برند، عامل اصلی سود دهی ویرجین آتلانتیک و بریتیش ایر ویز است. این شرکت مزایای مختلفی از تجارت بین الملل کسب کرد.
این مزایا شامل:
افزایش سود
فروش بیشتر
عدم وابستگی به بازار های داخلی
رقابت بهتر در بازار داخلی.
عوامل جهانی تأثیر گذار
هم بریتیش ایر ویز و هم ویرجین آتلانتیک، برند های بین المللی هستند که در نقاط مختلف جهان، فعالیت دارند. عوامل مختلفی وجود دارد که بر اداره این کمپانی تأثیر گذارند که در ادامه برخی از این عوامل را معرفی خواهیم کرد.
عوامل سیاسی
صنعت هوا نوردی به شدت تحت نظارت و کنترل دولت است و قوانین مختلفی مبنی بر مقصد های پرواز، ارائه سرویس ها و خدمات، سیاست ها و نیز قیمت پرواز ها، وضع شده است. کلیه خطوط هواپیمایی موظفند این قوانین را دانسته و اجرا کنند.
از آنجا که فعالیت این شرکت بین المللی است، باید به طور هم زمان، تابع قوانین داخلی و خارجی باشد. عوامل سیاسی، محدودیت های مختلفی را برای شرکت های هواپیمایی از جمله ویرجین آتلانتیک، در پی داشته که برای غلبه بر آنها، باید با شرکت های حمل و نقل داخلی، همکاری داشته باشد.
عوامل اقتصادی
بحران اقتصادی، قیمت سوخت و سایر عوامل اقتصادی، تأثیرات عمیقی بر فعالیت های شرکت ویرجین آتلانتیک گذاشته است. بازار های اقتصادی جهانی، بر قیمت بلیت ها اثر گذار هستند. شرایط اقتصادی نا مطلوب، شرکت های هواپیمایی را مجبور می کند تا قیمت بلیت های خود را کاهش دهند. از طرفی، افزایش قیمت سوخت، آنها را وادار می کند تا قیمت بلیت ها را افزایش بدهند که همین موضوع، خرید بلیت را برای مسافران دشوار خواهد کرد. بنابراین، هر گونه تغییری در قیمت نفت، تأثیر مستقیمی بر قیمت بلیت خواهد داشت.
عوامل اجتماعی
شرکت های بین المللی مثل ویرجین آتلانتیک که تقاضای مسافران با ملیت های مختلف را پوشش می دهند، برای اداره موفق کسب و کار خود، نیاز دارند که با فرهنگ و جامعه کشور های مختلف، آشنایی کافی داشته باشند. تعطیلات رسمی و هر گونه مناسبت های ملی مربوط به کشور های مقصد، باید به درستی شناسایی شود. شناخت فرهنگ غذایی این کشور ها نیز از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. برای مثال، شرکت های هواپیمایی باید بدانند که مسلمانان از خوردن گوشت خوک اجتناب می کنند.
عوامل مربوط به فناوری
فناوری، بسترهای رقابتی گسترده ای را برای کسب و کار های مختلف ایجاد می کند، همچنین، تقاضای روز افزونی نیز برای استفاده از فناوری روز در بین افراد دیده می شود. برای مثال، خرید آنلاین بلیت، نحوه خرید بلیت را برای مسافران آسان تر کرده است. با این وجود، بهره گیری از فناوری فوق پیشرفته، گروه هایی که با فناوری روز میانه خوبی ندارند را از این قبیل شرکت ها دور می کند. بنابراین، ویرجین آتلانتیک، باید بین استفاده از فناوری روز و روش های قدیمی، تعادل بر قرار کند.
اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا تأثیر عمیقی بر فعالیت های ویرجین آتلانتیک دارد. اتحادیه اروپا، فضای بازار را رقابتی تر کرده است. بنابراین، این شرکت برای مقابله با این شرایط و کسب موفقیت، نکته کلیدی و با اهمیت برای ویرجین آتلانتیک در این است که قیمت ها و خدمات خود را دائماً بررسی و به روز کند تا به این ترتیب، وفاداری مشتریانش را حفظ کرده و مسافران بیشتری را به خود جذب کند.
نتیجه گیری
این بررسی چشم انداز و ماموریت ویرجین آتلانتیک را مشخص کرد و تفاوت خدمات این شرکت را با سایر شرکت های هواپیمایی نشان داد. از سوی دیگر، شرکای کلیدی و وظایف ویرجین آتلانتیک در مقابل شریکانش مورد بررسی قرار گرفت. همچنین متوجه شدید که عوامل سیاسی، اقتصادی، فناوری و اجتماعی، بر فعالیت های این شرکت تأثیر گذار هستند. در آخر، تأثیر اتحادیه اروپا بر نحوه عملکرد شرکت های هواپیمایی از جمله ویرجین آتلانتیک، مشخص شد.