شنبه, ۱۹ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Sat, 9 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

رقابت علیه شرایط

9 سال پیش ( 1394/6/7 )
پدیدآورنده : دکتر سرمایه  

خیلی وقته که دیگه براتون از درس‌های آموزنده‌ام نگفتم و ژست دکتریمو فراموش کردم، امروز میخام با یه حالت شیک و مجلسی یه درس آموزنده از اصول مدیریتی توی کسب‌و‌کارتون بگم. در واقع درس امروزمون رو با یه داستان کوتاه و آموزنده از رقابت دوتا شرکت بزرگ توی دنیا شروع می‌کنم، این ماجرا رو بخونید اگر دوزاریتون نیفتاد منم یه توضیحی میزارم آخر ستون براتون:

همیشه همه جا حضور داشته باش

وقتی روبرتو گویزوتا در دهه 1980 مدیرعامل كوكاكولا شد، با رقابت شدید پپسی مواجه شد كه باعث كاهش رشد سهم كوكا شده بود. مدیرانش بر رقابت با پپسی متمركز شده بودند و قصد داشتند در هر دوره زمانی برنامه رقابتی، سهم بازار كوكا را 0.1درصد افزایش دهند. روبرتو تصمیم گرفت رقابت علیه پپسی را متوقف كند و به جای آن علیه شرایط افزایش 0.1درصد رشد رقابت كند. او از مدیرانش پرسید: «میانگین مایعاتی كه هر آمریكایی در روز می‌نوشد چقدر است؟» جواب 14 اونس بود.

«سهم كوكا از این مقدار چقدر است؟» دو اونس.

روبرتو گفت: «كوكا به سهم بیشتری از این بازار نیاز دارد».

رقیب، پپسی نبود بلكه آب، چای، قهوه، شیر و آبمیوه‌ها و هر نوشیدنی دیگری بود كه 12 اونس باقیمانده را تشكیل می‌دادند.

روبرتو گفت: «مردم هر وقت احساس كردند كه دوست دارند چیزی بنوشند باید به كوكا دسترسی داشته باشند.»

برای اجرای این استراتژی، شركت كوكاكولا در گوشه و كنار هر خیابان دستگاه‌های فروش كوكا قرار داد. هرجا که فردی اراده می‌کرد یک دستگاه خودپرداز كوكاكولا جلوی چشمش ظاهر می‌شد، با این كار، كوكا به سهم قابل ملاحظه‌ای از بازار دست یافت و پپسی هرگز به چنین سهمی دست نیافته است.

تغییر استراتژی

این دوزاری شما که من میدونم کجه پس لازم دونستم توضیح اضافات این داستان رو به زبون خودمون براتون بگم که حداقل یه چیزی دستگیرتون شده باشه، در واقع درس امروز میگه لازمه گاهی رقابت علیه رقیبتون رو متوقف کنید، وقت و انرژی‌تون رو جای بهتری صرف کنید و به جای اون، رقابت علیه شرایط را شروع کنید.

یعنی به جای حسادت با رقیب، ته و توی بازار رو دربیارید و رقیب‌های واقعی خودتون رو بشناسیدو ببینید باید در برابر اونا چه استراتژی رو به کار بگیرید. بازم از این درس‌های کاربردی دارم براتون، فعلا برای یه ساعت وقت بزارید و ببینید رقبای واقعی کســب‌و‌کارتون کیـــا هستن؟

اون‌وقت به جای حسادت با مغازه بغل دستیتون که جنس‌های مشابه شمارو میاره یا پسرخاله‌تون که کارخونه تولید محصول شمارو زده یا رفیقی که می‌خواد یه شرکت شبیه شرکت شما بزنه روی شرایط بازار و مشتریا تمرکز کنید و ببینید روی کدوم بخش باید سرمایه‌گذاری کنید و وقت بزارید تا به جای قطع کردن نون اونا، نون خودتون رو اضافه کنید بدون اینکه به کسب‌و‌کار بقیه آسیب بزنید...

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bP1KAECB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
پیام :
9 سال پیش
سلام خیلی عال بود(دو کلمه حرف حساب9 کارمن ظرف هست اینو چطور توجیه میکنین ممنون
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تتر
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه