پرسش:یک تولیدکننده پوشاک هستم و قصد دارم کسبوکارم را گسترش بدهم. پیشنهاد میکنید چه اقداماتی را در زمینه برندینگ انجام بدهم که بتوانم با وجود شرایط اقتصادی پیشرو و احتمال از میان رفتن تحریمها، با برندهای خارجی رقابت کنم؟
پاسخ کارشناس: متأسفانه در ایران کمتر به مقوله برند توجه شده است. در بسیاری از مواقع تولیدکنندگان ایرانی اجناس باکیفیتی ارائه میکنند، اما به دلیل اینکه محصولاتشان تحت عنوان یک برند معتبر عرضه نمیشود، خریداران رغبت چندانی به خرید نشان نمیدهند و خرید محصولات مشابه با برندهای خارجی را ترجیح میدهند.
برای اینکه شما هم بتوانید با رقبای خارجی رقابت کنید، باید به یک برند تبدیل شوید...
ناگفته نماند که برند شدن زمانبر و پرهزینه است، اما مطمئن باشید اگر شما توان و حوصله این کار را داشته باشید میتوانید برنده این رقابت باشید. کافی است برای چند سال کمپین برندینگ خود را اجرا کنید و خسته نشوید. برای نوشتن کمپین برندینگ از مشاوران یا شرکتهای تبلیغاتی زبده استفاده کنید.
تبلیغات مشابه خارجی را به دقت بررسی کنید و از آنها ایده بگیرید. فرهنگ جامعه ایرانی را در نظر بگیرید و با دقت تمام و وسواس، نگارش کمپین برندینگ خودتان را مدیریت کنید. تأکید میشود نتیجه گرفتن از این کمپین یا بهاصطلاح برند شدن شما زمانبر است. هرگز ناامید نشوید و به کاری که انجام میدهید ایمان داشته باشید.
اگر محصولات شما دچار افت کیفیت نشوند و کمپین هم خوب نوشته شده باشد، در عرض چند سال میتوانید با محصولات مشابه خارجی نیز رقابت کنید.